Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Diabetes 2 recept

  • riktiga_tomas 30 november 2013

    Hej!
    Jag har nyligen blivit diagnostiserad med diabetes 2 och försöker att hitta mig själv igen. Jag har upptäckt hur mycket av alla recept som är beroende potatis, ris eller pasta. För att får en balanserad smak så är man beroende av pasta, ris eller potatis. Klart nedslående.
    Det jag letar efter är mat som jag kan laga och äta utan att hela tiden springa och kolla mitt blodsocker 90 minuter efter maten. Rent historiskt så har vi här i norden inte haft tillgång till ris, pasta eller potatis så länge. Det jag har hört är att det har funnits perioder då vi i norden åt näringsriktigt och energirik mat.
    Är det någon där ute som har några recept eller vilka råvaror som de använde på 1500- 1700 talet.
    Innan potatisen kom slog igenom. Jag tror att alla recept har potential, allt från allmoge till adel.
    Det jag letar efter är variation. Man behöver något som balanserar biffen eller rensteken eller kycklingen eller lammet. Ni vet vad jag menar.
    Jag letar också från de kulturer som traditionellt har använt bönor av olika slag. Är det någon som har förslag med bönor som komplement?
    Det komplement jag letar efter skall ha en bra, d.v.s så låg som möjligt kolhydrat/fiber kvot.
    Snälla det måste finnas någon som har något att komma med.
    TT

  • Erajscha 22 januari 2014

    Strimlad stekt vitkål, blomkålsmos och riven stekt broccoli är tips jag kan komma på (som ersättning för potatis).

    Menar du mer hela rätter så tycker jag att du ska leta bland GI-recept. Nyckelordet är fiberrikt, det ger en låg och jämn blodsockerkurva.

    Att mäta blodsockret 90 min efter maten är ändå bra att göra när man provar nya rätter. Annars lär man sig inte hur man påverkas av olika sorters måltider. Men jag vet att det är drygt. Been there done that.

  • Helga44 24 januari 2014

    Kidney bönor eller andra bönor (kikärter också bra) blandade med rödlök, riven vitlök ganska mycket mald spiskummin lite salt och peppar. Slå över en dressing med vinegrätt. Blanda i färska örter om du har det. Smakar förträffligt och min diabetessköterska tycker det är bra! Hoppas du gillar detta!

  • boz1965 24 januari 2014

    Sök efter LCHF-recept här på MK så har du en bra grund att stå på.

  • Cassiopeya 28 januari 2014

    Medelhavskost är bra mat vid diabetes {beauty} (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.