Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Är det okej?

  • amoz 17 oktober 2010

    Om ni har gäster på middag och någon av dom ber om salt eller peppar, är det okej för er?

    Ställer ni fram salt och peppar när ni har gäster på middag?

    Om ni är på middag hos någon , ber ni om salt ellr peppar då?


    Personligen tycker jag inte det är okej att någon ber om salt eller peppar när jag lagt ner både själ och jobb med middagen.
    Sätter inte heller fram kryddor på bordet.
    Ber heller aldrig om kryddor när jag är bortbjuden på middag.

    Och det värsta jag vet är människor som saltar och peppra på mat innan de ens smakat.

    Vad tycker ni?

  • chrisq 17 oktober 2010

    (Y) jag förstår dig men jag dukar alltid med salt o peppar kvarn sen men vad rätten innehåller tex timjan oregano rosepaeppar ja vad som vi har olika smak lökar o vill ha mer stuns ibland o blir inte ledsen om någon ber om något vi är alla olika

  • The_mama97mia 17 oktober 2010

    OK, det är riktigt trist om ngn ber om kryddor innan dom smakat. Men salt-preferens är väldigt olika, jag tar nog inte illa upp om ngn vill ha mer krydda. Beror på vad jag serverar, ibland sätter jag fram salt och pepparkvarnen - ibland inte.
    Jag har fått för mig att jag gärna kryddar lite mer än vad andra gillar, då kan man ju ta det försiktigt i tillagningen men se till att det finns extra på bordet.

  • sva 17 oktober 2010

    (Y)jag ställer alltid fram salt och peppar på bordet för man har olika behov vid kryddning.

  • The_mama97mia 17 oktober 2010

    hehe... minns nu en gång, tror jag skrivit det i annan tråd, jag arbetade på en resturang o vi serverade lite finare middag en kväll... En kvinnilg gäst ville ha Ketchup till oxfilén... MIn kökschef höll på att gå upp i limningen...

  • amoz 17 oktober 2010

    Jag vet oxå att smaken är olika men jag tycker ändå att det är lite, vad ska jag säga, som att jag kritiserar den som lagt ner mycket jobb på den maträtt han/hon serverar.

  • amoz 17 oktober 2010

    Skrivet av mama97mia den 17 okt 2010

    hehe... minns nu en gång, tror jag skrivit det i annan tråd, jag arbetade på en resturang o vi serverade lite finare middag en kväll... En kvinnilg gäst ville ha Ketchup till oxfilén... MIn kökschef höll på att gå upp i limningen...



    Jo. men precis!!! Det är det jag menar, hur kul är det att vara "kock" då?

  • EnelyaSaralonde 17 oktober 2010

    Jag kan förstå att det kan kännas lite som en kritik mot kocken, framförallt om personen saltar/pepprar innan de ens smakat. Men jag själv vet att jag använder rätt lite salt när jag lagar mat till mig själv. Är inte så förtjust i salt och brukar även säga det till de jag serverar så jag blir inte heller så speciellt arg om de vill salta lite extra. Men de kan ju åtminstone smaka först, inte anta att man inte saltat ordentligt.

    I såfall tycker jag nästan det är värre med folk som översaltar maten de ska servera till andra, bara för att de själva föredrar mycket salt. Det är så lätt att salta efteråt på sin egen tallrik men att plocka ut salt om det är för mycket... det har iallafall inte jag lyckats med. {curl-lip}

  • elleave 17 oktober 2010

    Har alltid salt och peppar på bordet. Hatar själv att sitta och äta dåligt kryddad mat (enligt mitt eget tycke) Däremot drar jag mig för att fråga om det inte finns på bordet om jag inte känner värden så väl...

  • Marre73 17 oktober 2010

    Jag tar inte illa upp om gäster ber om extra krydda, tycker om mycket kryddor själv så det brukar inte behövas. Men alla är vi olika, tack och lov(Y)

  • boz1965 17 oktober 2010

    Jag har också alltid salt och peppar framme när jag bjuder. Även de kryddor som ingår i maten brukar (i rimlig mån) också komma fram. Däremot ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG att jag sätter fram ketchup ens till barnen. Ketchup kan vara gott till vissa rätter medan den fullständigt saboterar andra.

  • charlottat 18 oktober 2010

    salt är ett måste att ha framme på bordet, hemma som borta, med eller utan gäster och gärna peppar oxå även om det inte är nödvändigt. om jag vill salta lite extra på maten jag blir bjuden på har ingenting att göra med att jag kritiserar den som lagat den, utan helt enkelt för att mina smaklökar har en annan "salttillvänjning" och mat som är undersaltad (enligt mina smaklökar, betyder ju inte att den är det för någon annan) är inte lika god för mig, eftersom matens övriga smaker då inte framträder och lyfts lika bra.

    det verkar fånigt att ta illa upp över att någon vill salta lite extra, eftersom vi som sagt har olika smak och olika vana vid salthalt. däremot håller jag med om att det är ett oskick att salta utan att ens ha smakat först som en del gör.

    jag vill ha/behöver (för att känna saltsmaken och övriga smaker rätt) ganska mycket salt, men eftersom jag vet att kanske inte alla vill ha maten lika salt så kan jag hålla igen lite när jag lagar, så att det passar övriga, och sen saltar jag själv lite extra vid bordet, och de av övriga som vill göra det samma är varmt välkomna att göra det.

  • amoz 18 oktober 2010

    Man må väl tycka det är fånigt att jag inte tycker det är helt okej om mina gäster börjar att salta och peppra den mat jag med stor omsorg tillagat, men det ändrar ändå inte min inställning. Däremot är jag fullt medveten om att vi tycker olika och det är ju därför jag startade denna tråd. Det är alltid intressant att höra andras åsikter och motivationer inför dessa.
    Ser fram mot fler inlägg(Y)

  • Ulrika91 18 oktober 2010

    Jag är en riktig saltoman men är rädd för att översalta maten (det gillar ju inte ens jag) och därför ställer jag nästan alltid fram salt och peppar på bordet.

    Mamma kan ofta be om mer vitpeppar fastän hon är den enda kring bordet som saknar det. Jag tar verkligen inte illa upp (jag är alltid den som lagar maten) för att hon totalt älskar smaken av vitpeppar, medan jag avskyr den.

    Att krydda mat innan man ens smakat är mycket ohövligt anser jag.

    Och nåde den som försökte klämma ut lite ketchup på min carbonara eller liknande. Ojoj va illa det skulle sluta!! :@ Det har som tur är aldrig hänt :D

  • bernit 18 oktober 2010

    Vid mitt gästabud är det alltid salt- och pepparkvarnar framme och jag frågar efter salt om jag tycker det smakar för lite salt - smaken är olika

  • CiinaC 18 oktober 2010

    Jag har svårt att förstå varför man ska ta illa vid sig, om någon vill krydda sin mat lite extra . Tar det snarare som en komplimang att gästerna känner sig så pass väl hemma hos mig, ¨så att dom vågar säga till om jag varit lite för lätt på handen med kryddor..
    Sätter fram ketcup till barnen också om dom är vana att äta det till sin pasta. Hellre det än att dom inte äter alls. Så det så {eat}

  • idea_ 19 oktober 2010

    Är både för och emot här. Brukar inte ställa fram av den enkla anledningen att jag blev less på att se min far krydda till mat utan att ens provsmaka. Behöver man krydda till maten ska man i alla fall provsmaka och be om kryddor. Däremot har jag en kusin som är kock, brukar alltid fråga om smakråd under tillagningen när han är med.

    Pappa brukade altid he på ett par matskedar salt och grovmalen peppar innan han provade maten, var det pasta brukade han dessutom alltid ta fram ketchup och dränka rätten i även om man gjort en delikat sås till (samma sak med soya om det var en risrätt). Därav min ogillan av okynneskryddning. När man stått länge i köket och ansträngt sig vill man ha uppskattning.

    Tål däremot att folk frågar efter salt eller peppar EFTER det att de provsmakat.

  • Bumbis 19 oktober 2010

    Jag dukar alltid med salt och peppar. När jag är bortbjuden frågar jag inte efter det om det inte står framme men därför har man ätit en del rätter utan minsta saltkorn i vilket är synd för det hade säkert smakat jättegott. Jag tar inte illa vid mig om någon vill ha ketchup, för enligt reklamen kan man ju ha den till allt......

  • mafia 19 oktober 2010

    Jag ställer alltid fram salt och peppar på bordet. Smaken är ju som bekant som baken. Jag vill själv ha "välkryddad" mat, men vågar inte alltid ta ut svängarna, eftersom en del personer vill ha lite mesigare kryddning. Att salta eller krydda extra,utan att först ha smakat är ofint, tycker jag.

  • 7201 19 oktober 2010

    Skrivet av amoz den 18 okt 2010

    Man må väl tycka det är fånigt att jag inte tycker det är helt okej om mina gäster börjar att salta och peppra den mat jag med stor omsorg tillagat, men det ändrar ändå inte min inställning. Däremot är jag fullt medveten om att vi tycker olika och det är ju därför jag startade denna tråd. Det är alltid intressant att höra andras åsikter och motivationer inför dessa.
    Ser fram mot fler inlägg(Y)

    Du är INTE alls fånig...jag förstår dig precis {eat}
    Nu tycker jag själv om ganska mycket salt och peppar så jag kryddar maten väl (smakar och smakar medans jag lagar),sen känner jag om jag tagit till för lte salt
    och erbjuder givetvis om ngn vill ha.(typ till en potatisgratäng där det är svårt att avgöra hur mycke salt man behöver){eat}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.