Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Becel eller bregott?

  • jen_has 15 mars 2012

    Jag har alltid trott att Becel var det smartaste smöret, men nu har jag läst om en massa konstigheter om Becel.

    Vad är egentligen det bästa smöret?


    Jennifer

  • annzah 15 mars 2012

    Ja, det har ju sagts en massa om Becel i många många år nu, jag har aldrig ätit det faktiskt. Tror bestämt på att Bregott är bäst av de bredbara.

  • husmusen88 15 mars 2012

    Bästa smöret är det du kärnar själv, då får du ett riktigt smör som du kan smaksätta själv utan en massa inblandat skit i.

  • Anderstam 15 mars 2012

    Bregott är mig veterligen det enda som inte innehåller massa konstigheter.
    Endast smör och olja för att vara bredbart.
    Går även att steka med.
    Allt annat verkar vara någon sorts förädlad frigolit ! :<

  • jen_has 15 mars 2012

    Är Lätta ett bra smör?

    Tänkte om man inte ville äta Bregott för att man vill gå ner lite i vikt.

  • husmusen88 15 mars 2012

    Lätta är inget smör, det är ett lättmargarin.

    Finns viktigare saker att utesluta ur kosten än lite smör på mackan, ett tips är att sluta äta bröd så kommer du att gå ner i vikt. :)

  • Anderstam 15 mars 2012

    Alla light "smör" innehåller konstgjorda tillsatser.
    Prova att lägga en klick Lätta i stekpannan.
    Du får vad jag skulle beskriva som smält plast.
    Och en förstörd stekpanna.

  • thynell 15 mars 2012

    Skrivet av jen_has den 15 mar 2012
    Är Lätta ett bra smör?

    Tänkte om man inte ville äta Bregott för att man vill gå ner lite i vikt.


    Räcker det inte att kolla innehållsförteckningen? ;)

    Becel innehåller:
    Vatten, Veg.olja, Veg.fett, Gelatin, Salt, emulgeringsmedel(sojalecitin och E471 av veg.fett), konserveringsmedel(kaliumsorbat), surhetsreglerande medel(citronsyra), arom, A- & D-vitaminer.

    Bregott innehåller:
    Pastöriserad grädde, rapsolja, mjölksyrakultur, salt 1,2%, vitamin A och D.

    Lätta innehåller:
    Vatten (45%), vegetabiliskt fett (21%), rapsolja (18%), kärnmjölk (10%), modifierad stärkelse, salt (1,5%),
    emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, solroslecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsregulerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

    Lätta är för övrigt ett bordsmargarin precis som becel.
    Kollar man på de olika ingredienserna ovan vet i alla fall jag vad jag skulle valt. ;)

    Vill du gå ner i vikt så är nog det lilla smöret man har på en macka det minsta man borde bry sig om.

    Edit: Glömde källor.
    Becel vill inte skriva ut innehållet på sin sida så man får kolla på bilden i denna länk:
    http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/antligen.htm
    Lite om Unilever som tillverkar Becel:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Unilever

    Bregott:
    http://www.arla.se/Default____33419.aspx?SelectedMenuItem=7310860005774&product=normalsaltat%20matfettsblandning%2075%

    Lätta:
    http://www.latta.se/latta/produkter/latta

  • Mistys 15 mars 2012

    Skrivet av thynell den 15 mar 2012

    Skrivet av jen_has den 15 mar 2012
    Är Lätta ett bra smör?

    Tänkte om man inte ville äta Bregott för att man vill gå ner lite i vikt.


    Räcker det inte att kolla innehållsförteckningen? ;)

    Becel innehåller:
    Vatten, Veg.olja, Veg.fett, Gelatin, Salt, emulgeringsmedel(sojalecitin och E471 av veg.fett), konserveringsmedel(kaliumsorbat), surhetsreglerande medel(citronsyra), arom, A- & D-vitaminer.

    Bregott innehåller:
    Pastöriserad grädde, rapsolja, mjölksyrakultur, salt 1,2%, vitamin A och D.

    Lätta innehåller:
    Vatten (45%), vegetabiliskt fett (21%), rapsolja (18%), kärnmjölk (10%), modifierad stärkelse, salt (1,5%),
    emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, solroslecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsregulerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

    Lätta är för övrigt ett bordsmargarin precis som becel.
    Kollar man på de olika ingredienserna ovan vet i alla fall jag vad jag skulle valt. ;)

    Vill du gå ner i vikt så är nog det lilla smöret man har på en macka det minsta man borde bry sig om.

    Edit: Glömde källor.
    Becel vill inte skriva ut innehållet på sin sida så man får kolla på bilden i denna länk:
    http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/antligen.htm
    Lite om Unilever som tillverkar Becel:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Unilever

    Bregott:
    http://www.arla.se/Default____33419.aspx?SelectedMenuItem=7310860005774&product=normalsaltat%20matfettsblandning%2075%

    Lätta:
    http://www.latta.se/latta/produkter/latta


    Mycket bra inlägg(Y)(Y)(Y)

    Sen är det ju faktiskt flera forskningsrön som visar att sen vi fick alla lightprodukter så har vi bara blivit fetare och fetare. Det finns ett gammalt talesätt som säger att "fett bränner fett" och det är såååå sant. Kroppen behöver nämligen lite fett för att släppa på fettreserverna. Äter man fettsnålt stängs fettcellerna och det är svårare att förbränna det egna fettet. Så det sämsta man kan göra om man vill gå ner i vikt är att dra ner på bra fetter. Uteslut alla snabba kolhydrater istället.

    Jag skulle förutom innehållsförteckningens utseende också utesluta becel av en annan anledning. Unilever som producerar becel har ljugit svenska folket rätt upp i ansiktet med sitt påstående att det sänker kolestrolet. Detta är"bull shit" och dom har också fått böta för falsk marknadsföring. Ett mycket oseriöst företag som tjänar pengar på falska grunder alltså. Oseriösa också pga misstänkt barnarbete, miljöbovar och rasism.

  • jen_has 15 mars 2012

    Så sant. Tack för alla tips. Det blir Bregott hädanefter ;)

  • notsweden 15 mars 2012

    Skrivet av jen_has den 15 mar 2012

    Jag har alltid trott att Becel var det smartaste smöret, men nu har jag läst om en massa konstigheter om Becel.

    Vad är egentligen det bästa smöret?


    Jennifer


    Kära jennifer, Bregott är det bäst smöret som finns och det innehåller precis vad vi vill ha FETT och SALT
    Skitonyttigt precis som allt annat gott. (och snälla du skicka inte något besserwisser svar nu att ; frukt e gott och min hemmlaga muisly e också god för In all reality no one gives a ...)

    men om du inte vill dö av för högt kolesterol värde eller tilltäppta aortor eller en hjärtattck så välj becel.

  • Lilleby 15 mars 2012

    Bregott är det bästa smöret enligt mig, smakar så mycket bättre än både becel pch lätta.

    Vill man gå ner i vikt ska man undvika alla light produkter, och ta det fettare alternativet

  • Amika 15 mars 2012

    Skrivet av notsweden den 15 mar 2012

    Skrivet av jen_has den 15 mar 2012

    Jag har alltid trott att Becel var det smartaste smöret, men nu har jag läst om en massa konstigheter om Becel.

    Vad är egentligen det bästa smöret?


    Jennifer


    Kära jennifer, Bregott är det bäst smöret som finns och det innehåller precis vad vi vill ha FETT och SALT
    Skitonyttigt precis som allt annat gott. (och snälla du skicka inte något besserwisser svar nu att ; frukt e gott och min hemmlaga muisly e också god för In all reality no one gives a ...)

    men om du inte vill dö av för högt kolesterol värde eller tilltäppta aortor eller en hjärtattck så välj becel.


    Skapades den här användaren enbart för att skriva det här inlägget eller? Det verkar onekligen så om man går in och tittar när den är skapad, kontra det här inlägget.
    Om inte, så måste jag nog kommentera ditt språkbruk. Det du skriver låter FRUKTANSVÄRT otrevligt.
    Man kan säga allt på flera sätt. Och i offentliga forum på ett ställe där de flesta som är här, vill vara det för att det är trevligt, så förstör sånt här språkbruk den trevliga stämningen.
    Mycket tråkigt. Och onödigt.

  • familjenlundin 16 mars 2012

    Skrivet av Amika den 16 mar 2012

    Skrivet av notsweden den 15 mar 2012

    Skrivet av jen_has den 15 mar 2012

    Jag har alltid trott att Becel var det smartaste smöret, men nu har jag läst om en massa konstigheter om Becel.

    Vad är egentligen det bästa smöret?


    Jennifer


    Kära jennifer, Bregott är det bäst smöret som finns och det innehåller precis vad vi vill ha FETT och SALT
    Skitonyttigt precis som allt annat gott. (och snälla du skicka inte något besserwisser svar nu att ; frukt e gott och min hemmlaga muisly e också god för In all reality no one gives a ...)

    men om du inte vill dö av för högt kolesterol värde eller tilltäppta aortor eller en hjärtattck så välj becel.


    Skapades den här användaren enbart för att skriva det här inlägget eller? Det verkar onekligen så om man går in och tittar när den är skapad, kontra det här inlägget.
    Om inte, så måste jag nog kommentera ditt språkbruk. Det du skriver låter FRUKTANSVÄRT otrevligt.
    Man kan säga allt på flera sätt. Och i offentliga forum på ett ställe där de flesta som är här, vill vara det för att det är trevligt, så förstör sånt här språkbruk den trevliga stämningen.
    Mycket tråkigt. Och onödigt.


    Säkert någon som jobbar för Becel!

  • boz1965 16 mars 2012

    Jag föredrar Bregott. Godaste smaken och bästa konsistensen imho.
    Tittar inte så mycket på innehållet, det ska smaka bra och kännas bra i munnen.

  • blekegreven 16 mars 2012

    Jag skulle säga, gå på det du tycker smakar bäst.
    Den smörsort du väljer att ha på mackan är inte det som avgör varesig din vikt eller ditt allmäna hällsotillstånd.
    Vill du gå ner i vikt är det bättre att tänka igenom hela kosten, och/eller storleken på portionerna och vill du leva hällsosamt är det detsamma.

    Ang vilket smör som är "bäst" beror det ju på många saker.
    Bla. vilken ''skola'' man följer i hälsofrågan (LCHF, medelhavskost, svenska näringsrekomendationer, osv). Det beror såklart på vad ens 'problem' är, (gravt överviktig, mullig, underviktig eller normalviktig, har man näringsbrist eller ej, ev känslighet mot vissa ämnen osv.) Det beror även på hur mycket man äter av detta smör och vad man äter i övrigt (för mycket mättat fett? för lite kalcium? för mycket salt?).

    Det finns alltså inte ett rätt svar på vilker smör som är *bäst* för alla, och i alla sammanhang.

    Lycka till och glöm inte att smör framförallt ska SMAKA gott.

  • svengelsk 16 mars 2012

    På nittiotalet hade jag svullna och ömma fingerleder. Besvären försvann ungefär samtidigt som jag slutade äta margarin med fleromättat fett. Sedan dess har jag läst på många ställen att överskott på omega 6 har en inflammerande effekt. Jag övergick till smör och olivolja, eftersom jag hade läst att fleromättat fett kunde orsaka bröstcancer.

  • thynell 16 mars 2012

    Skrivet av svengelsk den 16 mar 2012

    På nittiotalet hade jag svullna och ömma fingerleder. Besvären försvann ungefär samtidigt som jag slutade äta margarin med fleromättat fett. Sedan dess har jag läst på många ställen att överskott på omega 6 har en inflammerande effekt. Jag övergick till smör och olivolja, eftersom jag hade läst att fleromättat fett kunde orsaka bröstcancer.


    Med risk för att det blir lite off-topic nu.

    Har även jag hört att för stor mängd Omega-6 kontra Omega-3 har inflammatorisk effekt och genom en snabb "googling" hittar man ett par intressanta artiklar om det.

    http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/
    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10908

    Det verkar dock inte vara någon fråga om mängderna utan endast ration mellan Omega-6 och Omega-3(även om lagom säkert är bäst ;) ).
    Då borde man kunna äta becel(så länge man tycker regnskogen är överskattad) om man stöttar upp med mer Omega-3 i form av fet fisk eller kapslar.
    Det känns i och för sig som att becel är den dyraste lösningen oavsett pris på själva produkten om man måste stötta upp med andra produkter och man kan givetvis inte bortse från det moraliska problemmet.

    Personligen tycker jag inte regnskogen är ivägen så den får gärna vara kvar och fortsätta rena vår luft. :)

  • byl3010 16 mars 2012

    Becel är en kemiskt framställd produkt. innehåller mest konstgjorda ämnen som kroppen inte känner igen. att den sänker kolesterolet är inte intressant eftersom hjärt o kärlsjukdomar beror på inflammation i blodådrorna orsakat av näringsämnen som kroppen inte känner igen.
    Jag undviker alla lättmargariner och margarin eftersom jag vet hur de tillverkas.
    Smör och bregott är bra för kroppen i lagom mängd.
    Hälsningar björn



    Becel är ju en konstgjord

    Skrivet av jen_has den 15 mar 2012

    Jag har alltid trott att Becel var det smartaste smöret, men nu har jag läst om en massa konstigheter om Becel.

    Vad är egentligen det bästa smöret?


    Jennifer

  • boz1965 16 mars 2012

    Skrivet av byl3010 den 16 mar 2012

    ...hjärt o kärlsjukdomar beror på inflammation i blodådrorna orsakat av näringsämnen som kroppen inte känner igen...


    Källa på det?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.