Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bli veg, ät grönt, rädda jorden!!

  • pia61 1 mars 2009

    Skrivet av LaJefa den 22 feb 2009

    Äta bör man annars dör man, äter gör man men ändå dör man!!!

    Skämt och sido. Jag är alldeles för förvirrad för att ta ställning till allt detta. Men att bli vegetarian och rädda jorden, NEJ,,,det tror jag inte på.
    Om vi inte äter upp djuren ( åtminstone dem vilda) så kommer dem efter ett tag att bli alldeles för många och sjukdomar kommer att uppstå. Naturen sköter ju sig själv, så blir det tex för mycket älgar så uppstår oftast sjukdom för att ta ner antalet (det är bara människan som botar sjukdomar med mediciner, hade vi aldrig gjort det hade nog inte planeten varit överbefolkad).
    Naturen vill ta ner antalet människor, eller varför har spetälska, pesten, tuberkulos,cancer och aids utvecklats? Naturligtvis vill man leva och man vill även att sina nära och kära ska leva..men hade vi inte varit så intelligenta (ta fram mediciner bl.a) och följt djurens lag, så hade vi aldrig fördärvat planeten som vi har gjort, men att bli vegetarian för att rädda jorden...NEJ! Finns så mkt annat som borde göras o redan ha gjorts för att rädda planeten (tror tyvärr att vi är lite för sent ute!).


    Det här bla var mycket klokt skrivet!


  • Okänd 1 mars 2009

    Det hela handlar om ekologi, vilket är läran om samspelet i naturen!
    Många tänkvärda ord från av "LaJefa"
    Men vi får inte tro att vi är "lite för sent ute".

  • systeryster 1 mars 2009

    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12100&epslanguage=SV

    Hoppas du tänker på att få i dig av alla näringsämnen. Det är naturligtvis bra att försöka hindra världens undergång, men man bör också se till den egna hälsan. Länken ovan kanske du redan sett.Med tanke på alla sjukdomar som kött kan ge så bör man naturligtvis tänka sig för, men med för hård diet blir det svårt att få i sig allt som kroppen behöver, speciellt när man är ung och fortfarande växer.
    Själv är jag inne på att försöka köpa så mycket ekologiskt och närproducerat som möjligt och då undrar jag hur det är med de ersättningsprodukter som står till buds för veganer som sojaprotein tofu och quorne? Finns det på hemmaplan, så att det inte kräver långa transporter som förstör miljön?:o
    Att vara vegan fullt ut måste vara svårt och jag beundrar att du försöker dra ditt strå till stacken, men glöm inte att ta vara på dig själv också!

  • evigheten 1 mars 2009

    Det är ett stort missförstånd att transporter står för den värsta miljöförstöringen. Alla transporter står för 13% av koldioxidutsläppen och djuruppfödningen för 18% av växthuseffekten.
    Det hjälper bara lite att köpa närproducerat kött för ekologiska djur släpper ut lika mycket metan som dom som betar i sydamerika.
    En vegetarian som åker bil är miljövänligare än en köttätare på cykel. Detta enligt svenska och FN:s forskare.
    Alla tror så mycket, men få tar reda på fakta.
    Den engelska premiärministen rekommenderar folk att dra ner på kött och mejeriprodukter för att minska växthuseffekten.
    Vi måste göra allt vi kan. Om det går för långt kan man inte stoppa den.
    Har du sett något av alla program om vad som händer med glaciärer i Svedrige?
    Klimatet är i stor kris, och det acelererar.
    Att byta till veg kost är bra ur alla aspekter. För djuren, för naturen och allra mest för hälsans skull.

  • evigheten 1 mars 2009

    Veg mjölk nyttig och billig
    1 dl oskalade sesamfrön blötlagda eller solrosfrön eller mandel eller cashewnötter eller andra nötter
    0,5 l vatten
    Något att söta med om så önskas
    fikon eller
    russin eller
    lönnsirap eller
    banan eller
    dadlar
    mixa, ät till fruktsallad eller gröt eller gör smothie.

  • systeryster 2 mars 2009

    Vad exakt är det som gör metangasen i djurproduktionen? Om vi inte äter upp djuren blir de inte ännu fler då? Ska de inte få leva alls?:o:o:o Jag förstår inte riktigt hur konsekvenserna blir om vi slutar äta djur och istället äter bönor och frön som odlas långt hemifrån?
    Jag äter själv kött eller fisk dagligen men inte i några överdrivna mängder.
    Kan naturligtvis dra ner ytterligare, men vill gärna förstå varför och inte känna mig lurad.
    Min konsumtion av quorne eller sojaprodukter kanslke inte alls bidrar till en bättre miljö!?
    Det är kanske mer komplicerat än så.

  • evigheten 2 mars 2009

    Hej!
    Djuren är ofta artificiellt inseminerade, dvs av människor. Dom får inte para sig själva. Dom skulle inte finnas om det inte fanns efterfrågan. Dom lever under hemska omständigheter och dom äter massor av proteinrikt kraftfoder.
    Om du verkligen vill veta mer så gå in på www.suprememastertv.com/se
    Där är alla fakta samlade och man kan klicka sig fram till många intervjuer med vetenskapsmän och politiker från hela världen även svenska.
    Om människor förstod så skulle många äta veg. Djuruppfödning och slakt är en hemsk hantering nu för tiden. Det var en helt annan sak för 50 år sedan.
    Alla religioner har dessutom förbud för kött, men har kringgått det på ett eller annat sätt. Människan är blodtörstig, men det beror mycket på uppfostran och okunnighet.
    Om du är rädd att inte få i dig protein så ät tofu, för den själv eller köp, krydda gott och stek. Det är fullvärdigt protein som annars går igenom komagen och blir till muskler som vi sedan vill lägga på grillen.
    Jag är ledsen, det är hårt..........

  • Ernst76 2 mars 2009

    Många tidningar skrev igår om hur chefen för FN´s klimatpanel (IPCC) föreslår minskat köttintag. Detta för att minska utsläpp av växhusgaser. Någon diskussion om hälsoeffekter av att äta mindre kött lyser dock med sin frånvaro.

    Gårdagens nyhet
    Dr Rajendra Pachauri som är chef för IPCC rekommenderar folk att införa en kött-fri dag i veckan, och därefter fortsätta att minska på köttintaget. Detta då djurhållningen idag beräknas stå för 18 procent av alla växhusgas-utsläpp.

    Dr Pachuri själv är enligt tidningarnas rapporter vegetarian. Hans uttalanden kom inför en föreläsning som han håller idag måndag för en engelsk organisation vid namn Compassion in World Farming, som verkar för bättre förhållanden för djur (vällovligt), minskad djurhållning av etiska skäl, samt vegetarianism/veganism.

    Konsekvenser?
    Att sluta äta kött har konsekvenser. Då måste man äta mer av något annat, vilket lätt kan bli bröd, potatis etc. Denna omfördelning av kosten till näringsfattiga kolhydrater kan leda till ökad fetma och diabetesförekomst. Dessutom riskeras brister på näringsämnen. Kött är rikt på essentiella proteiner och fetter, likväl som på andra näringsämnen. Se bara på veganer - i min uppfattning blekare och tanigare ju längre tid de hållt på. De ser ofta inte friska ut.

    Vegetarianer klarar sig betydligt bättre, men behöver å andra sidan vara noga med vad de äter för att inte utveckla diverse näringsbrister de också.

    Att rekommendera minskat köttintag borde ske först efter mer diskussioner om konsekvenser för folkhälsan, och vad vi då skulle äta istället. Man kan jämföra med de senaste decenniernas råd att i alla lägen akta sig för solbestrålning, för att minska risken för hudcancer. Det börjar nu bli uppenbart att detta kraftigt ökat förekomsten av D-vitaminbrist i befolkningen. Allt mer forskning talar för att det kan ha mycket negativa konsekvenser för hälsan, kanske betydligt värre än den minskade risken för hudcancer.

    Min poäng är att ändrad livsstil har konsekvenser, oftast negativa, för vår hälsa. Människor är anpassade för att vara allätare, inte vegetarianer. Därför är det bra att tänka efter innan.

    Kött och miljön
    Det är möjligt att det ensidiga fokuset på mindre köttätande av miljöskäl har andra skäl än enbart miljöhänsyn. Inte minst när personer som av etiska skäl är vegetarianer för fram budskapet.

    Att köra en onödigt stor bil eller äta massor av frukt som är hitfraktad från andra sidan jorden är miljöbovar utan positiva effekter för hälsan. Att äta måttliga mängder av ekologiskt framställt kött kan tvärtom vara utmärkt för hälsan, utan någon större belastning på miljön.

    Det finns mängder av möjliga andra åtgärder för att minska växhusgasutsläpp från vår matproduktion. Exempelvis släpps enorma mängder växthusgaser ut på grund av vår import av bananer (och annan frukt) från andra sidan jorden. Apelsinjuice är också en stor bov, liksom tomater och gurka odlade i uppvärmda växthus. Här kan man antagligen få minst samma minskning av utsläpp som av mindre köttintag - utan att riskera mer näringsbrist, fetma och diabetes hos befolkningen. Ändå talas det nästan bara om köttproduktionen.

    Naturligtvis bör man så långt möjligt också minska miljöbelastningen från köttproduktionen. Kyckling och fläskkött medför mindre belastning än nötkött. Å andra sidan kan nötköttsproduktion samordnas med framställning av mejeriprodukter, vilket gör den mer värdefull. Det går även att på andra sätt förbättra köttproduktionen med ekologiska metoder för att ge mindre utsläpp.

    Visst kan vi alla leva mest på bröd, bönor och potatis. Men hur kul är det? Och än viktigare - vad skulle det göra med vår hälsa?

  • Ernst76 2 mars 2009

    "Vegetarianer fiser mer än köttätare- borde dom förbjudas?"

    :D

  • evigheten 2 mars 2009

    Eftersom du är så totalt okunnig om vegetarianers hälsa så om du skulle vilja veta lite mer om forskning på området kan du gå in på den här länken:
    http://suprememastertv.com/se/bbs/board.php?bo_table=featured_se&wr_id=229&goto_url=&url=link2_0
    Lycka till!
    PS, det är köttätare som ligger på sjukhus, även rökare och drinkare.

  • Gnurf 2 mars 2009

    Först får de nog förbjuda mig...sen vegetarianerna. Tur man inte är Veg då....:D

    Skrivet av Ernst76 den 2 mar 2009

    "Vegetarianer fiser mer än köttätare- borde dom förbjudas?"

    :D

  • evigheten 2 mars 2009

    Den här studien läste jag för många år sedan:
    http://www.thechinastudy.com/about.html

  • Gnurf 2 mars 2009

    Det finns även andra studier:

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185605050

  • Gnurf 2 mars 2009

    Hej smchsweden!!

    Jag tror att det finns jättemånga här på MK som är intresserade av att försöka äta mer Maträtter med inriktning på den filosofi som du förespråkar. Skulle du inte kunna hjälpa till genom att ge receptlänkar, skriva in dina egna recept (om du använder sånt) eller med jämna mellanrum visa på vad du äter till middag eller bakar? Tex i någon av nedanstående trådar.....

    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/vad_blir_det_till_middag_idag__2724.html

    http://www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/vad_bakade_du_foer_gott_senast__2860.html

  • evigheten 2 mars 2009

    Hej!
    Hinner inte just nu, men du kan prova recepten här, med både bild och ljud.
    http://suprememastertv.com/se/bbs/board.php?bo_table=download_se&sfl=ca_name&stx=vege&sop=and
    Gratis för alla!
    Eller här 512 nya recept!:
    http://suprememastertv.com/se/bbs/board.php?bo_table=vege_se
    Veg mat från hela världen

  • annelieberggren 2 mars 2009

    Jag blir faktiskt lite arg på detta sätt som veg, kör. Ta dom som tror att de är gudar för dom släpper fria minkarna, jag har varit med att samla in de stackars minkar som fick lämna sina trygga burar. Önskar att de som gjorde det fick följa med och se hur de djuren LED att vara i det fria. Dom var så hungriga att dom åt på varandra levande, dom tog kattungar, biter hästar i benen. Dom ger sig på hönor och andra fåglar " påfåglar". De är inte uppfödd i det fria och blir helt förvirrade.
    Och det tycker dom är djurvänligt :@, jag själv :'( när jag såg detta och tyckte synd om de stackare som inte fick vara hemma i sina burar.

    Dom som bränner bilar, är det miljövänligt???
    Hur tror dom miljön skulle bli om alla djur skulle få leva fritt?

    Alla har sitt sätt att leva men en del tar lagen i egna händer och tror de är gudar.

  • annelieberggren 2 mars 2009

    Bra skrivit Gnurf, att dela med sig av sina bra recept och bilder är ju MK till för.

  • Gnurf 2 mars 2009

    Kommer tid kommer råd, å Tiden tar väl inte slut idag, alla köttätare till trots. Lärjungarna kan kanske bli fler med en annan approach helt enkelt....:p

    Skrivet av smchsweden den 2 mar 2009

    Hej!
    Hinner inte just nu, men du kan prova recepten här, med både bild och ljud.
    http://suprememastertv.com/se/bbs/board.php?bo_table=download_se&sfl=ca_name&stx=vege&sop=and
    Gratis för alla!
    Eller här 512 nya recept!:
    http://suprememastertv.com/se/bbs/board.php?bo_table=vege_se
    Veg mat från hela världen

  • Erajscha 2 mars 2009

    Men det är ingen konst att göra en måltid vegetarisk eller ens vegansk. Konsten är att skapa en balanserad måltid med måttligt med kolhydrater och tillräckligt med proteiner.

    Ofta är vegetariska alternativ inte fullgod mat ur näringssynpunkt. Det är ofta alldeles för lite proteiner. Näringsbehovet räknar livsmedelsverket är 10-20 procent av det total energiintaget.

    Det beräknas till ca 50-60 gram protein om dagen.

    För att få i sig 50 gram måste man äta/dricka något av följande:

    * 650 gram kokta kikärtor
    * 700 gram tofu
    * 700 gram kokta linser
    * 1,4 liter lättmjölk
    * 150 gram margarinost

    Det är således inte helt lätt utan kött ens om man lägger till mejeriprodukter.

  • LaJefa 2 mars 2009

    Bättre en köttätare på cykel än en veg som käkar bananer och kör bil.

    Du har inte funderat på var du får tag i alla dina veg produkter?
    Nästan var sjätte barn mellan 5 och 17 år i världen måste arbeta. Det är mer än 240 miljoner!
    2 av 3 barn arbetar på jordbruk (och flertalet då inom skördandet av frukt, grönsaker och spannmålsprodukter) . De arbetar bl.a på bomullsplantager i Egypten eller på apelsinplantager Brasilien. De skördar te i Nepal eller jobbar på kakaoplantager i Elfenbenskusten....med mera.

    Alltså tycker jag att det är bättre att äta en bit kött än att äta tex en banan som ett litet barn har plockat och sen fått fraktas halva jordklotet.
    Köpa närproducerade råvaror om det så är frukt, grönsaker eller animaliska produkter, det tror jag skulle rädda både samvetet och miljön.

    Skulle vara intressant och veta vad för slags vegetarian du är? Om du har bil, vilken modell och årsmodell...är den miljövänlig? Om du odlar det mesta själv, om ja, vad?

    Själv köper jag dem flesta grönsaker på vår lokala marknad och en viss del odlar jag i min trädgård bl.a citroner, apelsiner, vindruvor, tomater, sallad, paprika, chili och örter. Dadlar, fikon, granatäpple, persimon, bananer, äpple och päron har jag turen att få plocka med mig hur mycket som helst ifrån stallet där jag har min ena häst. Alltså tycker jag att jag bidrar en del till miljön och kan med gott samvete äta en bit kött då och då.

    Övervikt för att man äter kött kan jag inte heller hålla med om. Min far har följt GI metoden och ätit mycket kött, fisk och ägg. Han har gått ner ca 35 kilo, så det är inte köttet man blir fet av, utan vilka produkter man kombinerar det med.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.