Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blåbär har ni hittat några mogna? Vad gör ni med alla frukter och bär

  • farmoringer 27 juli 2008

    Jag har gjort rödvinbärsgele idag....Fast det är varmt ute.....

  • Okänd 27 juli 2008

    Här i Älvdalen blir det ont om blåbär i år...men ska iallafall kunna hitta så pass att jag kan koka sylt och frysa in lite bär.
    Som tur är så har jag kvar bär i frysen.....Jag gillar blåbärspaj....även att ha i marängtårta och andra bakverk.
    Hallon ser det ut att bli gott om.
    Ett tips till er som kokar blåbärssylt:Använd syltsocker så blir sylten fast och fin och inte så blaskig som den annars kan bli av vanligt socker.
    Vilken förmån att bo på landet och få plocka både bär och svamp.
    Just nu plockar vi hjortron, ej heller de är det gott om.

  • Maltemodig 27 juli 2008

    Plockade 120 liter blåbär här i Hållsta (Eskilstuna) förra året och det blir nog minst lika mycket i år. Förser hela släkten och några vänner med blåbär. Älskar att göra smootisar med blåbär, hallon, björnbär, banan m. m. Man tager vad man haver. Skogen är full med bär men svamp är det tyvärr sämre med just nu pga torkan. Hoppas på regn så det kommer Karl Johan, trumpetsvamp, kantareller m.m.:)

  • K-kristina 27 juli 2008

    Än har vi i norr i nte riktigt mogna blåbär men har i frysen så jag kan göra min sons älsklingsmaträtt, blåbärsgröt. Närhan fyller år o får önska vad vi ska ha till middag så är det alltid blåbärsgröt han vill ha och det ger en smak av sommar mitt i vintern

  • epi 27 juli 2008

    :) Hej igen alla mina matvänner. Provade med syltsocker på mitt andra blåbärssylt kok. Blev en mycket fastare sylt(Y)
    Mamma har plockat massa hjortron i Graninge och ska dela med sig.
    Har aldrig ätit hemma gjord hjortronsylt:o så det ska bli spännande.
    Förra året fick jag hemma gjord lingon sylt (L) det kan nog alrig smaka så gott med köpe ligon efter det. Mina ungdommar tyckte det var för surt så jag/maken fick ha den för oss själva (Y)
    Jag älskar när det är åt det surare hållet.
    Ska prova att göra blåbärs muffins i morgon om inte vädret är för hett.

    Hoppas fler kommer hit.

    Kram Maria Epi:D

  • Smulpajen 27 juli 2008

    En gång för ca 20 år sedan gjorde jag blåbärslikör som var ruskigt god! Tyvärr har receptet kommit bort, men jag minns att det var inget annat än renat, blåbär och socker. Kanske någon annan som vet? Det finns ett annat recept här på klubben som också verkar gott.

  • epi 29 juli 2008

    :D Har precis plockat mina sista rabarber i trädgården.
    När är det bäst att plocka rabarber? Har hört att de blir träiga när de blir för gammla.

    Igår gjorde jag rabarberchutney. Ska ge bort nu när det börjar bli lite fester och kalas.

    Det här recepet har jag provat flera gånger och alla som smakat har blivit (Y)
    Rabarberchutney

  • frucaos 29 juli 2008

    Skrivet av Maltemodig den 27 jul 2008

    Plockade 120 liter blåbär här i Hållsta (Eskilstuna) förra året och det blir nog minst lika mycket i år. Förser hela släkten och några vänner med blåbär.

    Åh, du glade - att du orkar!!
    Vi har plockat ca 14 l blåbär, och det ska väl räcka till oss tycker jag. Har kokat sylt på 4 l, resten ligger i frysen och väntar på vidare öden...
    Blåbärsgino provade jag i våras - det var gott! Ska lägga in receptet (inte mitt - men det gör kanske inte så mycket?)

  • frucaos 29 juli 2008

    Blåbärsgino med vispad grädde

    Gör gärna i grunda formar, det blir bäst tycker jag!

  • frucaos 29 juli 2008

    Har skördat 30 l jordgubbar i eget land(L), varav de allra flesta ligger i frysen och väntar på att bli smoothies eller paj. Köpte en del som vi gjorde sylt på, både med och utan konserveringsämne.
    Vi har 15(!) svartvinbärsbuskar (förra husägarna var lite fanatiska där), och än så länge har det blivit sylt av 4 l. Den ska ges bort till svärmor och mamma. Får väl smaka en liten burk själv för att se om jag tycker om det. Är annars av åsikten att svarta vinbär är godast direkt från busken.
    Hallon har vi också mycket. Har kokat en omgång sylt, och resten fryser vi in. Plockade 3l skogshallon och gjorde sylt på - det är ju en hel del godare än trädgårdshallon och trevligt att lyxa med! (2x hallonsylt och vinbärssylt gjordes på samma dag, när det var 31º varmt ute!)
    Summa summarum börjar det bli fullt i våra frysar... Nu blir det inte mer rårörd sylt i alla fall! (Fast den är godast).

    Hoppas att det blir nog äpplen till en eller ett par omgångar äppelmos!! Vi fick inga äpplen i fjol, så det börjar tryta i förrådet.

    Får jag ondgöra mig lite?? I detta land är natriumbensoat och kaliumsorbat beställningsvara på apoteket! Inte precis det besked man vill ha när man står med plockade bär som fort blir dåliga... Det enda som finns i mataffärerna här innehåller förtjockningsmedel - och det är ju inte alltid man vill ha det! Vinbären innehåller ju nog pektin av sig själva... och det är ju inte marmelad jag vill göra.

  • epi 29 juli 2008

    Vilken tur du har frucaos som har så mycket bär att fylla din frys med.:)
    Hoppas jag får lie björnbär i år också. Det är tjockt av dessa reviga buskar på mitt land. De som är närmast river vi upp med rötter de har en förmåga att växa fort. Gissa om de snott sig om fötterna ett par gånger så man rispat upp sig(N).
    Men det är gott att äta och göra sylt på(Y)
    Får försöka hitta recept på det med nu.

    Ha det så bra alla matkompisar.:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.