Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äpple sorter

  • pricken67 3 september 2010

    Åkerö är absolut en favorit, men vill gärna slå ett slag för Oranie också som är klart tidigare.

  • annchi 3 september 2010

    Aroma och Åkerö är absoluta favoriter

  • WiolaH 3 september 2010

    Har ett gammalt äppelträd som heter Peasgood Nonsuch. Det ger stora fina äppen som är perfekta både till matlagning eller att äta direkt. Jättegoda (Y)

  • Roskerstin 3 september 2010

    Åkerö absolut en 1:a, sedan Oranie som 2:a och treor blir våra 'tjejer' vi har här på landet Katja och Alice.

  • safir74 3 september 2010

    Hm har 5 st små äppelträd...dessvärre ingen aning om vad för sort/sorter {dont-know}

  • Vetebullen 3 september 2010

    Cox Pomona är min favorit ur den egna trädgården. Så saftig och krispigt gott (Y)

  • WiolaH 3 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 3 sep 2010

    Jag vet faktiskt inte vad sorten heter men har för mig att det är en ganska gammaldags sort. De blir klara nån gång i början/mitten av augusti (iaf här i Skåne) och har gult skal, är söta och väldigt saftiga. Jag minns att jag brukade palla dem hos grannen :D. Trodde att han inte visste det, men han har berättat senare att han ibland stod och småskrattade bakom gardinen i fönstret när han såg oss ungar vid hans träd. Tack Allan, för att du inte blev arg på oss :)


    Kan det möjligen ha varit Transparente blanche {question} Vanlig "gammaldags" sort som mognar i augusti (här i Skåne iallafall) Jättegott (Y) att äta som det är eller i matlagningen, till äppelkaka t.ex.

  • boz1965 3 september 2010

    Skrivet av WiolaH den 3 sep 2010

    ...Kan det möjligen ha varit Transparente blanche {question} Vanlig "gammaldags" sort som mognar i augusti (här i Skåne iallafall) Jättegott (Y) att äta som det är eller i matlagningen, till äppelkaka t.ex.


    Kan det möjligen ha varit. Jag minns dem bara halvt-om-halvt från barndomen. Jag har inte stött på dem sen, men så har jag mest bott i lägehet med undantag för 5 år i Knutstorp. Men då hade jag två Gravensteinerträd. Också ljuvliga äpplen, speciellt i desserter och till mos & saft. Och mitt bondplommonträn saknar jag också väldigt mycket, små blå, söta och saftiga plommon som man fick "rännesketa" av om man åt för många :D

  • Mistys 3 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 3 sep 2010

    Skrivet av WiolaH den 3 sep 2010

    ...Kan det möjligen ha varit Transparente blanche {question} Vanlig "gammaldags" sort som mognar i augusti (här i Skåne iallafall) Jättegott (Y) att äta som det är eller i matlagningen, till äppelkaka t.ex.


    Kan det möjligen ha varit. Jag minns dem bara halvt-om-halvt från barndomen. Jag har inte stött på dem sen, men så har jag mest bott i lägehet med undantag för 5 år i Knutstorp. Men då hade jag två Gravensteinerträd. Också ljuvliga äpplen, speciellt i desserter och till mos & saft. Och mitt bondplommonträn saknar jag också väldigt mycket, små blå, söta och saftiga plommon som man fick "rännesketa" av om man åt för många :D


    Transparente blanche kallas också för Glasäpplen. När dom är riktigt mogna kan vissa partier i köttet bli genomskinligt som glas. Kanske ger en ledtråd till om det är rätt sort........

  • mippan65 3 september 2010

    Varför nämner ingen det helt fantastiskt goda äpplet "Philippa" ?
    Det är en gammal sort, som tyvärr är svår att få tag på idag
    men ibland ser jag dem och passar då på.
    Vi hade ett sådant träd i vår trädgård när jag var barn och mamma bodde kvar där till 1997.
    Varje år gjorde hon det godaste äpplemos, fantastisk äpplekaka, eller bara bjöd dem att ätas som de var...... mmmmm!!
    Helt otroligt smakrika och goda, gröna med liten rodnad på "solsidan"... :-)

  • Roggan 3 september 2010

    Skrivet av Misty09 den 3 sep 2010

    Skrivet av boz1965 den 3 sep 2010

    Skrivet av WiolaH den 3 sep 2010

    ...Kan det möjligen ha varit Transparente blanche {question} Vanlig "gammaldags" sort som mognar i augusti (här i Skåne iallafall) Jättegott (Y) att äta som det är eller i matlagningen, till äppelkaka t.ex.


    Kan det möjligen ha varit. Jag minns dem bara halvt-om-halvt från barndomen. Jag har inte stött på dem sen, men så har jag mest bott i lägehet med undantag för 5 år i Knutstorp. Men då hade jag två Gravensteinerträd. Också ljuvliga äpplen, speciellt i desserter och till mos & saft. Och mitt bondplommonträn saknar jag också väldigt mycket, små blå, söta och saftiga plommon som man fick "rännesketa" av om man åt för många :D


    Transparente blanche kallas också för Glasäpplen. När dom är riktigt mogna kan vissa partier i köttet bli genomskinligt som glas. Kanske ger en ledtråd till om det är rätt sort........


    Det skulle också kunna vara någon sorts astrakan. De kan också bli glasiga och en del sorter mognar tidigt.

  • RClaude 3 september 2010

    Mina favoriter är som råa ätäpplen helt klart Aroma och Cox Orange. Ett gott matäpple är Belle de boskop. Det blir väldigt mustig och syrlig paj på de här äpplena.

  • Lenael 3 september 2010

    Signe Tillisch (Y)

  • MajaZoya 3 september 2010

    Vad ni kan om äpplen, själv hade jag tänkt plantera några träd nästa år och tänkte passa på att få tips av er "experter". Bor i norrland i växtzon 5(6) gissar jag, någon som vet några sorter som skule kunna funka hos mig.

  • KEL 3 september 2010

    Ingrid-marie... deras doft är såå aromatisk :p

  • vinciqator 3 september 2010

    Skrivet av nmy955g den 3 sep 2010
    Vad ni kan om äpplen, själv hade jag tänkt plantera några träd nästa år och tänkte passa på att få tips av er "experter". Bor i norrland i växtzon 5(6) gissar jag, någon som vet några sorter som skule kunna funka hos mig.
    Ur min fatabur; klarar zon 6 – Sävstaholm, klarar zon 5 – Discovery, Oranie och Åkerö,

    En lokal plantskola har oftast sorter som är anpassade för lokalklimatet.

  • vinciqator 3 september 2010

    Skrivet av nmy955g den 3 sep 2010
    ... Bor i norrland i växtzon 5(6) gissar jag, ...
    http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkartan.htm

  • Roggan 3 september 2010

    Skrivet av nmy955g den 3 sep 2010

    Vad ni kan om äpplen, själv hade jag tänkt plantera några träd nästa år och tänkte passa på att få tips av er "experter". Bor i norrland i växtzon 5(6) gissar jag, någon som vet några sorter som skule kunna funka hos mig.


    Bor du i Ö-vik finns det många fina lägen där som sänker växtzonen till kanske zon III. (Det finns faktiskt ett fikonträd nere vid hamnen.) Annars är det zon V där. Sorter som klarar sig bra i Ö-vik är följande:
    - Alexander. Stora äpplen som tyvärr tar tid på sig innan det börjar ge frukt. Drabbas lätt av sjukdomar. Klarar sig kanske lite bättre i Norrland. Kan vara svår att få tag på.
    - Antonovka. Gammal tålig sort. Håller fram till jul i kalla områden.
    - Mantet. Kanadensisk äppelsort från 20-talet. Tenderar till "vila" var annat år. Kan kräva gallring av äppelkarten för att undvika detta. Kort hållbarhet, kanske till i början av okt.
    - Melba. Gott äpple med mycket kort hållbarhet.
    - Oranie. En favorit hos många. Höstäpple. Aromatiskt.
    - Snövit. Håller aromen några veckor.
    - Stor klar astrakan. Spricker lätt och har mycket kort hållbarhet. Mycket gott äpple.
    - Wealthy. Behöver väldränerad jord men ej för torrt, full sol och vindstilla för att det ska bli bra kvalitet på det. Kan hålla till april
    Dessa sorter klarar zon V

    - Charlamovsky. Syrligt äpple som vissa år utvecklas till god ätfrukt. Hållbarheten är omdiskuterad.
    - PJ Bergius. Röd variant av Sävstaholm. Kort hållbarhet, kan hålla lite längre i Norrland. Blir snabbt mjölig.
    - Risäter. Håller en till två månader. Sötsyrligt. Vissa år utvecklas det till ett gott ätäpple. Används mest i köket.
    - Rött kaneläpple. Friskt träd. Tar oftast mellan fem och tio år på sig innan det ger frukt. Kan hålla upp till två månader beroende på hur vädret varit.
    - Silva. Gott ätäpple med frisk och syrlig smak. Några veckors hållbarhet.
    - Stenbock. Relativt frisk sort. Kort hållbarhet. Smakar åt kanelhållet.
    - Suislepper. Saftigt aromatiskt. Kort hållbarhet.
    - Sävstaholm. Se PJ Bergius
    Transparente Blanc. Klassiker som finns i de flesta fruktträdgårdar i norr. Frisk syrligt, sött. Mycket bra att använd i köket. Äppelmos på TB är bland det bästa som finns (enligt mig)
    Dessa sorter klarar zon VI

    Det finns också många fina finska och ryska sorter som har börjat saluföras av handelsträdgårdarna. Kolla gärna in
    http://www.blomqvistintaimisto.com/
    Där hittar du de flesta av dessa sorter. I Finland har de en annan zonangivelse och du kan lägga på två växtzoner i Sverige. Blomqvist exporterar mycket fruktträd till Sverige.

  • Galadriel 3 september 2010

    Åkerö! Svårt att få tag på, skulle så gärna vilja plantera Åkerö på tomten. Har själv ett oidentifierat äppelträd på tomten med sura frukter som mognar i slutet av september, slänger mer än hälften, resten äter djuren och returpunkten.

  • vinciqator 3 september 2010

    Skrivet av Roggan den 3 sep 2010
    ...
    ... I Finland har de en annan zonangivelse och du kan lägga på två växtzoner i Sverige. ...
    , dvs. svensk zon IV är zon II i Finland.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.