Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Aprikos recept?

  • ebbasage 20 december 2009

    Jag bor i Australien, och har ar grannens aprikos trad galet stort, och hanger over till var tomt. Jag har aprikoser overallt, och vet inte vad jag skall gora med dem allihopa. Har du nagot gott (enkelt!) recept?

    Tack pa forhand!
    Anna

    (och ber om ursakt att det saknas prickar over a, a och o... hoppas att du forstar anda!)

    ps. Ja, jag har grannes lov att anvanda hur mkt som helst! :)

  • Vetebullen 20 december 2009

    Hej!
    Vad roligt att du har tillgång till aprikoser. Du kanske skulle lägga in dom i sockerlag så är det bara att ta fram vid behov. (Y)(Y) Lätt att förvara om du lägger in den heta massa på glasburk så det blir vaccum :):)

  • ebbasage 20 december 2009

    Ah, I like! Sockerlagen da... har du recet? :o Hela Aprikoser, eller karnade? Tackar for forslaget! :D

  • Vetebullen 20 december 2009

    kommer här: sockerlag till 2 kg frukt. 1 lier vatten och ca 5 dl socker kokas 4-5 minuter.
    Skala och klyfta aprikoserna och lägg dom ner i sockerlagen. Koka några minuter eller tills du känner att de känns mjuka men inte mosiga. Svårt att avgöra tiden eftersom jag aldrig försökt med aprikoser. Fyll den heta massan på glasburkar som du genast skruvar locket på så blir det vaaccum. Vad spännande, hoppas det blir bra. (Y)(Y)

  • ebbasage 20 december 2009

    Tack snalla! Har ska forvaras aprikoser! (Y)

  • Mistys 20 december 2009

    Köttgryta med aprikos och vitlök
    Detta är en absolut supergod köttgryta som alla borde testa. Och jag är helt övertygad om att den bara blir godare med färska aprikoser. Skala och kärna ur dom innan du lägger dom i grytan.
    Härligt med sådan lyx som färska (L)

  • ebbasage 20 december 2009

    later toppen, ska jag def prova! tackar!

  • frucaos 20 december 2009

    Du kan gå in och ändra så att du får svenskt tangentbord - då får du tillgång till svensk fingersättning och å,ä och ö! Här varierar vi mellan noskt och svenskt hela tiden.

    Gör aprikosmarmelad och -sylt! Supergott! Sylten är kanon på gröt ... eller pannkakor. OK, det var persikor vi hade gott om, men det borde bli rätt lika tycker jag.

  • Mellanbellan 20 december 2009

    Detta är inte heller dumt:
    Indiska järpar med frukt och mandel

  • The_mama97mia 20 december 2009

    Om du har så mycket aprikoser - kan du inte prova att torka? SÅ gott att ha i bröd eller fyllning/stuffing till kyckling etc. ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.