Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bli veg, ät grönt, rädda jorden!!

  • LaJefa 25 februari 2009

    Skrivet av Lunchdax den 25 feb 2009

    Bara äta kött - nej. Men att inte alls äta kött heller - nej! Det finns för och nackdelar med alla "livstilar", och exempelvis BEHÖVS boskap som kor, får med mera för att främja den biologiska mångfalden genom att beta och hålla marker öppna. Om vi alltså måste ha boskapen för naturens skull, varför kan vi då inte äta dem också när de ändå går där i hagen?
    Nej, problemet ligger inte i om man ska äta kött eller inte äta kött, utan hur man låter djuren leva och hanteras. Att äta ekologiskt kött gör bättre för miljön och i längden billigare än att bli vegetarian. (Nu kan man förstås ha andra skäl än just miljön för att bli vegitarian, som exv. hälsa) Precis som 123Linnea säger, och många andra, är det den DÅLIGA, och vanligaste produktionen av djur som är väldigt dålig för miljön. Tänk vad utsläppen skulle minska om vi köpte lokalproducerat, ekologiskt kött istället. Inga långa transporter, inga gifter, inga genetiska genmanipulerade djur, inget lidande för djuren, mindre utsläpp från själva produktionen och gården. (Y)


    Kan bara hålla med!

  • evigheten 25 februari 2009

    Djuruppfödningen står för 18% av växthuseffekten enligt FN och forskare världen över.
    Att döda och äta djur innebär att man orsakar stort lidande för dem.
    Det är barmhärtigt att avstå från att döda. Låt djuren leva i det fria och föd inte upp kor, grisar och får.
    Den bästa gödseln är gräsklipp som inte har gått igenom kornas magar. Det håller landskapet öppet.
    Då slipper man kostgödsel också. Den innehåller bara kväve och kadmium.
    Mjölk är ett körtelsekret från en annan art. Det behöver vi inte äta längre.
    För 50 år sedan fanns 2,3 miljarder människor, nu finns det 6.7 miljarder. Det fungerar inte längre att förse alla med kött av djur som är uppfödda på spannmål och sojabönor, dvs kraftfoder.
    Massor med bidrag betalas ut av EU till köttuppfödare i sverige. Det får skattebetalarna stå för.
    Dessutom blir man sjuk av kött. Det kostar också mycket pengar. Hjärt- och kärlsjukdomar och cancer är de värsta. Cancersjukdomarna ökar lavinartat i Sverige. Det är inte bra att vara överst i näringskedjan.
    Hela världen skulle bli ett paradis om man slutade döda och äta andra varelsers kroppar.
    Bli veg! Ät grönt! Rädda Jorden!

  • Nettan75 26 februari 2009

    Men då är det jättebra att du och folk som tänker lika som du inte äter kött, för då kan jag äta kött med bättre samvete =)

    Människan är konstruerad för att vara allätare och det är jag. Jag äter olika sorters kött och grönt. Som tur är kan vi människor göra ett val, huruvida vi vill äta vissa saker eller ej. Att upplysa andra om alternativ tycker jag är kanon, men när man försöker pumpa in info, som inte alltid stämmer, för att försöka tvinga på andra sina åsikter, då ligger man illa till i mina ögon.

    Däremot tycker jag att många behöver dra ner på sin konsumtion av kött, specifikt rött kött, som är tyngre för kroppen att hantera jämför med tex fisk. Som människa behöver man inte äta animaliska proteiner mer än 2-3 ggr i veckan, resten av tiden kan man faktiskt äta vegetariskt, eller iaf se till att måltiden inte kretsar runt biffen, eller kycklingen, eller lammkotletten. Dricker man mjölk och äter ost och ägg klarar man sig mer än bra på att äta kött 2 ggr i veckan =)

    Visste ni som är veganer/vegetarianer att folk som inte äter animaliska produkter, och äter väldigt lite generellt har mer problem med tarmen än personer som "underhåller" tarmen ordentligt? Eftersom tarmen inte får arbeta som den ska så drabbas veganer och vegetarianer mer ofta än köttätare av tex cancer och andra åkommor som blir av att tarmen inte för gymnasticera eller får de bakterier som tillförs av viss föda.

    Det finns för- och nackdelar med allt, likaså när det gäller kosthållning. Lightprodukter eller "riktiga" produkter med fett och socker i? Fullkorn eller veteprodukter? Alla varianter har fördelar och nackdelar, många är helt personliga, som vad den egna kroppen mår bäst av.

    Se till att de produkter man äter, oavsett vad de är, är producerade på bästa möjliga sätt, närmast möjligt.

  • boz1965 26 februari 2009

    Tycker att det här med veg. och liknande börjar likna sekterism. Istället för att lyssna på förnuftet, som säger att en allsidig kost är bäst för människan som art, så bränner man köttbilar och korvmojar, släpper ut minkar i en miljö där de inte hör hemma och där de [utsläppta minkarna] gör stor skada för våra inhemska djurarter, man kommer med patetiska argument som: "Men fattar du inte att du äter LIK???"... Såklart att jag äter lik - inte f*n äter jag djuren LEVANDE, heller! Det vore ju ett djurplågeri utan like.

    Nej, gott folk, ät som ni alltid gjort - allsidigt och varierat, då mår man bäst. För miljöns skull ska det till andra metoder. Börja odla grödor och föda upp slaktdjur på ett mer naturnära och ekologiskt hållbart sätt, som man gjorde förr i tiden. Det funkade då och borde också funka nu, om inte livsmedelsindustrin vore så förb****t girig och skall producera maten för en spottstyver och sälja den dyrt. Sluta att transportera slaktdjuren runt halva Europa och satsa på gårdsslakterier eller åtminstone mindre enheter med maximalt någon timmes transporttid från gården till slakteriet. Inför strängare straff för djurplågeri och rigorösa kontroller att djurskyddslagarna efterföljs.

    En annan sak miljönissarna och veggona "missar" att ta upp är plastindustrin. Om man nu ska sluta klä sig i skinnkläder (jag pratar inte om päls i det här sammanhanget), som är en biprodukt av livsmedelsproduktionen, måste vi ju klä oss i syntetiska material i större utsträckning och därmed gynna plastindustrin som är en stor miljöbov.

    Jag håller fullständigt med om att pälsindustrin ska bort. Åtminstone den delen av den som nyttjar djur som fötts upp enbart för pälsens skull och där resten av djuret kastas bort eller blir katt- och hundmat :@. Djur som får en elstav uppkörd i arslet och avrättas på det viset för att inte skada pälsen. Sådan hantering borde, imho, totalförbjudas eftersom den orsakar stort lidande för djuren plus att den inte tillför samhället ett endaste dugg.

    Men, för tusan hakar sluta inte att äta kött för miljöns skull, miljöeffekten av köttindustrin är marginell. Det finns betydligt större bovar att ge sig på.

  • 123Linnea 26 februari 2009

    Hej på er!
    Visst känns det som det här är en ganska het potatis!?

    Nåja, man kan aldrig tvinga folk att äta; vara; klä sig... på ett visst sätt.
    Men man kan berätta varför man själv gjort vissa val.

    Jag har valt att börja handla mer närproducerat; mer säsongsbetonat och mer producerat "som förr".
    Jag skulle också vilja äta mer vegetariskt - men jag vet inte hur jag ska hitta bra recept. När man inte är en van vegetarian (obs rim) kanske man är lite kräsen mot vissa smaker mm. Dessutom är det väldigt många recept som innehåller majs och ris mm, som produceras på ett dåligt sätt...

    Detta är ju ändå en recept-site - är det verkligen ingen som kan tipsa på bra (ätbara) recept för en som vill äta vegetariskt då och då??

    123Linnéa

  • Okänd 26 februari 2009

    Hejsan!
    Testa den här länken:

    www.vegetariskt.com/

  • evigheten 26 februari 2009

    Testa den här länken!http://suprememastertv.com/se/bbs/board.php?bo_table=vege_se

  • Okänd 26 februari 2009

    Het potatis eller inte, det är frågan.
    Det beror nog lite på hur man ser det hela. Utgångspunkten var ju: ”Ät grönt bli veg rädda jorden”
    Om man säger att detta skulle vara lösningen på den globala uppvärmningen är det inte ens att likna vid en ljummen potatis.
    Men när man kommer in på närproducerad mat, som kanske även är ekologiskt odlad, och kopplar detta till växthuseffekten så börjar det att hetta till i potatisen! Detta oavsett om vi talar om rent vegetarisk odling eller animalisk produktion.
    Vi talar alltså om raka motsatsen till fabriksmässigt framställd mat som innehåller en mängd mer eller mindre farliga tillsatser. Många av dessa tillsatser är framställda på rent kemisk väg och tillverkas i fabriker med höga utsläpp av växthusgaser. Sedan skall dessa produkter fraktas runt vår planet för att komma till livsmedelsindustrin.

    Måste helt hålla med ”123Linnea” om att detta är en ”recept-site”, men det skadar nog inte att diskutera vad man stoppar i sig.

    Kvarstår gör dock den heta potatisen, den kommer förmodligen att vara het länge än innan det finns en räddningsplan för att inte planeten Jorden skall ”koka över”!

    Det finns för resten ett nytt recept i min kokbok. ”Pangasiusburgare” har sett dagens ljus! Det är hemmagjort men inte på närproducerade råvaror som förhoppningsvis ändå är fria från tillsatser.

  • systeryster 26 februari 2009

    Kanske vore en god idé att ha en kategori recept som heter just ekologiska recept, för att underlätta för den som gärna vill vara rättrogen i sitt matval.

    Har själv varit vegetarian mina första 10 år, men då inte självförvållat. Äter numer kött och tänker inte ändra på det.
    Vad som stör mig är alla tillsatser och konstigheter i maten för att det ska se extra fina ut i butiken. Istället är det ju så att frukt som möglar faktiskt är sundare än de besprutade.
    Tack och lov satsar ju butiken jag brukar handla i på att profilera just sin ekologiska sida.
    Det finns också en speciell hylla med närproducerade produkter.
    Allt detta hade naturligtvis inte tagits fram om det inte fanns en trend att vara miljömedveten.

    Jag tror alla kan bidra med sitt lilla strå till stacken, att vara rabiat och dogmatisk i sina åsikter har nog bara effekten att man skrämmer folk till att köra strutsmetoden och så att de helt struntar i att lyssna på ropen om jordens undergång. Om alla istället tänker vad de kan göra hoppas jag att man når längra.

  • Bohnke-Oslo 26 februari 2009

    hej på er
    sitt där ni å oroa era stackare......asg
    så ska jag steka en blodig entrecote med bakad potatis.


    :D

  • evigheten 27 februari 2009

    Visst, det är gott med kött när man är van vid det sen barnsben, men det funkar inte att 7 miljarder människor har det som huvudrätt varje dag. Man behöver inte äta kött. Det är bara en dålig vana som bidrar med en femtedel av växthusefekten. Det är lätt att ersätta dessutom. Gör dig själv en tjänst och ersätt kött med t.ex sojagranulat eller sojakyckling.

    NÅGRA SJUKDOMAR SOM HAR SAMBAND MED KÖTTKONSUMTION
    • Sjukdomen blåtunga
    • E. coli
    • Salmonella
    • Fågelinfluensa
    • Galna kosjukan
    • Grissjukdom (PMWS)
    • Listerios
    • Skaldjursförgiftning
    • Preclampsi
    Campylobacter

    NÅGRA AV KOSTNADERNA FÖR KÖTTÄTANDE:

    HJÄRTSJUKDOMAR
    •Över 17 miljoner liv förlorade globalt varje år
    •Kostnader för hjärt- och kärlsjukdomar är åtminstone 1 miljard dollar per år
    CANCER
    •Över 1 miljon nya patienter med coloncancer diagnostiseras varje år
    •Mer än 600,000 dödsfall relaterade till coloncancer årligen
    •Enbart i USA kostar behandling för coloncancer omkring 6.5 miljarder dollar.
    •Miljoner människor får diagnos på andra köttrelaterade sjukdomar varje år.
    DIABETES
    •Uppskattningsvis spenderas 174 miljarder dollar på behandling varje år.
    FETMA
    I världen finns 1.6 miljarder vuxna överviktiga och 400 miljoner till är feta.
    Medicinska kostnader är 93 miljarder dollar per år enbart i USA.
    2.6 miljoner människor dör årligen pga. problem som har samband med övervikt och fetma
    MILJÖASPEKTER
    •Använder upp till 70 % av rent vatten
    •Förorenar de flesta av våra sjöar
    •Kalhuggning av Jordens lungor
    •Använder upp till 43 % av världens spannmål
    •Använder upp till 85 % av världens soja
    •Orsakar världshunger & krig
    •80% orsak till global uppvärmning

  • evigheten 27 februari 2009

    Här finns inspiration för dem som vill äta veg!
    :D
    http://www.youtube.com/watch?v=rYX18NGTwls

  • evigheten 28 februari 2009

    The day I met you first
    Was the day of my birth
    Pink and round, me oh so plump
    With Mom I gaily frolicked.

    Lovingly you looked at me
    Praising, “Oh, so round, what a cutie!”
    Every day you came by to visit
    Bringing cool water and delicious veggie treats.

    Mommy and I were so touched
    Your kindness worth more than gold
    I lived a peaceful life
    Under your care and protection
    Growing more plump with each passing day
    Just eat, rest and play…

    So lovely was this early morn
    As clouds were drifting across the sky
    Cuddling together, Mommy and I
    Unaware of the befalling tragedy!

    Two brawny young men
    Strong like tigers and elephants
    Squashed my tiny body
    Flat into a cage of horror!
    There was no way to escape!
    O God, what purgatory was this?

    I wailed in fear and terror
    Mom, oh Mom, please save me!
    Oh caretaker,
    please come protect me quickly!
    Rescue my life, I’m still at a tender age!

    Mom was crying out in sorrow
    Tears of desperation filling her eyes
    The immense Heavens cannot contain
    This horrendous emotional pain!

    My caretaker turned away
    Hands busy counting a stack of money
    Haplessly I rolled around in the car trunk
    Breaking heart more painful
    than bodily misery!

    The two young men bantered:
    “This piglet will be so tasty!
    Tomorrow we’ll slaughter him
    To celebrate the birth
    of the wife’s newborn baby!”

    Oh, how ironic this life
    My soul is shattered
    Tears flow in my heart
    Like blood running in rivulets.

    I thought you loved me
    Nurturing me to maturity
    But all this was a sham
    For you, it’s just profit and gain!

    Tomorrow my body will be cut to pieces
    My flesh and bones
    turned to sheer torture
    Just so people can laugh in merriment
    At their happy feast and gathering.

    To your children and others’ too
    I wish them all long lives
    So the family can stay together
    Not endure the same fate as mine…

    I pray the whole family lives nobly
    To be human in many lifetimes
    And never be reborn as pigs
    Paying forever karmic debts!

    Alas, good-bye life…
    I ache for my gentle suffering mother
    In tears I am overcome…
    Oh, Mommy! Mom…Mom…

  • Gnurf 28 februari 2009

    Ett litet tips...:D

    http://www.matklubben.se/matprat/oevrigt_1/dagens_dikt_6763.html

  • Galadriel 28 februari 2009

    Smchsweden
    Jag har full respekt för dina åsikter, vilket jag förutsätter att du har för mina också, trots att jag inte är vegetarian. Jag måste däremot göra några rättelser i ditt inlägg. Eftersom jag är insatt i problem som kan uppstå under graviditeten så skulle jag vilja veta vilken vetenskaplig studie du stödjer dig på när du säger att "köttätande har ett samband med preeklampsi" (havandeskapsförgiftning)? Ökad risk för preeklampsi finns bl.a. om man har ett högt BMI och brist på antioxidanter. Visst, antioxidanter finns i grönsaker och färsk frukt, men det innebär väl inte att man måste vara vegetarian för att få i sig antioxidanter? Vid en graviditet får du troligen i dig tillräckligt med näringsämnen om du är laktovegetarian. Är du däremot vegan finns det risk för att du inte får i dig alla viktiga näringsämnen som behövs för fostrets utveckling, men det vet du säkert redan.
    I en brittisk tvärsnittsstudie sågs en kortare graviditetslängd, lägre födelsevikt och -längd bland nyfödda till vegetarianer jämfört med barn till mödrar som åt blandkost.
    Jag tycker det är intressant att lära mej nya saker, oavsett om jag stödjer åsikten eller inte, men om du vill verka trovärdig måste du ha goda grunder för dina påståenden.

  • jimboz 28 februari 2009

    Jag tycker veganer och vegetarianer lobbar alldeles för mycket om att deras livsstil är den enda rätta..Låter mer som en religiös sekt än matintresse..Det är knappast maten vi äter som kommer att avgöra om jorden finns kvar eller inte, utan helt andra saker. En sak är att egen producera mera och inte importera saker vi kan odla eller föda upp själva.

  • LaJefa 28 februari 2009

    Skrivet av jimboz den 28 feb 2009

    Jag tycker veganer och vegetarianer lobbar alldeles för mycket om att deras livsstil är den enda rätta..Låter mer som en religiös sekt än matintresse..Det är knappast maten vi äter som kommer att avgöra om jorden finns kvar eller inte, utan helt andra saker. En sak är att egen producera mera och inte importera saker vi kan odla eller föda upp själva.

    Kunde inte ha skrivit det bättre själv, håller alltså fullständigt med.

  • Amika 1 mars 2009

    Skrivet av smchsweden den 27 feb 2009

    Visst, det är gott med kött när man är van vid det sen barnsben, men det funkar inte att 7 miljarder människor har det som huvudrätt varje dag. Man behöver inte äta kött. Det är bara en dålig vana som bidrar med en femtedel av växthusefekten. Det är lätt att ersätta dessutom. Gör dig själv en tjänst och ersätt kött med t.ex sojagranulat eller sojakyckling.

    NÅGRA SJUKDOMAR SOM HAR SAMBAND MED KÖTTKONSUMTION
    • Sjukdomen blåtunga
    • E. coli
    • Salmonella
    • Fågelinfluensa
    • Galna kosjukan
    • Grissjukdom (PMWS)
    • Listerios
    • Skaldjursförgiftning
    • Preclampsi
    Campylobacter

    NÅGRA AV KOSTNADERNA FÖR KÖTTÄTANDE:

    HJÄRTSJUKDOMAR
    •Över 17 miljoner liv förlorade globalt varje år
    •Kostnader för hjärt- och kärlsjukdomar är åtminstone 1 miljard dollar per år
    CANCER
    •Över 1 miljon nya patienter med coloncancer diagnostiseras varje år
    •Mer än 600,000 dödsfall relaterade till coloncancer årligen
    •Enbart i USA kostar behandling för coloncancer omkring 6.5 miljarder dollar.
    •Miljoner människor får diagnos på andra köttrelaterade sjukdomar varje år.
    DIABETES
    •Uppskattningsvis spenderas 174 miljarder dollar på behandling varje år.
    FETMA
    I världen finns 1.6 miljarder vuxna överviktiga och 400 miljoner till är feta.
    Medicinska kostnader är 93 miljarder dollar per år enbart i USA.
    2.6 miljoner människor dör årligen pga. problem som har samband med övervikt och fetma
    MILJÖASPEKTER
    •Använder upp till 70 % av rent vatten
    •Förorenar de flesta av våra sjöar
    •Kalhuggning av Jordens lungor
    •Använder upp till 43 % av världens spannmål
    •Använder upp till 85 % av världens soja
    •Orsakar världshunger & krig
    •80% orsak till global uppvärmning



    NÅGRA SJUKDOMAR SOM HAR SAMBAND MED KÖTTKONSUMTION
    • Sjukdomen blåtunga
    Det här är en sjukdom som drabbar djur och bara djur... Blåtunga smittar inte till människor.
    • E. coli
    E.coli är en kroppsegen bakterie, finns i tarmen och i feces, dvs bajs hos människor. Så för att vi inte ska bli sjuka av den så måste sveriges befolkning bli bättre på att tvätta händerna efter besök på toa. För det är en av de vanligaste smittorna i sverige idag, feces oral, dvs bajs i munnen. Och det är något som vi smittar varandra med... Tänk på det nästa gång du tar i dörrhandtaget på ica. *skratt*
    • Salmonella
    Jodå, smittar från djur till människa, men bakterien försvinner om man tillagar köttet ordentligt.
    • Fågelinfluensa
    Jo, visst smittar från djur till människa, den här gör det.
    • Galna kosjukan
    Sjukdomen TROS kunna smitta till människor... Och Världsorganisationen för djurhälsa OIE har gett Sveriges status som fritt från BSE (galna ko-sjukan). OIE konstaterar att risken för BSE i Sverige är så liten att man kan bortse från den och placerar Sverige som ett av tio länder i världen i den lägsta riskkategorin.

    • Grissjukdom (PMWS)
    PMWS hör inte till de djursjukdomar som enligt lagen ska bekämpas och leder därför inte till myndighetsåtgärder. Den smittar inte heller till människor...
    • Listerios
    Ja, den här smittar från djur till människa. Men äter du inte ost? För den kan finnas på ost, inte bara kött...
    • Skaldjursförgiftning
    Ja, den här kan vi bli sjuka av... Vanligtvis i några kräkningar och sen blir de allra flesta helt bra igen...
    • Preclampsi
    Det här är ju bara fånigt, havandeskapsförgiftning som beror på högt blodtryck hos mamman, kan lika gärna komma utav att man är väldigt stressad. Min kompis som är vegan fick det... För hon blev så stressad av att sluta röka...
    Campylobacter
    Jodå, campylobacter smittar ju från djur till människa. Men akta dig för flugor med isåfall, för det smittar från fluga till människa med...

    Jag respekterar människors åsikter. Men jag gillar inte när någon kommer med så kallad skrämselpropaganda.

  • Tillberga 1 mars 2009

    att rädda världen är inte lätt
    att äta rätt är ju inte häller lätt

    men att handla lite smartare är inte så svårt
    att handla de som är närodlat eller i alla fall de som är odlat närmast
    de är ju skilnad på Belgien och Skåne i alla fall
    även om man bor i Västerås
    man kan äta de som är sesong

    de gäller att läsa på förpakningen
    ta med påse/kasse varge gång man handlar

    inte slänga mat utan ta vara på de som blev över

    sen spelar de ingen roll om vi äter kött eller bara grönt
    dessa saker gäller alla

  • pia61 1 mars 2009

    Vad rolig och intressant läsning! (Y) Roligt att höra åsikter från "båda sidor" (Y)
    Från en som ÄÄÄlskar kött! (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.