Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa kaffet

  • Smulpajen 25 november 2008

    Vilket kaffe tycker ni är godast? Om jag fick välja skulle jag bara dricka latte, som är min största favorit. Efter det kommer en riktigt cappuccino, sen kommer inget och därefter kommer vanligt bryggkaffe. Brukar variera sorter, men just nu är det Zoegas lätt mörkrostat som gäller.

  • gogo 25 november 2008

    (L) Hederligt vanligt kokkaffe tycker jag är gott eller en härlig krämig cappuccino...inget svart bryggkaffe för min del.

  • elpatron 25 november 2008

    ingen som testat "Bajskaffe"? som eg heter Kopi Luwak (Bajskaffe) -
    Världens dyraste kaffe och kommer från Indonesien (Sumatra, Java och Sulawesi)
    Kopi Luwak är kaffebönor som har blivit uppätna och gått igenom matsmältningssystemet av ett mårddjur som kallas Common Palm Civet.
    "Kopi" är det Indonesiska namnet för kaffe och "Luwak" är lokalbefolkningens namn på djuret som äter kaffefrukterna som en del av sin normala diet.
    När bönorna har passerat djuret så brukar bönan fortfarande täckas av en liten hinna av frukten.
    Lokalbefolkningen brukar sedan samla in bönorna som fortfarande är intakta, dom säljs sedan till lokala köpare som rensar och rostar bönorna.
    Man tror att det är djurets mat enzymer som ger kaffet dess speciella arom, som brukar beskrivas som mycket mildare och utan den beska och bittra smaken av kaffe.

  • Bianca 25 november 2008

    Hmmm, låter intressant men dyrt??

    Jag dricker vanligt zoega skånerost på dagtid och hemma kokar /bryggerjag gärna en cappuccino i till för sådan tänkt kanna på spisen. Jättegott!!(Y)

    Jag menar givetvis espresso och inget annat. Är totalt kass på vad saker o ting heter i det hänseendet. En riktigt stark espresso med aningen socker i....yammie

  • elpatron 25 november 2008

    bajskaffe kostar ca 200:- för 30 gram bönor

  • Smulpajen 25 november 2008

    Jag har varit i Indonesien flera gånger och deras kaffe är kanongott:p Om jag druckit detta "bajs"kaffe vet jag inte, men isf var det gott!! Av priset att döma så var det inte det jag fick av min balinesiska familj, för de var mycket fattiga människor.

  • segerwitch 25 november 2008

    (L) En riktig espresso, med italiensk kaffe! mmmmmm(Y)

  • segerwitch 25 november 2008

    (L) Cafe de olla! Gudomlig gott! Mexikansk kaffe med kanel och piloncillo, (ett slags råsockertop av rörsocker) kaffet kokas i regel i en lerkanna.(Y)(Y)

  • elpatron 25 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 25 nov 2008

    Jag har varit i Indonesien flera gånger och deras kaffe är kanongott:p Om jag druckit detta "bajs"kaffe vet jag inte, men isf var det gott!! Av priset att döma så var det inte det jag fick av min balinesiska familj, för de var mycket fattiga människor.


    200:- f 30 g är priset i sverige asså...

  • Elbrujo 25 november 2008

    :p En riktig cappuccino!!(Y)

  • ida85 25 november 2008

    brukar mest bli löfbergslila .. om det stavas så vet jag ej ! hehe .. men om jag är ute på ett café så blir det mest en moca latte ! (L)

  • elpatron 25 november 2008

    Näskaffe är oxo gott men näsan växer lite om man dricker för mycket, säger myten...jag vet inte

  • Disen 25 november 2008

    En härlig god espresso säger jag inte nej till....mums:p

  • busan37 25 november 2008

    Jag gillar bara Gevalia mellanrost brygg. Svart ska det vara

  • elpatron 25 november 2008

    bästa kaffet är ju Kaffe Dom eller Irish Coffee..outstanding

  • Lena 25 november 2008

    (L) Bästa kaffet är ju gevalia kok i perkulator (L)

  • elpatron 25 november 2008

    Skrivet av Lena den 25 nov 2008

    (L) Bästa kaffet är ju gevalia kok i perkulator (L)


    ja, med whisky grädde o farin i (Y)

  • sassa77 25 november 2008

    Zoega Mollbergsblandning är det kaffet som rinner i min bryggare... Med en skvätt mjölk i(Y)

  • elpatron 25 november 2008

    Skrivet av sassa77 den 25 nov 2008

    Zoega Mollbergsblandning är det kaffet som rinner i min bryggare... Med en skvätt mjölk i(Y)


    ....och med whisky grädde o farin.....mumms :)

  • Annettenn 25 november 2008

    Det är bara svart, Zoegas skånerost som gäller här. Har försökt mig på alla "moderna" sorterna, men det går bara inte..:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.