Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Allergisk mot jordnötter

  • Qaiza 27 augusti 2009

    Inte ett stort problem förrän man kommer till jordnötssmör. Vad ersätter man det med bäst? Mitt problem gäller mest bakverk, t.ex. muffins som jag inte kan göra längre. Har provat att ta vanligt smör istället. Det funkade inte. Någon som har något bra tips?

  • The_mama97mia 27 augusti 2009

    Har du ngt exempel på ett sånt recept, lägg ut det här i tråden så blir det lättare att se o ev tipsa?

  • Qaiza 31 augusti 2009

    Jepp!
    Chokladmuffins med jordnötssmör
    125 g smör
    1,25 dl jordnötssmör
    3 dl farinsocker
    2 stora ägg
    2 tsk vaniljsocker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    en nypa salt
    125 g hackad mörk choklad
    Den blandas i den ordning ingridienserna står.
    15-20 min i 200 grader (Om någon blir sugen :))

  • MosterNettan 31 augusti 2009

    Skrivet av Qaiza den 31 aug 2009

    Jepp!
    Chokladmuffins med jordnötssmör
    125 g smör
    1,25 dl jordnötssmör
    3 dl farinsocker
    2 stora ägg
    2 tsk vaniljsocker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    en nypa salt
    125 g hackad mörk choklad
    Den blandas i den ordning ingridienserna står.
    15-20 min i 200 grader (Om någon blir sugen :))


    Vad ersätter du jordnötssmöret med då, det var väl det som var frågan...

  • The_mama97mia 31 augusti 2009

    Du, jag skulle bara kolla efter andra recept på chokladmuffins....

  • Qaiza 31 augusti 2009

    Ja, det var ju det jag ville ha hjälp med: Vad kan man ersätta jordnötssmör med (i recept som man redan lärt sig att uppskatta)? Jag har provat att ersätta med lika mycket smör - det funkar inte. Finns det någon produkt på marknaden som liknar jordnötssmör?

  • Dansmyran 31 augusti 2009

    Kanske messmör skulle funka ? Är ju fett och har smak.

  • flingsalt 1 september 2009

    Jag är sugen på kinapuffar.. det kan du väl stoppa i? *fniss*

  • Ergilwen 1 september 2009

    Är du allergisk mot nötter också? Hur pass allergisk är du? Jag funderar på nutella, men det är säkert spår av jordnötter...

  • Qaiza 1 september 2009

    Tack för bra förslag: ska nog prova både nutella och messmör. (Är inte allergisk mot nötter ; ) )

  • The_mama97mia 1 september 2009

    Kan inte mandelmassa vara ett alternativ i så fall? Tänker att det konsistensmässigt är hårdare än jordnötssmör men ... Alltså om du inte är allergisk mot nötter

  • The_mama97mia 1 september 2009

    vet du nu fick jag en tanke, men vet inte, men tror du inte typ kokt potatis skulle kunna funka? Konsistensmässigt menar jag. Finns väl i typ Kronans kaka etc, blir lite stabbigare kaka då.

  • zudette 1 september 2009

    Om du inte är allergisk mot nötter skulle jag prova mixa cashewnötter. Det borde nästan bli som en smet i koncistensen - ev. mixa ihop det med lite olja så det tar ihop bättre..... Kanske kan det funka???:o

  • The_mama97mia 1 september 2009

    Smart tänkt!

  • Qaiza 1 september 2009

    Jag bugar och tackar för ert engegemang. :)

  • The_mama97mia 1 september 2009

    Hoppas du sparar tråden o talar om sen vilka experiment du provatr o hur det gick?

  • Qaiza 1 september 2009

    Har en konfirmation om hörnet men sen kan det nog finnas litet tid till experiment :D

  • 1 september 2009

    om du inte är allergisk mot hasselnötter så tror jag att det finns något som heter hasselnötssmör eller hasselnötsmassa. det kanske kan va nåt?

  • monac 1 september 2009

    Sesam pasta då???? "Thahin". det borde ju funka kanske?:)
    gul/beiga plastburkar med grönt lock,hittar i orientlivs butiker. det är samma som man använder till Hoummus.
    lycka till med baket!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.