Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Askorbinsyra...C-vitamin

  • Gnurf 4 februari 2010

    Skulle fylla på mitt förråd av torkad Dragon (inte färsk) igår och då föll blicken på påsarna med Askorbinsyra.

    Som väl de flesta vet är Askorbinsyra=C-vitamin, vilket även står på baksidan av påsen formulerat som "ren C-vitamin". Nu är det så att då jag nyligen varit förkyld/influensa så köpte jag 2 rör brustabletter C-vitamin för 19,95Kr för 20g (20 tabletter) per rör...alltså 40Kr för 40g.

    En påse Askorbinsyra kostar på ICA där jag handlar 9,95Kr för 35g.

    Tanken slog mig så igår:

    Kan man blanda Askorbinsyra med tex lättdryck och få samma effekt som med brustabletter!???

    Någon som vet!??

    Knepigt att jag aldrig tänkt på detta tidigare...:o

  • boz1965 4 februari 2010

    Får du bara till de rätta proportionerna så borde det (iaf i teorin) kunna funka.

  • Gnurf 4 februari 2010

    Jag tänkte oxå så...stod ngt på påsen om 1g=1kryddmått (kommer inte ihåg exakt) så det borde ju gå att få till hyffsat iaf...:) Onödigt att pytsa en massa cash till Multiplex lr Friggs etc om man så enkelt kan blanda själv...:o

    Som att köpa starksprit på Systembolaget ungefär :p

  • boz1965 4 februari 2010

    Systembolaget? Där har jag inte varit på åratal. :D

    Är ofta hos kompisar i Helsingør och passar då på att handla billig sprit med hem. Spriten är också det enda som är billigt i Danmark nuförtiden. :'(

  • Gnurf 4 februari 2010

    Så priserna har skjutit i höjden på Vesterbrogade!?? :)

  • boz1965 4 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 4 feb 2010

    Så priserna har skjutit i höjden på Vesterbrogade!?? :)


    Nu tar du fel på Vesterbrogade och Istedgade... :p
    Det är visserligen parallellgator, men det är olika sorters handel... :D

  • Roggan 4 februari 2010

    Du får samma effekt som brustabletter. Överskottet kissar du ut.

  • Gnurf 4 februari 2010

    Nå men NU försa du dig nog....*ASG*

  • boz1965 4 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 4 feb 2010

    Nå men NU försa du dig nog....*ASG*


    Sorry dude, skulle inte ha sagt att jag såg dig smita in i en portgång på Istedgade, när jag åkte förbi med bussen till Frederiksberg. :p

  • Gnurf 4 februari 2010

    Tack tack...då kan man ju prova detta...:)

    Skrivet av Roggan den 4 feb 2010

    Du får samma effekt som brustabletter. Överskottet kissar du ut.

  • Okänd 4 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 4 feb 2010

    Skulle fylla på mitt förråd av torkad Dragon (inte färsk) igår och då föll blicken på påsarna med Askorbinsyra.

    Som väl de flesta vet är Askorbinsyra=C-vitamin, vilket även står på baksidan av påsen formulerat som "ren C-vitamin". Nu är det så att då jag nyligen varit förkyld/influensa så köpte jag 2 rör brustabletter C-vitamin för 19,95Kr för 20g (20 tabletter) per rör...alltså 40Kr för 40g.

    En påse Askorbinsyra kostar på ICA där jag handlar 9,95Kr för 35g.

    Tanken slog mig så igår:

    Kan man blanda Askorbinsyra med tex lättdryck och få samma effekt som med brustabletter!???

    Någon som vet!??

    Knepigt att jag aldrig tänkt på detta tidigare...:o





    Om inte annat så kanske du slipper skörbjugg också.:p

  • Gnurf 4 februari 2010

    Jo jag aktar mig noga för de där hamnkrogarna i Singapore, även om Madame Lucys Lonely Sailorshack är väldigt lockande med sina kulörta lyktor...:'(

    Stay away from the Light!!! :)

    Skrivet av danniella den 4 feb 2010
    Om inte annat så kanske du slipper skörbjugg också.:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.