Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skolk i skolan.

  • boz1965 2 augusti 2010

    Såg alldeles nyss ett nyhetsinslag om att Jan Björklund (fp) vill införa skolk på skolbetygen om de borgerliga vinner valet.

    Jag undrar bara hur man ska tolka ett "MVG" i skolk? :DD

  • Josses 2 augusti 2010

    (N) Det förslaget gillar jag inte alls, håller med dig Boz

  • boz1965 2 augusti 2010

    Konversation mellan två elever:

    - Shit mannen, nu är jag på väg att bara få VG i skolk.
    - Då måste du skolka mer juh, fattaru.

  • zudette 2 augusti 2010

    Ni kanske ska läsa artikeln helt och hållet - Det är skolk i betygen, inte betyg i skolk! Med andra ord ska mängden frånvaro, enligt förslaget, redovisas i betygen - jag har inte bestämt mig för vad jag tycker än - både bra och dåligt!

  • boz1965 2 augusti 2010

    Snälla Zudette, jag (kan bara tala för mig själv) har läst HELA artikeln och fattat vad förslaget går ut på (jag hade för det mesta maxpoäng i läsförståelseövningarna i skolan). Men det är imho ett förbålt korkat förslag eftersom betygen ska spegla vad eleven KAN och inte hur många timmar h*n har suttit i skolbänken. Det var ju därför man tog bort betygen i flit, ordning och uppförande. Ska vi gå tillbaka i tiden kanske? Då kan vi ju återinföra skolagan också när vi ändå är i farten.

  • zudette 2 augusti 2010

    Man kan ju se saken ur flera olika perspektiv.... som sagt - både bra och dåligt - frågan är väl mest vem som tjänar på det i längden???? förmodligen är det ett förslag som bara ger förlorare i slutändan - men det beror helt på vilka redskap (resurser) skolan får att genomföra detta!

  • asasto 3 augusti 2010

    I mina gymnasiebetyg står det hur många timmar jag var borta så det är inget nytt det har man fått skriva in tidigare och visst var det en broms man gick ju även till de lektioner man inte gillade.

    +Skolan är mera än ämneskunskaper det är även en fostran till vuxenlivet att behandla andra med respekt, kunna gå till skolan varje dag precis som ett jobb (tycker eran chef att det är OK att ni försvinner lite nu och då utan att säga något?), mycket i skolan idag är även grupparbeten och liknande för att man ska träna sina sociala färdigheter man måste ju lära sig att samarbeta med andra människor och hur funkar såna arbeten ifall eleverna kommer och går som man vill. Skolan har fler styrdokument än betygskriterierna ex. Lpo94, Lpf94

    Många arbetsgivare idag vill veta hur närvaron varit i skolan idag då de ska anställa personer som nyligen gått ut skolan för de vill veta att personen verkligen kommer att komma och inte stannar hemma de dagar allt är tråkigt (alltför många ungdomar har ju lärt sig att det var OK att komma och gå i skolan och fortsätter så när de får jobb tyvärr och arbetsgivare har börjat lära sig av de erfarenheterna), så allt man gör för att begränsa frånvaron är positivt för eleven. Frånvaron är ju offentliga uppgifter så en arbetsgivare kan idag bara ringa till skolan och begära ut den, många ungdomar behöver hjälp med att minska på skolket, inte bara från skolan eller införandet i betyget utan allra mest från föräldrarna. (Något jag märkt är att de elever som har mest skolk har föräldrar som aldrig kommer på föräldramöten etc.)

  • boz1965 3 augusti 2010

    Jag håller med om att skolket måste begränsas, men att skriva in det i betygen och därmed "brännmärka" eleven för livet är helt orimligt. Hade det inte varit bättre att istället satsa det krutet på att göra skolan så pass intressant att eleven faktiskt VILL gå till skolan istället för att hänga på stan med polarna? Man fångar fler flugor med honung än med ättika...

  • frucaos 3 augusti 2010

    Boz- lycka till med att få alla ämnen så intressanta att alla vill gå .... det är nog dessvärre en utopi tror jag. Hörde personligen till de eleverna som samvetsgrant gick till alla lektioner även om det var supertrist, men jag har svårt att inse vad som skulle ha gjorts för att jag skulle ha tyckt om allt. Vissa ämnen måste man ju bara läsa även om de inte är så spännnande där och då. Ok - med fantastiska lärare i alla ämnen så kanske- men var ska vi hitta dem, till alla skolor?
    Betyg över lag brännmärker väl för livet? Och ändå är jag för betygen - de motiverar.

  • boz1965 3 augusti 2010

    Poängen som du missar är att somliga elever är så trötta på skolan att de skiter fullständigt i om de får latmaskstämpeln på sig eller inte. De eleverna "hjälper" du inte genom att skriva in i betyget om de har varit närvarande på lektionerna eller ej.

    Då får man hitta på nåt annat för dem. När jag gick i skolan fanns det nåt som hette "anpassad skolgång". Man fick t.ex. praktisera på ett företag en tid eller göra nåt annat. När eleven sen kom tillbaka till skolan igen gick det betydligt bättre. Jag vet det här eftersom jag var en av de eleverna som var så urless på skolan att jag fick prova på detta. Det har jag haft nytta av i mitt fortsatta liv.

    FP's urkorkade förslag att införa det här brännmärket i betygen köper jag helt enkelt inte.

  • siggemums 3 augusti 2010

    Idag blir det knappast några konsekvenser när elever skolkar och det drar med sig många som hade stoppas tex om det stod med i betyget. Bra för vissa - för andra ytterligare ett bevis på misslyckande. I slutändan visar sig ju skolk i betyget hur som helst, men det kan vara svårt att övertyga en en skoltrött högstadieelev om det.

    Tillägg: Även idag finns det olika typer av anpassad skolgång även om det säkert kallas något annat.

    När ska politikerna förstå att det måste in mer resurser till skolan.

  • asasto 3 augusti 2010

    Japp det behövs mer resurser + mera makt till skolan. Idag tas en massa beslut av politikerna som inte går att upprätthållas av skolan ex. är rökning förbjuden på skolgårdar vilket det finns beslut på. Alla vet dock att det inte blir några konsekvenser alls ifall man röker, för skolan får ju inte döma ut straff el. stänga av elever. Säger lärare el. annan personal till elever som står och röker att de inte får röka där så flinar de bara och säger det skiter jag i för de vet att det inte finns någon som har makt att ge dem något straff. Om det tas beslut på olika saker måste skolorna samtidigt få viss makt att upprätthålla reglerna.

  • frucaos 3 augusti 2010

    Ja, nog behöver det få finnas möjligheter att följa upp förbuden!! Ibland skulle det faktiskt vara bra med skolaga igen ... eller, ok då - i alla fall möjlighet att avstänga för en tid. Fast en del elever skulle säkert se det som en fördel ...

    Skicka ut dem på en praktikplats ett läsår, så kanske de blir lite mer motiverade till att läsa igen. Särskilt om de får minimalt med lön på praktiken och inser att en utbildning är något nödvändigt.

  • Josses 3 augusti 2010

    Ni skriver bara om skoltrötta elever men ni glömmer bort att det finns en annan grupp elever som inte heller kommer alltid till skolan och det är de här utsatta eleverna.
    De som blir mobbade år efter år och ingen på skolan bryr sig.
    Nu kommer jag nog att få en hel del på mig men jag vet vad jag pratar om.
    Har en son som har varit utsatt i många år. Av någon konstig anledning var just han inte hemma mer än 3 dagar under 9 år pga mobbingen. Starkt av honom att inte böja sig för dem.
    Har tagit upp det med den lärare han hade just då men jag fick bara till svar att jag ljög och hittade på. Hade tom men av mammorna till mobbarna bredvid mig och läraren. Hon berättade att hennes son hade kommit hem och berättat att de var dum med min son!
    Likt f#%¤#%¤ så sa läraren att jag ljög!
    På vår skola är de så fega i att tag tag i problemet.
    De utsatta barnen ska mer eller mindre kunna tala om på minuten när mobbingen hände och vars! Annars kan de på skolan inget göra...
    En av rektorerna stod tom på ett föräldramöte och sade detta!
    Visst finns det lärare som bryr sig men de är tyvärr i minoritet. Heder åt dessa.

  • siggemums 3 augusti 2010

    Så hemskt! Ni har upplevt varje barn och förälders mardröm. 9 år, det går inte att tänka sig in i hur din pojke tog sig igenom de åren och dessutom inte bli trodd på. Otroligt starkt av honom att gå till skolan varje dag ändå. Jag hoppas verkligen att det har ordnat sig för honom nu.

    Det är också en viktig aspekt på detta som du tar upp. Det skulle ju vara fruktansvärt om frånvaro som beror på mobbing skulle skrivas in som skolk, ett dubbelt svek från skolan.

  • maxxess 4 augusti 2010

    Precis som asasto (som är lika ung som mig :-) hade jag frånvarotimmar i betygen. Jag vill minnas det var två typer, godkänd frånvaro och icke godkänd. Inget snack om detta på den tiden...

    Om jag förstod det hela rätt, vilket inte framgår i tråden, så skulle frånvaro redovisas men ej synas i själva slutbetygen. Så sades det iaf i nyheterna på TV.

    Det skulle mao kanske vara en chans för vuxna som iaf orkar kolla sina barns betyg att reagera över att något är fel om frånvaron är orimligt hög.

    Låter väl som ett rimligt förslag? Om man skolkar (eller struntar i att gå till jobbet) är det väl oftast något som är fel i bakgrunden...

  • Mistys 4 augusti 2010

    Jag uppfattade också nyheterna( på radion) som att det skulle skrivas i terminsbetyget men inte i slutbetyget.

  • siggemums 4 augusti 2010

    Jag läste nu också att det inte skulle stå med i slutbetyget. Då kan jag inte se några nackdelar. Redan nu får vi ett papper med info om närvaro, anmäld/oanmäld frånvaro och sena ankomster, det är bra.

  • redd 4 augusti 2010

    Förstår inte riktigt vad närvaro har med betyget att göra, och tycker rent krast att det är direkt olämligt att samma lärare som har eleven sätter betyget.

    Personligen tycker jag det skulle vara lämpligare på alla sätt och vis att ha intagningsprov för högre studier/jobb, dagens system där en naturvetare förväntas behöva lika många timmar för att lära sig viss matte som en frisörska eller kock (inget ont om kockar men differential ekvationer har dom knappast nytta av mig veterligen.)

    Å andra sidan har jag aldrig träffat en rekryterare som faktiskt bryr sig om betygen..

  • frokensara 5 augusti 2010

    Klart att skolk ska in i betygen. Dagens elever lär sig från unga år att göra precis som de behagar och att det aldrig blir några konsekvenser av det. Skolan kan sätta upp regler, men har inga åtgärder att sätta in när eleverns ignorerar dem. Föräldrarna på min skola godkänner villigt elevernas skolk som giltig frånvaro för att slippa skolk i frånvarodokumenten. När ungdomarna sedan kommer ut i arbetslivet så blir de mäkta förvånde över att de inte kan komma och gå som de vill och att lönen faktiskt är ganska mager och inte räcker till en trea på stureplan. Jag är lärare och vet exakt vilka superindividualister vi fostrar fram i vårt samhälle idag och eftersom min man är chef på ett företag så har jag också god inblick i hur många av dagens nya på arbetsmarknaden fungerar. En kompis, som också är chef, berättade att det var en ung tjej som kom och argumenterade för sin lön med att hon faktiskt var tvungen att få högre lön för annars räckte pengarna inte till hennes del av lägenheten på Östermalm... Att man faktiskt måste prestera, arbeta hårt och kunna något för att tjäna pengar verkar vara en parantes för många ungdomar, att göra bostads och yrkeskariär är också främmande. De vill ha både drömjobb och drömboende på en gång och inte avstå från något. Nej, fram för högre moral och arbetsvilja!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.