Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chilepeppar till frukost??

  • matkatten 25 januari 2009

    Jag är tokig i chilepeppar och brukar hacka i det i morgongröten (med banan :-) Jag gillar att det hettar till lite, och i gröten så ger det en väldigt god smak.
    Brukar också köra ner 1/3 dels chili (och ingefära) i juicemaskinen, så det blir sting i den också.

    Är det någon som vet om det är dåligt för magen att få i sig så mycket starkt direkt på morgonen? Det känns ju onekligen lite i magen men jag mår prima av det, för det är så himla gott.

  • sucram1972 25 februari 2009

    Ohhh yeah, chili i morgon gröten.

    Hej och hå, du är tuffare än mej. Jag älskar också chili, jag är kan man säga chiligalen. Allt med chili intresserar mej, alla styrkor, jag letar just nu efter världens starkaste chili, Naga Jolokia (ghost pepper), jag äter så stark mat ibland så det bara rinner i ögon, munnen känns som någon hällt in bensin och tänt eld där, men gud så gott det är.

    Farligt, pffft, det finns inget farligt med chili, chili är sunt. Min dotter på 2 år äter stark mat, för jag har lärt henne det, att du inte ska ge barn stark mat är struntprat, det är inget fel på henne, hon är super frisk. Exempel på maträtter som hon äter:Lammgryta Vindaloo, Thailänsk kyckling i röd curry. De här är inte lite starka maträtter.

    I chili finns ett ämne som heter capsaisin, det är en kemisk substans som när den kommer in i din kropp talar för det första om för hjärnan att du bränner dej, det är därför det känns starkt.
    Man utvinner idag capsaisin i ren form för att använda i mediciner mot magsår och som viktminskningspreparat, chili är helt klart ren naturmedicin.
    Ja förvisso om man äter så starkt som jag gör ibland så kan det hända att magen blir lite konstig och kanske det känns lite obehagligt när det ska ut så att säga, men vad gör väl det, de är det värt.
    Att du kan dränka smaken med för mycket chili är också en myt, att kunna äta stark mat kräver träning, du kan dö om du tuffar dej för mycket och stoppar i dej allt för starka grejer om du inte är van, när du väl lärt dej det så är det inga problem. Capsaisin ökar smaklökarnas sensivitet, du kan känna många fler smaker, det ser capsaisinet till.
    Vid högt intag av starka maträtter, mycket capsaisin så kan du till och med uppleva ett rus, jag har gjort det 2 gånger, varav en gång åt jag kungskobra i djungeln i Thailand en gång.
    Så om du blir lite dizzy och mår finemangs efter en stark god portion mat någongång så vet du, chilins capsaisin gjorde det med dej.

    du som älskar chili måste bara kolla in den här länken

    www.pfefferhaus.de

    Kolla in deras hotsauser, aj aj aj, jag skulle inte rekommendera en enda droppe av den starkaste om du inte är van, den kan nog lätt ta livet av en person som inte är van.

  • LaJefa 25 februari 2009

    Jag älskar chili...men vet i tusan om jag vill ha det i gröten. Till frukost föredrar jag cornflakes med mjölk eller nybakad baguette med ost och marmelad
    .

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.