Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Crepesfyllningar

  • Hjotrongull 7 januari 2008

    Jag tycker mycket om crepes men har börjat tröttna på mina fyllningar, det blir oftast räk- eller champinjonstuvning.Vad brukar ni ha som fyllning i crepsen? Är sugen på lite nya tips att testa....

  • skogstrollmor 7 januari 2008

    Har inte gjort detta, men jag kan tänka mig att rökt lax och spenat som "kryddats" med pepparrotsvisp vore gott.
    Kanske ett tips

  • evaldo 7 januari 2008

    Fyllning spenat och ost:
    ca 400 g spenat, djupfryst hackad eller bladspenat
    ca 2 dl ost, riven lagrad
    1 dl grädde
    1 tsk salt
    muskotnöt eller vitlökspulver


    fyllning Skinka eller korv, Keso och kryddgrönt:
    100-150 g rökt skinka eller korv
    250 g keso
    ca 1 dl persilja eller gräslök, fint hackad
    1-2 msk gräddfil eller crème fraiche


    fyllning Lax, ägg och dill:
    ca 150 g lax, gravad eller rökt
    3 hårdkokta ägg
    3-4 msk hackad dill
    2-3 msk grädde eller crème fraiche


    stor sats (ca 40 stora eller 60 små pannkakor):
    1 liter vetemjöl
    2 tsk salt
    2½ liter mjölk
    12 ägg
    100-150 g margarin eller smör


    gratinering till stor sats:
    5-6 dl ost (ca 200g) riven ost

  • Okänd 7 januari 2008

    Det är längesen jag lagade crepes.Och då har jag använt skinstuvning till mig och räkstuvning till min sambo och son.Va,sugen jag blev på crepes,måste snart laga det.

  • anluk 7 januari 2008

    Köttfärs, gärna tacokryddad, lite creme fraiche och majs.

  • Hjotrongull 7 januari 2008

    Tack för alla bra tips! Låter gott alltihop:D Imorgon blir det crepes....

  • 7 januari 2008

    jag lägger in några i min receptsamling, med bla ägg, skinka, ost, lax, spenat, kantareller mm(Y)

  • monkan1 7 januari 2008

    Jag brukar fylla crepesen med skink o sparrisstuvning.Det är jättegott!! (Y)

  • Svesse60 20 januari 2008

    Min mamma gör väldigt goda crepes och hon har fintärnad picnic bog, purjolök och stuvningen gör hon på vispgrädde, lite peppar i smakar gott. (Y)(Y)(Y)

  • irrevirre 20 januari 2008

    Jag gör ju aldrig creps nu för tiden kom jag på. Tack för tipset att börja med det!
    Här måste det bli med sparris .... skinka .... eller nått. Min man äter varken skaldjur eller svamp:-(

  • Cathootje 20 januari 2008

    crepes som efterrätt??
    jag är holländska och här säljer men crepes fylld med glass och sylt.
    Du kan också göra det sjalv.
    Du gör creps, vänta till de är svalnad, fyller de med vanillj glass och sylt,
    rolla upp de och lägger i frysen.
    När du behöver ett fint efterrätt, tar ut ur frysen, lägger de i en stekpanna och stekar de till crepes är genom varmt. (stänka en liten likör över crepes i stekpannan och det blir jätte gott)
    De smaker jättegott. Vi kallas de kalla bener i varma byxorna.

  • Svesse60 20 januari 2008

    Skrivet av Cathootje den 20 jan 2008

    crepes som efterrätt??
    jag är holländska och här säljer men crepes fylld med glass och sylt.
    Du kan också göra det sjalv.
    Du gör creps, vänta till de är svalnad, fyller de med vanillj glass och sylt,
    rolla upp de och lägger i frysen.
    När du behöver ett fint efterrätt, tar ut ur frysen, lägger de i en stekpanna och stekar de till crepes är genom varmt. (stänka en liten likör över crepes i stekpannan och det blir jätte gott)
    De smaker jättegott. Vi kallas de kalla bener i varma byxorna.


    Det låter jättegott, men jag undrar lite när man ska värma dem i stekpannan. Ska det vara en torr panna eller har du lite smör i den? Smälter inte glassen? :o

  • Cathootje 20 januari 2008

    Hej,
    Det stämmer, du måste ha en liten smör i stekpannan. Glassen smälter bara en liten, jag tar de ute när det kommer en liten glass ut ur crepes.
    Det smakar, varmt, kallt och söt, och ibland en liten alcoholisk, verkligen bra.
    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.