Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bly i LERGRYTA??

  • accepta 14 december 2013

    Jag har en OGLASERAD lergryta, säkert från 70-talet (Scheurich Keramik 833 från W. Germany). Från diverse siter på internet så varnas det för de gamla lergrytorna... att de innehåller mycket bly. Jag har mina aningar att det är de glaserade lergrytorna som innehåller bly... men får jag ingen klarhet i detta så lugnar jag mig med att göra mig av med den... Någon som vet hur det står till med dessa sakers tillstånd? {question}

  • husmusen88 18 december 2013

    Inga problem alls, din gamla oglaserare lergryta innehåller inte bly. Det är de glaserade som gör det då man tillsatte tungmetaller i glasyren för hållbarhet(?) antar jag. Men inte ens alla glaserade innehåller bly, det beror helt på företaget som tillverkat dem. Schlemmertopf (Stavning?) är helt blyfria.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.