Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

All denna majonäs...

  • Poppie 9 juli 2008

    i smörgåstårtor!! För er som, liksom jag, inte gillar majonäs, Ta lite vispad grädde och creme fraiche och blanda samman och krydda med lite Piffi Allkrydda. Era smörgåstårtor blir mycket godare!

  • evaldo 9 juli 2008

    Det var ett bra tips istället för den vanliga majonnäsen.

  • festmaten 9 juli 2008

    Tack för ett bra tips(L)

    jag "bojkottar" numera recept som innehåller majonnäs! har köpt boken "den hemlige kocken" där får man reda på ett o annat matnyttigt!!!
    Jag citerar ur boken:" för att fixa rätt kulör på majonnäs blandas det med titanoxid. Ett ämne som också används i solskyddskräm"

  • Poppie 9 juli 2008

    Skrivet av kalasmad den 9 jul 2008

    Tack för ett bra tips(L)

    jag "bojkottar" numera recept som innehåller majonnäs! har köpt boken "den hemlige kocken" där får man reda på ett o annat matnyttigt!!!
    Jag citerar ur boken:" för att fixa rätt kulör på majonnäs blandas det med titanoxid. Ett ämne som också används i solskyddskräm"
    [/quot

    :D Ska prova majonäs när jag solar!

    Nej, usch tycker inte om smörgåstårtor eller annat som dryper av majonäs.
    Går alldeles utmärkt att blanda creme fraiche med grädde, eller gräddfil, i stället för majonäs. Mycket friskare smak. Men till smörgåstårtor är det inte så bra med gräddfil, blir lite "rinnigt". Och grädden måste naturligtvis vispas:p

  • The_mama97mia 9 juli 2008

    Om det är ersättning som fyllning i smörgåstårtor går det ju bra med mkt annat, mjukost till exemepel. Eller mjukrört smör och kaviar. Etc... Ovanpå är det inte dumt med vispad grädde smaksatt med kaviar och lite dill.

  • MammaIrene 9 juli 2008

    Jag brukar använda keso blandat med cremefraiche, ibland har jag också majonäs i , men det är ju en smaksak....
    Men keso kan jag rekomendera för den som inte vill ha det så fett.....

  • monac 9 juli 2008

    eller cantaudo-pepparrot.......

  • Dorisrecept 9 juli 2008

    Men å, jag som är galen är majonäs:'( Är ju inte nyttigt det vet jag men jag kan inte låta bli att ta en macka med ost och majönäs ibland:o smarrigt värre(L)

    På min smörgåstårta har jag kaviargrädde, i min tårta har jag mimosasallad och den innehåller ju majonäs men det är endast i den som jag sätter majonäs, alltså om jag gör den själv.

  • styvan 9 juli 2008

    Suck...jag som gillar majonäs...men tydligen så finns det gifter där oxå...får tänka om...men det är ju så gott:(

  • tilda 9 juli 2008

    Vill man ha naturlig majonnäs, så kan man ju göra den själv.:D

  • zudette 9 juli 2008

    *sparar denna tråd som ju är ganska intressant*

  • Ingan 9 juli 2008

    :)Jag gillar turkisk yoghurt,då behöver man inte ha andra sorter hemma och inte är det så fett heller ,om man nu vill tänka på det.

  • Poppie 9 juli 2008

    Jag ska lägga in mina smörgåstårtrecept en dag när det regnar:D
    Finns inte en fjuttremsa majonäs i de fyllningarna:p
    Grunden är creme fraiche o vispad grädde i mina tårtor, men smakerna blir ju olika, beroende på vad jag slänger i. Ägg och ansjovistårtan smakar inte alls som räktårtan, trots att "grunden" är samma.
    Aaahhh, hoppas ni fattar vad jag menar?

  • camillaf14 9 juli 2008

    Man lär så länge man lever och helt klart ingen mer majonnäs hos oss (N)

  • Poppie 9 juli 2008

    Skrivet av molgan den 9 jul 2008

    tack för ditt tipps, Poppie.
    kan man änvända annan krydda än Piffi allkrydda? Jag tycker inte om denna krydda, annars tyckte jag att ditt förslag lät bra.

    VAAAAAAA? Ingen Piffi?:'( Ta salt och peppar eller kryddor du gillar. Prova dig fram

  • MalinJ 9 juli 2008

    Skrivet av molgan den 9 jul 2008

    tack för ditt tipps, Poppie.
    kan man änvända annan krydda än Piffi allkrydda? Jag tycker inte om denna krydda, annars tyckte jag att ditt förslag lät bra.


    Jag har ett recept på smörgåstårta på min sida som är jätte-god. Kan varieras med skinka eller räkor vilket man vill, och man kan utesluta majonäsen om man vill det. och det är ingen piffi. Titta på det.....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.