Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chilisås eller chilisås...

  • Smulpajen 6 augusti 2008

    När det står chilisås i ett recept, vilken chilisås ska man då använda? Det är inte alltid självklart att det ska vara det ena eller andra, alltså ketchuptyp eller söt thaityp. Det borde framgå mer tydligt i recepten tycker jag. Gäller inte bara i våra recept utan överallt, kokböcker, tidningar och Internet.

  • majamia 6 augusti 2008

    För mig är chilisås typ ketchup annas kallar jag det sweet chili, så tolkat jag det :D

  • anluk 6 augusti 2008

    Skrivet av majamia den 6 aug 2008

    För mig är chilisås typ ketchup annas kallar jag det sweet chili, så tolkat jag det :D


    Precis min tolkning. Och även i mina recept är det så(Y)

  • Smulpajen 6 augusti 2008

    Förr var det givet att det bara var chilisås av ketchuptyp, men idag när det används mycket sweet chili är det många som tar för givet att det är chilisås. Därför tycker jag det ibland är tveksamt vilket det är när det bara står chilisås.

  • Lilljeppe 6 augusti 2008

    Skrivet av majamia den 6 aug 2008

    För mig är chilisås typ ketchup annas kallar jag det sweet chili, så tolkat jag det :D


    Jag tolkar det som ovan:)

  • lennali 6 augusti 2008

    Skrivet av majamia den 6 aug 2008

    För mig är chilisås typ ketchup annas kallar jag det sweet chili, så tolkat jag det :D



    Även jag tolkar det så.

  • zudette 6 augusti 2008

    Skrivet av majamia den 6 aug 2008

    För mig är chilisås typ ketchup annas kallar jag det sweet chili, så tolkat jag det :D


    så även jag!!!! Ett nytt begrepp som "Chilisås, av ketchuptyp" skulle nog förvirra mer än någonting annat!

  • Annettenn 6 augusti 2008

    Jag kan bara instämma med föregående, chilisås är av ketchuptyp :), är även den jag syftar till i mina ev. recept. :)

  • Nettie 6 augusti 2008

    Instämmer med föregående talare:)

  • farmoringer 6 augusti 2008

    Jag är också för chilisauce eller så heter det sweet chili sauce..Plus att det finns andra chilisaucer. Men bara chili sauce är av ketchuptyp..för mig..

  • Smulpajen 6 augusti 2008

    Så bra att alla är eniga. Tyvärr har jag stött på ett flertal ggr att chilisås skulle vara SWEET chili.. Bara chilisås har alltid varit av ketchuptyp även för mig. Men som sagt, ibland har det varit förvirrande :o

  • Glitterfia 6 augusti 2008

    Skrivet av farmoringer den 6 aug 2008

    Jag är också för chilisauce eller så heter det sweet chili sauce..Plus att det finns andra chilisaucer. Men bara chili sauce är av ketchuptyp..för mig..




    Precis mina ord :D

  • Ernst76 6 augusti 2008

    Jag köper "Ayrams" chillisås som är riktig chillisås (alltså gjord på enbart chilli) till skillnad från t.e.x Heinz "chilisås" som är ketchup med chilli i. Men står det chilisås i ett recept så tar jag för givet att det är t.e.x Heinz chilisås dom menar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.