Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dubletter och manualen

  • Queenie 12 juni 2008

    Nu vädjar vi godkännare till er att snälla, söta, rara ... Sök ordentligt innan ni lägger in ett recept. Det är alldeles för många dubbletter. Visst, det tar en stund att söka, men det underlättar betydligt för oss som godkänner. Sen vill vi även vädja till er att läsa igenom manualen noggrant och INNAN ni skickar in ert recept, läs igenom det di skrivit in en, eller varför inte två? gånger innan ni skickar in det. Väldigt många recept får vi rätta till uppenbara slarvfel. Ta nu det här på rätt sätt, alla kan vi göra fel. Men det känns så himla onödigt när man upptäcker det ena slarvfelet efter det andra. Det tar inte lång stund att läsa igenom sitt recept innan du skickar in det. Tyvärr märker vi att det är många som inte alls gör det. Vissa recept går galant att godkänna, där det märks att receptet är noga läst innan det skickas in.

  • majamia 12 juni 2008

    :'(sorry jag kollade men missade 2 recept idag. Ni får gärna ta bort recepten från mig. Det var inte med avsikt.

  • Wombat04 12 juni 2008

    Vill bara återigen klargöra att vi INTE skriver det här för att någon ska känna sig påhoppad! Men receptsystemet är tydligen under något slags omstrukturering och just nu är det lite kalabalik "bakom kulisserna". Och det är ju trots allt meningen att den som skriver in ett recept ALLTID ska försäkra sig om att det inte finns någon dubblett innan receptet läggs in. Alla har väl lagt märke till den lilla rullisten som kommer upp när man skriver in receptets titel? Den hänger med tills något skiljer sig i namnet på det recept man skriver in. Där har man den första försäkringen om att det inte finns någon dubblett. :)

    Sedan har jag sett att det ställs frågor om hur vi godkänner recepten. Skribenterna själva ska, i den mån de kan, ta ansvar för att recepten är rättstavade och korrekt skrivna. Det står att läsa i manualen hur Matklubben vill att recepten skrivs in. Det är därför manualen kom till, för att man inte ska behöva tveka. Har ni synpunkter på manualen mailar ni till [email protected].

    Vi stoppar inte ett recept för att det saknas en punkt eller ett kommatecken eller liknande, det fixar vi självklart till. Likaså enstaka stavfel. Men vi är inte här för att rätta recept som vimlar av slarvfel. Det ÄR lätt att göra fel när man knackar på datorn, det vet vi alla. Det ÄR lätt att fingrarna går fel väg utan att man märker det. Därför ber vi er läsa igenom receptet ordentligt innan ni trycker på SEND-knappen. Ju mer noggranna ni är, desto snabbare blir era recept godkända och slipper den tråkiga röda raden "Det här receptet väntar på att bli godkänt". Vi vill alla ha ut läckerheterna i godkänt skick så snart det bara går.

    Nej, vi är inte i skolan och så vidare, men visst är det trevligare om alla tar sitt ansvar för att det som skrivs på Matklubben är rätt och riktigt skrivet? Jag säger som Queenie, ta nu det här på rätt sätt, som det är menat, och välj inte att tolka det som påhopp och onödigt "språkpoliseri" (finns det överhuvudtaget ett sådant ord???).

  • Wombat04 12 juni 2008

    PS! Innan någon annan säger det, nej, vi är inte ofelbara. Även vi gör fel. Det är väl skönt att veta? :D

  • zudette 13 juni 2008

    Skrivet av Queenie den 12 jun 2008

    Nu vädjar vi godkännare till er att snälla, söta, rara ... Sök ordentligt innan ni lägger in ett recept. Det är alldeles för många dubbletter. Visst, det tar en stund att söka, men det underlättar betydligt för oss som godkänner. Sen vill vi även vädja till er att läsa igenom manualen noggrant och INNAN ni skickar in ert recept, läs igenom det di skrivit in en, eller varför inte två? gånger innan ni skickar in det. Väldigt många recept får vi rätta till uppenbara slarvfel. Ta nu det här på rätt sätt, alla kan vi göra fel. Men det känns så himla onödigt när man upptäcker det ena slarvfelet efter det andra. Det tar inte lång stund att läsa igenom sitt recept innan du skickar in det. Tyvärr märker vi att det är många som inte alls gör det. Vissa recept går galant att godkänna, där det märks att receptet är noga läst innan det skickas in.


    Vill bara säga att det tydligen finns ett behov hos er godkännare också att vi borde kunna förhandsgranska recepten innan "publisering" - Jag kan bara gå till mig själv när jag säger att det är enklare att se dessa slarvfel när man förhandsgranskar. Man blir ganska snabbt "blind" när man läser igenom recepten - särskilt då det är upplagt så att man skriver i flera fönster - då tappar i allafall jag kollen lite och ser inte ordentligt vad jag egentligen gjort och inte....

    Men annars till er Godkännare: Även om ni inte är ofelbara, det är ingen, - Ni gör ett toppenjobb! (Y)

  • Queenie 13 juni 2008

    Jag håller med dig zudette! Något vi får ta upp med Lind.

  • Kvastis 13 juni 2008

    Vill också passa på att berömma er Godkännare för ert jobb med alla våra recept.
    Tycker att detta är en kanonsida för mig som älskar att laga mat och baka.
    Glad Sommar på er alla!! :D

  • monac 13 juni 2008

    Skrivet av Queenie den 12 jun 2008

    Nu vädjar vi godkännare till er att snälla, söta, rara ... Sök ordentligt innan ni lägger in ett recept. Det är alldeles för många dubbletter. Visst, det tar en stund att söka, men det underlättar betydligt för oss som godkänner. Sen vill vi även vädja till er att läsa igenom manualen noggrant och INNAN ni skickar in ert recept, läs igenom det di skrivit in en, eller varför inte två? gånger innan ni skickar in det. Väldigt många recept får vi rätta till uppenbara slarvfel. Ta nu det här på rätt sätt, alla kan vi göra fel. Men det känns så himla onödigt när man upptäcker det ena slarvfelet efter det andra. Det tar inte lång stund att läsa igenom sitt recept innan du skickar in det. Tyvärr märker vi att det är många som inte alls gör det. Vissa recept går galant att godkänna, där det märks att receptet är noga läst innan det skickas in.


    Hej!
    föreslagit i en annan tråd att ni skulle kunna märka ut felen med t.e.x. RÖTT ...JAG ÄR LITE LÄTT ORDBLIND SÅ FÖR MIG ÄR OFTAST INTE FELET LIKA UPPENBART! Lägger ner mycket omsorg på att få till det rätt så det handlar inte om slarv. Jag börjar dra mig för att skriva in recept för det känns som ett nederlag när man får de tillbaka 3 gånger eller mer trots justeringar & åtskilliga "lusläsningar".
    Tack på förhand för ett svar!
    Håller med dig att det är synd att det ska finnas 10 st av ett & samma recept.
    m.v.h. //Monac.

  • pedalen1965 13 juni 2008

    Skrivet av Kvastis den 13 jun 2008

    Vill också passa på att berömma er Godkännare för ert jobb med alla våra recept.
    Tycker att detta är en kanonsida för mig som älskar att laga mat och baka.
    Glad Sommar på er alla!! :D


    Håller helt med Kvastis!!! (Y)
    Önskar också en riktigt skööööööööööööön sommar!!! (L)

  • Smulpajen 13 juni 2008

    Skrivet av zudette den 13 jun 2008

    Skrivet av Queenie den 12 jun 2008

    Nu vädjar vi godkännare till er att snälla, söta, rara ... Sök ordentligt innan ni lägger in ett recept. Det är alldeles för många dubbletter. Visst, det tar en stund att söka, men det underlättar betydligt för oss som godkänner. Sen vill vi även vädja till er att läsa igenom manualen noggrant och INNAN ni skickar in ert recept, läs igenom det di skrivit in en, eller varför inte två? gånger innan ni skickar in det. Väldigt många recept får vi rätta till uppenbara slarvfel. Ta nu det här på rätt sätt, alla kan vi göra fel. Men det känns så himla onödigt när man upptäcker det ena slarvfelet efter det andra. Det tar inte lång stund att läsa igenom sitt recept innan du skickar in det. Tyvärr märker vi att det är många som inte alls gör det. Vissa recept går galant att godkänna, där det märks att receptet är noga läst innan det skickas in.


    Vill bara säga att det tydligen finns ett behov hos er godkännare också att vi borde kunna förhandsgranska recepten innan "publisering" - Jag kan bara gå till mig själv när jag säger att det är enklare att se dessa slarvfel när man förhandsgranskar. Man blir ganska snabbt "blind" när man läser igenom recepten - särskilt då det är upplagt så att man skriver i flera fönster - då tappar i allafall jag kollen lite och ser inte ordentligt vad jag egentligen gjort och inte....

    Men annars till er Godkännare: Även om ni inte är ofelbara, det är ingen, - Ni gör ett toppenjobb! (Y)


    Åter igen ser vi att det hade varit bra att kunna redigera själv när man ser hur den färdiga layaouten ser ut. Håller med zudette att det är enklare att se sina fel i ett annat förhandskranskningsfönster. Det skulle säkert underlätta för alla godkännare också. Jag har tagit upp det med Lind, och kanske kommer det nu när vi ska få nya funktioner och nytt utseende. Väntar med spänning...

  • Smulpajen 13 juni 2008

    Skrivet av monac den 13 jun 2008

    Skrivet av Queenie den 12 jun 2008

    Nu vädjar vi godkännare till er att snälla, söta, rara ... Sök ordentligt innan ni lägger in ett recept. Det är alldeles för många dubbletter. Visst, det tar en stund att söka, men det underlättar betydligt för oss som godkänner. Sen vill vi även vädja till er att läsa igenom manualen noggrant och INNAN ni skickar in ert recept, läs igenom det di skrivit in en, eller varför inte två? gånger innan ni skickar in det. Väldigt många recept får vi rätta till uppenbara slarvfel. Ta nu det här på rätt sätt, alla kan vi göra fel. Men det känns så himla onödigt när man upptäcker det ena slarvfelet efter det andra. Det tar inte lång stund att läsa igenom sitt recept innan du skickar in det. Tyvärr märker vi att det är många som inte alls gör det. Vissa recept går galant att godkänna, där det märks att receptet är noga läst innan det skickas in.


    Hej!
    föreslagit i en annan tråd att ni skulle kunna märka ut felen med t.e.x. RÖTT ...JAG ÄR LITE LÄTT ORDBLIND SÅ FÖR MIG ÄR OFTAST INTE FELET LIKA UPPENBART! Lägger ner mycket omsorg på att få till det rätt så det handlar inte om slarv. Jag börjar dra mig för att skriva in recept för det känns som ett nederlag när man får de tillbaka 3 gånger eller mer trots justeringar & åtskilliga "lusläsningar".
    Tack på förhand för ett svar!
    Håller med dig att det är synd att det ska finnas 10 st av ett & samma recept.
    m.v.h. //Monac.


    Bra idé Monac, att det speciella felet blir blir markerat.

  • Wombat04 13 juni 2008

    Har hela tiden tyckt att det där med förhandsgranskning är ett bra förslag och dessutom helt nödvändigt. Har ju sett på många andra sajter att det finns. Vi tar upp det med Lind!

  • ros 13 juni 2008

    :)Tack till alla "godkännare". Ni gör ett jättebra jobb! Det är lätt att inte se sina egna stav- och slarvfel.
    Matklubben är väldigt bra med alla goda och lättillgängliga recept.
    Tyvärr så är det "beroendeframkallande" att titta in titt som tätt.
    Men vi har alla olika laster.
    Kämpa på ni som godkänner. Jag och många andra vill ha flera goda och läckra recept.
    Jag önskar ER ALLA EN SKÖN OCH LÅNG SOMMAR med mycket god och smarrig mat!!!(Y)(Y)(Y)

  • Jessika 13 juni 2008

    Vill också passa på att säga att ni godkännare gör ett suveränt jobb. Tack snälla ni för den tid ni lägger ner på recepten.(Y)(Y)(L)

  • Annlis 13 juni 2008

    (Y)Håller med er som skrivet tidigare, och ni godkännare gör ett toppenjobb, det ska ni ha en stor eloge för. Jag har själv gjort fel i några recept, så det vore bra att ha en förhandsgranskning innan man godkände recepten.
    Och nu till er alla matklubbare, ha en riktig bra och skön sommar.:)(L)

  • festmaten 13 juni 2008

    Ja brukar göra så att när jag lagt in ett recept, så går jag in på startsidan och kollar under "alla nya recept" där kollar jag igenom mitt eget recept. Tycker det är lättare att få överblick där (även om jag missat en del fel ändå)

    Trevlig sommar till er alla och tack för alla smaskiga recept:p

  • The_mama97mia 13 juni 2008

    Jag har tänkt på en sak, det har hänt att jag kollat in ett av mina egna recept och upptäckt att jag kanske skrivit ngt fel eller vill lägga ett kommatecken. Det kommer då upp en ruta "redigera receptet" , men då måste hela receptet godkännas igen? Det är väl ändå onödigt? Om man fått ett recept godkänt, och godkännaren inte kanske rättat alla skrivfel..... eller att man känner att man vill bara ändrå ngt puttelitet.... Tänkte att det kanske kunde lösas på ngt smidigt sätt.
    Men men, det är ju inget stort problem!

  • Queenie 13 juni 2008

    Ja, det måste faktiskt gå igenom hela kontrollen igen mama. Det kan ju vara så annars att någon person sitter och skriver in något "olämpligt" ord i receptet, och sånt vill vi ju inte ha. Men nu har vi en ny finess, gamla recept som kommer in igen är rödmarkerade, det syns direkt att det är ett gammalt recept. Även om det skulle råka vara en gammal dubblett sen tidigare så godkäns receptet ändå.

  • Ingan 13 juni 2008

    Jag har försökt rätta men ändriningen har inte gått in.Vad gör jag för fel?
    Jag fick mitt recept ej godkänt och det är ju pinsamt att ni ska behöva kolla flera ggr.(Jag hade
    också).Det mest spännande är väl att lägga in recept som man gjort själv?

  • Ingan 13 juni 2008

    Hur tar man bort ett inlägg som nu när jag skrivit fel och hur tar man bort recept om man inte får ordning på det?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.