Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Är det okej?

  • Wombat04 21 oktober 2010

    Jag kan inte hålla med om att det är ett slags "kritik" mot den som lagat maten att ha salt och peppar på bordet, men jag håller helt och fullt med om att det inte är OK att salta och peppra innan man smakat på maten. Själv är jag väldigt vankelmodig vad gäller t o m så enkla kryddor som salt och peppar just nu, eftersom jag har diverse tillstånd som orsakar muntorrhet. För starkt kryddad mat svider som eld på tungan. Men jag hade en morfar som fullkomligt dränkte maten i peppar när det var han som bjöd på middag. "Det ska smaka nånting!" sa han. Det var bara det att smaklökarna blev så bedövade av all pepparn så om maten hade någon smak kände man det aldrig ...

  • Shoutoutloud 21 oktober 2010

    min pappa dränker saker i ketchup innan han ens smakat. och även diverse örtkryddor. min sambo dränker också saker.oftast i majonnäs dressing eller ketchup. ibland blir jag arg och säger att de ska smaka först innan de dränker saker. mamma saltar alldeles för mycket, men det har blivit mer på senare tid.. ibland är saker så salta att tungan krullar sig. och då får hon höra det också.då säger jag att jag gärna vill salta mer själv och att hon inte behövwer ha så mkt innan... men jag skulle nog inte säga något om nån bad mig om att få mer kryddor. men har jag lagt ner energi att laga något "fint" som jag själv är nöjd med då vill jag inte att man ska tillsätta grejer innan man ens smakat. apropå curry som boz pratade om. så är det supergott om man har tex en pastasallad med kassler eller tonfisk att ha en klick kall creme fraiche ovanpå med lite curry på de.

  • Nhg9 21 oktober 2010

    Måste bara få fråga Amoz, vad säger du till din partner/dina barn när du har lagat mat och partnern/barnen vill ha mer salt eller peppar på maten än vad du har kryddat vid tillagningen??
    Själv blir jag bara glad av att nån vågar be om kryddor, det tar jag som personen har känsla för mat....
    :)

  • amoz 21 oktober 2010

    Skrivet av Nhg9 den 21 okt 2010

    Måste bara få fråga Amoz, vad säger du till din partner/dina barn när du har lagat mat och partnern/barnen vill ha mer salt eller peppar på maten än vad du har kryddat vid tillagningen??
    Själv blir jag bara glad av att nån vågar be om kryddor, det tar jag som personen har känsla för mat....
    :)




    Ska jag vara riktigt ärlig så kan jag inte påminna mig att det har hänt att någon i familjen eller för den delen mina gäster, har bett om mer kryddor. Detta säger jag inte för att sätta mig på några höga hästar och tro att jag lagar den bästa maten, men tydligen har de varit nöjda.
    Jag tror också att vi i gemen krydda alldeles för mycket på sådana rätter där de naturliga smakerna i råvarorna ska framträda.

  • amoz 21 oktober 2010

    Det är väldigt intressant att läsa om så många olika åsikter här och det är ju meningen med ett forum enligt mitt sätt att se. Och jag respekterar allas åsikt och ville bara få höra hur ni där ute tänker och tycker.

    Det finns ett annat exempel på hur olika vi tänker och resonerar vad gäller smaker. Det gäller när man ska tillaga vilt kött. Många säger då att man ska lägga det vilda köttet i olika saker för att som det heter, ta bort den vilda smaken{question}.....det förstår inte jag för det är väl det som är grejen att det ska smaka vilt och inte något annat, eller?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.