Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Advent

  • ms8 17 november 2011

    Är det bara jag som har över 100 tomtar?

  • DoctorWho 17 november 2011

    Skrivet av ms8 den 17 nov 2011

    Är det bara jag som har över 100 tomtar?


    Jag har runt 60 porslinstomtar, 8-10 hemmgjorda i trä eller hobbysatser och 5-6 av gips. De brukar få minst 3-4 kompisar varje år, så snart har jag också 100 tomtar.

  • Cassiopeya 17 november 2011

    Skrivet av ms8 den 17 nov 2011

    Är det bara jag som har över 100 tomtar?


    haha ja vet nog fler, men jag är inte en av dem , så här blir det så få som möjligt :D tur att var och en själv får bestämma och göra som den vill;)

  • 123Linnea 17 november 2011

    Jag tycker tomtar är fula:x Det finns naturligtvis ett och annat undantag - men i stort ogillar jag tomtar. I synnerhet om de är av gips och porslin. Och köpta på ÖB...
    Sätter upp några för att jag måste, några dagar före jul.
    För mig är advent advent. Och kalender.
    Start tidigast fredagen innan - och då är det adventsljus osv. Inte tomtar!!

  • amoz 17 november 2011

    Fredagen före advent blir det julgardiner i köksfönstret och stjärnor och ljusstakar i fönstren. Sedan givetvis adventsljus att tända. Julpyntet får vänta till ett par dagar innan julafton och bort plockas allt tjugondaknut!!!!

  • MosterNettan 18 november 2011

    Nu är det dags - kan inte vänta längre!!!
    Jag har tagit fram mina adventsstakar.Tyvärr behöver jag byta kontakt till mammas gamla ljusstake, eluttagen passar inte, det hade jag inte räknat med.
    Jag har en glasvägg med mellan vardagsrum och sovrum, där ska jag hänga stjärnan eftersom jag bara har två fönster i lägenheten och där ska stakarna stå.
    Sen måste jag leta reda på instruktionen till öppnings- och vänd ut och in-anordningen på köksfönstret så jag kan tvätta det och få upp min nya fina gardin.
    När det är klart blir det jättefint tror jag.

  • boz1965 18 november 2011

    Skrivet av ms8 den 17 nov 2011

    Är det bara jag som har över 100 tomtar?


    Jag har betydligt fler än så, men de håller alla till på loftet. :DD

  • MosterNettan 18 november 2011

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2011

    Skrivet av ms8 den 17 nov 2011

    Är det bara jag som har över 100 tomtar?


    Jag har betydligt fler än så, men de håller alla till på loftet. :DD



    Haha... lite tomte själv kanske...?

  • Mellanbellan 18 november 2011

    Skrivet av ms8 den 17 nov 2011

    Är det bara jag som har över 100 tomtar?


    nej då, du kan lugnt räkna med mig! {laugh}

  • annelinyqvist 18 november 2011

    {clap}(Y){highfive}{beauty}:)

  • annelinyqvist 18 november 2011

    Håller just nu på med att sätta upp julgardinerna, samtidigt blir det ju adventstakar och julstjärnor, eftersom jag ändå håller på i fönsterna. Börjar att bli gansla advent mysigt.
    Julmusiken har jag spelat hela denna vecka, Jag ÄLASKAR julen.
    Tomtarna kommer nog en vecka före jul. Om jag kan hålla mig!!!
    I år ska vi fira julafton borta hos våra bästa vänner, så julgranen blir nog uppsatt senast 22 december.
    I dessa tider ska man inte tänka på hur och vad andra tycker och tänker!
    Gör som ni vill och tänk bara på er själva. Vare sig det är jul, påsk, midsommar eller advent.
    Julen plockar jag bort till Knut... Är lite skrockfull, och att ha kvar julen efter Knut betyder ett dåligt kommande år!!! Har testat att ha kvar julen efter Knut och det blev ett "helvetes" år... Gör aldrig om detta.

  • idabroden 18 november 2011

    Själv längtar jag tills alla krav och måsten är över och det är januari så livet kan gå på som vanligt...
    Det beror nog på att det för mig är något HELA tiden under advent och jul. Fredag, lördag, söndag...
    Nej januari får gärna komma snart.

    Men jag förstår er som gillar den också, själv älskar jag VINTERN.

  • bitten56 18 november 2011

    Tordagen den 24 november åker julstjärnor och adventstakar upp. Och nya gardiner förstås.

  • kranglin 18 november 2011

    hej ni alla! ja nästa helg åker allt upp( har inga tomtar å sånt)
    Sen åker de ner runt 13 dag Knut.Men gardinerna kan få hänga så långt som till juni (inga som de "lyser jul om). Det känns inte lika kul i år, vi har ju ingen snöööööööööööö. Jag mena jag bor ju ändå i Norrland.Jaja de blir nog bra ändå!
    Ha de gott alla om jag inte hörs av innan jul så:

    GOD JUL & GOTT NYTT ÅR på er alla kram från lilla mej (A)

  • snuosm 18 november 2011

    Jag har för vana att ta ut lite semester någon dag före 1 advent och någon dag efter. Städa och pynta, yes! Mina favoriter är Lisa Larsons luciafigurer. Jag har iofs bara en tärna och en tomte, men ändå...Jag har även sparat en pappersadventsstjärna från slutet av 70-talet i guld, som jag hade i mitt flickrum innan jag flyttade hemifrån. Den vårdas ömt {cute}

  • MosterNettan 19 november 2011

    Skrivet av idabroden den 18 nov 2011

    Själv längtar jag tills alla krav och måsten är över och det är januari så livet kan gå på som vanligt...
    Det beror nog på att det för mig är något HELA tiden under advent och jul. Fredag, lördag, söndag...
    Nej januari får gärna komma snart.

    Men jag förstår er som gillar den också, själv älskar jag VINTERN.


    Mina krav och måsten är kastade över bord för länge sen, gör bara det jag själv vill och inte ett jota mer.
    Jag har äntligen lärt mig att säga NEJ till det jag inte mår bra av. Det tog mig många år av decemberångest med allt som det innebar för att tillfredsställa alla andra utom mig själv. Men nu är jag i den åldern då jag har förmånen att bestämma själv hur jag vill ha det.
    Ha en skön december Ida. <3

  • kekke46 19 november 2011

    (Y)

    Skrivet av MosterNettan den 19 nov 2011

    Skrivet av idabroden den 18 nov 2011

    Själv längtar jag tills alla krav och måsten är över och det är januari så livet kan gå på som vanligt...
    Det beror nog på att det för mig är något HELA tiden under advent och jul. Fredag, lördag, söndag...
    Nej januari får gärna komma snart.

    Men jag förstår er som gillar den också, själv älskar jag VINTERN.


    Mina krav och måsten är kastade över bord för länge sen, gör bara det jag själv vill och inte ett jota mer.
    Jag har äntligen lärt mig att säga NEJ till det jag inte mår bra av. Det tog mig många år av decemberångest med allt som det innebar för att tillfredsställa alla andra utom mig själv. Men nu är jag i den åldern då jag har förmånen att bestämma själv hur jag vill ha det.
    Ha en skön december Ida. <3

  • sarasimon 19 november 2011

    Härlig tid adventsmånaden...jag bara älskar det....sätter upp adventsljus, stjärnor och dylikt under veckan innan, ALLT tänds senast fredagen innan advent. Köpte utegran i dag. Andra advent -kommer granen i hallen på plats, och tomtarna till 3 advent. Den 22 kommer den "riktiga" granen upp. Allt sitter uppe till mitten av januari. Utebelysning och utegran hela januari ut. Det är bara att njuta och mysa....En härlig advents/jul månad till er alla!!{dance}

  • asasto 19 november 2011

    Hängde upp belysningen på balkongen för 1v sedan men har såklart inte tänt den. Köpte julgardiner och en adventsljusstake på myrorna idag och de kommer nog sättas upp i morgon håller på och tvättar gardinen just nu, och den fåniga spetsen kommer jag sprätta bort innan jag sätter upp dem. Sedan blir det nog några fönsterdekorationer och jag funderar på att göra ett pepparkakshus men annars kommer jag nog inte pynta så mycket.

  • ms8 19 november 2011

    Skrivet av 123Linnea den 17 nov 2011

    Jag tycker tomtar är fula:x Det finns naturligtvis ett och annat undantag - men i stort ogillar jag tomtar. I synnerhet om de är av gips och porslin. Och köpta på ÖB...
    Sätter upp några för att jag måste, några dagar före jul.
    För mig är advent advent. Och kalender.
    Start tidigast fredagen innan - och då är det adventsljus osv. Inte tomtar!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.