Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Telefonförsäljare!

  • NewDown 27 juni 2008

    Jag blev nyss uppringd av en telefonförsäljare, han ville sälja sömlösa kalsonger och "just nu" skickar vi även med ett packet med omega 3 kapslar.

    Jag talade snällt och vänligt om att jag inte var intresserad och att min man inte var hemma.
    Då säger han "Men nu är det inte din man jag vänder mig till utan dig, du får väl ge bort dem till honom iså fall!"

    Jag började förklara att då är jag inte intresserad, innan jag bara han säga meningen färdigt så slänger han ur sig:
    "Det här är din förlust...klick" så slängde han bara på luren.

    Varför blir alla telefonförsäljare så otrevliga så fort de får ett nej, gå en charmkurs vett já.:@

  • Wombat04 27 juni 2008

    Som f d telefonförsäljare kan jag säga att det är fruktansvärt synd att den här personen betedde sig på det viset. Särskilt eftersom du var trevlig och vänlig. Det gör ju att folk får sin motvilja mot telefonförsäljare rejält påspädd.

    Men om ni bara visste vad jag fick höra av ohyfsat, ouppfostrat folk, som tror att bara för att de inte behöver se en i ögonen kan säga precis vad som helst till en. "Jävla parasit." "Nej, han är inte hemma, han JOBBAR faktiskt." "Att inte du tar och skaffar dig ett jobb." "Jag är faktiskt nixad, ni får inte lov att ringa till mig" (vilket är sant, men en nix-anmälan träder inte i kraft förrän efter ca 3 månader, då anmälan nått alla register, och dessutom måste den förnyas med jämna mellanrum för att fortfarande gälla). "Dra du åt helvete i stället för att ringa och störa folk." Telefonförsäljning var då mitt jobb, det jag gjorde för att tjäna pengar, och just då var det det enda jobb jag kunde få. Det kändes i hjärtat att höra folk säga "att du inte skaffar dig ett RIKTIGT jobb", fast med tiden lärde man sig att låta det rinna av sig.

    Jag menar, vad kostar det att uppträda vänligt? Heder åt er som åtminstone är vänliga när ni talar om att ni inte är intresserade. Jag var alltid trevlig, vänlig och uppträdde mycket civiliserat och blev ALDRIG sur när folk sa att de inte var intresserade utan tackade bara vänligt för mig och avslutade samtalet.

  • sonja55 27 juni 2008

    Jag har anmält mig till NIX då slipper man telefonförsäljare,det är så skönt att slippa, innan så ringde det hela tiden någon som ville sälja något. NIX är gratis Tel. dit är 020 -27 70 00

  • anluk 27 juni 2008

    Förstår din syn på saken Wombat men ibland blir man så jäkla irriterad. Särskilt när de inte ger sig utan skall ifrågasätta varför inte det, det är ju ett kanonerbjudande, du vet inte vad du går miste om osv osv. Vänlig är jag alltid, men ibland vill man bara. :@

  • zonale 27 juni 2008

    Jag ogillar telefonförsäljning i allra högsta grad men kan ändå känna med de försäljarna som blir otrevligt bemötta utan anledning. Personligen har jag ingen positiv erfarenhet av den här typen av försäljning. Jag vill själv bestämma vart och när jag ska göra mina inköp och vara ifred på min lediga tid!!! Att vara anmäld i Nix-telefoni fungerar inte alltid har jag märkt men jag visste inte heller att det måste till en förnyelse. Tack för den upplysningen, Wombat04!!

  • farmoringer 27 juni 2008

    Nix gäller heller inte om du är kund hos vissa bolag. typ telia och volvo eller liknande. Har jag fått reda på...Så dom får ringa även om du har nix..

  • zonale 27 juni 2008

    De företag som jag är kund hos sedan tidigare har rätt att ringa och det tycker jag är ok. Då finns det ett intresse från min sida.

  • Klingan 27 juni 2008

    Skrivet av farmoringer den 27 jun 2008

    Nix gäller heller inte om du är kund hos vissa bolag. typ telia och volvo eller liknande. Har jag fått reda på...Så dom får ringa även om du har nix..


    Man kan även välja att dessa inte får/ska ringa till en med olika erbjudanden. Har tidigare jobbat i kundtjänst för ett telefoni- och bredbandsföretag. Vi kunde klicka i en ruta att kunden inte ville bli uppringd angående nya erbjudanden. Bara för att man är kund så kanske man inte vill bli uppringd av säljare.

  • Maripoosa 27 juni 2008

    Jag tycker synd om de som måste jobba som telefonförsäljare... Det är ju inget man vill jobba med!
    Men ungdomar har jättesvårt att hitta jobb, och när inte studiebidrag räcker eller man flyttat hemifrån måste man få in pengar. Jag har jobbat som marknadsundersökare vilket är lite samma sak bara att man intervjuar personer istället. Jag vet hur otrevliga människor kan vara i munnen! Jag måste tyvärr börja jobba där igen nu eftersom jag inte hittar något annat sätt att tjäna pengar.
    Så vi kan väl vara snälla mot dessa människor som håller på med teleförsäljning och dyl. för överleva? Klart man inte ska handla av dem om man inte vill, men inga fula ord hjälper dem mycket (Y)

  • Smulpajen 27 juni 2008

    Min mamma har haft problem med dessa försäljare. Även reklamutdelarföretag ringer och vill att hon ska upplysa om hon har fått en viss reklam. Detta händer ständig och jämt. Jag har sagt att hon ska säga att de får skaffa andra metoder att spionera på utdelarna. Det kan väl inte vara allmänhetens sak att hjälpa till med detta. Vi har ju inte bett om all denna reklam som kommer hela tiden.

    Ett annat problem är ju dessa telefonförsäljare, undersökningar man ska svara på mm, som haffar en överallt på stan. Här i Göteborg, speciellt i Nordstan och Centralen står de överallt. Ibland vill man bara skrika åt dem att försvinna :@ Jag är så vansinnigt trött på dessa personer.

  • lenajeanette 27 juni 2008

    Jag säger vänligt men bestämt, NEJ TACK jag är inte intresserad. Har anmält mig till NIX och de flesta har slutat ringa. Fungerar det inte med att säga Nej Tack, så lägger jag bara på luren.:p

    Har varken tid eller lust att stå och höra på långa haranger av försäljnings argument trots att jag sagt nej tack en gång.

  • Klingan 27 juni 2008

    Skrivet av Smulpajen den 27 jun 2008

    Min mamma har haft problem med dessa försäljare. Även reklamutdelarföretag ringer och vill att hon ska upplysa om hon har fått en viss reklam. Detta händer ständig och jämt. Jag har sagt att hon ska säga att de får skaffa andra metoder att spionera på utdelarna. Det kan väl inte vara allmänhetens sak att hjälpa till med detta. Vi har ju inte bett om all denna reklam som kommer hela tiden.

    Ett annat problem är ju dessa telefonförsäljare, undersökningar man ska svara på mm, som haffar en överallt på stan. Här i Göteborg, speciellt i Nordstan och Centralen står de överallt. Ibland vill man bara skrika åt dem att försvinna :@ Jag är så vansinnigt trött på dessa personer.


    Ett enkelt sätt att slippa all reklam är att sätta en lapp vid brevlådan att man inte vill ha den. Svårare är det inte. Min syster blir uppringd emellanåt för kontroll av vilken reklam hon har fått. Detta är inte heller något måste. Hon har blivit tillfrågad om de får ringa henne. Så din mamma kan säkert säga att hon inte är intresserad av att svara på deras frågor längre.

  • Bianca 27 juni 2008

    Även jag är med i nix-registret. Dock gäller det som någon sa inte företag som man är kund hos redan. Det gäller heller inte mobilnummer så där kan man bli uppringd. En företeelse som jag har märkt ökar. En fråga bara: Hur länge räcker registreringen i nix? har en svag aning om att det gäller 3 år och sedan måste man anmäla sig igen eller?

  • Wombat04 27 juni 2008

    Och NIX gäller inte heller marknadsundersökningar. Det är skillnad på marknadsföring (försäljning) och marknadsundersökning (åsiktsinsamling). Jag jobbar ju som intervjuare på marknadsundersökningsföretag nu, och det är jättemånga som blir förvånade eftersom vi kan ringa till dem fast de är NIXade. Men de förstår (i regel) när vi förklarar. Då gör vi också så att vi tar bort dem ur vårt telefonregister om de säger att de inte heller är intresserade av marknadsundersökningar. (Y)

  • Smulpajen 27 juni 2008

    Skrivet av Klingan den 27 jun 2008

    Skrivet av Smulpajen den 27 jun 2008

    Min mamma har haft problem med dessa försäljare. Även reklamutdelarföretag ringer och vill att hon ska upplysa om hon har fått en viss reklam. Detta händer ständig och jämt. Jag har sagt att hon ska säga att de får skaffa andra metoder att spionera på utdelarna. Det kan väl inte vara allmänhetens sak att hjälpa till med detta. Vi har ju inte bett om all denna reklam som kommer hela tiden.

    Ett annat problem är ju dessa telefonförsäljare, undersökningar man ska svara på mm, som haffar en överallt på stan. Här i Göteborg, speciellt i Nordstan och Centralen står de överallt. Ibland vill man bara skrika åt dem att försvinna :@ Jag är så vansinnigt trött på dessa personer.


    Ett enkelt sätt att slippa all reklam är att sätta en lapp vid brevlådan att man inte vill ha den. Svårare är det inte. Min syster blir uppringd emellanåt för kontroll av vilken reklam hon har fått. Detta är inte heller något måste. Hon har blivit tillfrågad om de får ringa henne. Så din mamma kan säkert säga att hon inte är intresserad av att svara på deras frågor längre.


    Problemet är inte att det kommer reklam, utan att hon ska upplysa om hon har fått en viss reklam eller inte. Jag tycker det är fel metod att ringa upp folk. Varför ska man behöva säga nej till något man inte bett om? Jag hade blivit galen om jag hade fått så mycket samtal från organisation som tigger pengar, marknadsundersökningar, och gud vet vad. Själv har jag hemligt nummer och drabbas som tur är aldrig av detta problem.

  • Wombat04 27 juni 2008

    Håller med, Smulpajen. Just nu är det Amnesty som haffar en stup i kvarten, och när jag för tredje gången samma dag hade sagt till en och samma person att jag redan stöder Amnesty som medlem var mitt leende kanske inte FULLT så vänligt längre.:o

  • Wombat04 27 juni 2008

    Håller med, Smulpajen. Just nu är det Amnesty som haffar en stup i kvarten, och när jag för tredje gången samma dag hade sagt till en och samma person att jag redan stöder Amnesty som medlem var mitt leende kanske inte FULLT så vänligt längre.:o

  • Wombat04 27 juni 2008

    Oj, förlåt, inte meningen att skicka två gånger ... datorn hängde upp sig tydligen.

  • goldcamilla 27 juni 2008

    Jag var inne på Nix hemsida och där står det att försäljare, marknadsförare och insamlare fär inte ringa till privatpersoner (konsumenter) vars telefonnummer finns med i NIX-Telefon, med vissa undantag.

  • NewDown 27 juni 2008

    Jag kan förstå att man som telefonförsäljare får höra på både det ena än det ändra.
    Likaså att för många finns det inget annat jobb än att göra detta för att tjäna ihop sitt levebröd.

    Oavsett vilken kategori/målgrupp man tillhör så hur svårt kan det vara att uppföra sig och vara trevlig mot den man pratar med.

    Telefonförsäljare borde också kunna ta ett nej tack utan att ifrågasätt ens beslut hela tiden.

    Så alla målgrupper borde skärpa till sig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.