Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

EU

  • popik 25 januari 2010

    Ja så har då EU lagt näsan i blöt igen. Nu vill de förbjuda surströmmingen, vad säger ni om det? De vill förbjuda den fr.o.m 2012.:(

  • saxa 25 januari 2010

    Lite tramsigt det är väl upp till dem som vill äta det och dem som vill sälja det. Det finns väl annat som är viktigare att bestämma. (N)

  • boz1965 25 januari 2010

    Skrivet av popik den 25 jan 2010


    Ja så har då EU lagt näsan i blöt igen. Nu vill de förbjuda surströmmingen, vad säger ni om det? De vill förbjuda den fr.o.m 2012.:(


    Jag är visserligen ingen större anhängare av surströmming, men EU ska hålla sina tassar borta från våra maträtter. :@

    Har du nån länk till en tidningsartikel eller liknande?

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6469331.ab

    Tydligen handlar det om ngt förhöjda dioxinhalter, tror inte ens de mest inbitna surisälskarna får i sig sådana mängder av läckerheten.

    Tur man har två burkar i kylen. Vi får fortsätta bunkra tills ngn politiker törs slå näven i bordet o säga Hands off our sour herring!

  • jimboz 25 januari 2010

    EU (N)

  • Okänd 25 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 25 jan 2010

    EU (N)


    Instämmer med föregående talare.(N):@

  • popik 25 januari 2010

    Tack mama mia för att du la in länken, jag lyckades inte.(L)
    Bunkra ja, men hur länge håller sig en burk i kylen oöppnad alltså.

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    Egentligen tror jag inte man ska spara dom mer än ett år, sen riskerar det att bli för löst...
    Jag brukar köpa och spara till året därpå, tycker det är godare med "lagrad" . FÖrra årets strömming är den bästa.
    Dessutom kan man ha tur, här reade dom faktiskt burkarna på senhösten, det har jag aldrig märkt förut. Det var väl bara för att göra plats för julsillen. :)

  • Bianca 25 januari 2010

    Men om det nu är i strömmingen det är för hög dioxinhalt, då måste väl ALL strömming förbjudas eller? Även vanlig färsk.....för annars måste det ju vara i buriken som dioxinet finns????:o

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    http://allehanda.se/start/kramfors/1.1726111

    Här var ett litet utförligare klipp, det dom har det har dom visst i Kramfors.

    Tydligen är dioxinhalterna betydligt högre i Bottenviken och längs Norrlandskusten än söderut. Därför blir det värre för surströmmingen än vanlig sill och strömming. Om jag fattat rätt.

  • Okänd 25 januari 2010

    Tack snälla EU! (N)

    Tack för alla förbud som motarbetat våra Svenska bönder. (N)

    Tack snälla EU för att du vill förstöra Östersjön. (N)

    Tack snälla EU för ditt stöd till Danska, Tyska och Irländska bönder så att vårt Svenska kött blivit så dyrt. (N)

    Tack snälla EU för alla andra regleringar av jordbruket så att vi kan få in genmanipulerade grödor! (N)

    Tack snälla EU. (N)

  • Gnurf 25 januari 2010

    Dagens Ris till EU!!! (Y)

  • jimboz 25 januari 2010

    Förr så satt politikerna och sov i Riksdagen...Nu kan dom tacka EU..För nu behöver dom inte ens vara där

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    Jag minns när debattens vågor gick höga om gurkorna? Minns ni? EU ville likrikta gurkorna, var det inte så, bara raka gurkor skulle hålla måttet. Här tänkte jag skriva en kommentar om anatomi men avhåller mig, hmmm... *rodnar skälmskt*

  • jimboz 25 januari 2010

    Tur att vi män får behålla våra individuella mått på våra gurkor då :)

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    Hur var det Kjell-Olof skaldade om AP-fonderna?
    typ...

    ...EU är ett jävla skit, nu har vi baxat dom ända hit...

    Vi får vad vi röstar på . :o

  • Okänd 26 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 25 jan 2010

    Hur var det Kjell-Olof skaldade om AP-fonderna?
    typ...

    ...EU är ett jävla skit, nu har vi baxat dom ända hit...

    Vi får vad vi röstar på . :o


    Det var inte AP-Fonderna.
    Det var löntagarfonderna!
    Annars var det rätt. (Y)

  • boz1965 26 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 25 jan 2010

    Tur att vi män får behålla våra individuella mått på våra gurkor då :)


    Nänä.. Krokiga gurkor accepteras ICKE! Gurkor som inte är raka kasseras. :p

  • Okänd 26 januari 2010

    undrar hur många ni är som "vänt kappan efter vinden" när det gäller EU. Jag vet många som röstade ja men som har ändrat ståndpunkt.
    Själv blev jag inte skakad av alla hot som sades om vi inte röstade ja.
    Eu skulle rädda jobben, vi skulle få fred i världen bla, bla

  • FruAst 26 januari 2010

    Skrivet av danniella den 26 jan 2010

    undrar hur många ni är som "vänt kappan efter vinden" när det gäller EU. Jag vet många som röstade ja men som har ändrat ståndpunkt.
    Själv blev jag inte skakad av alla hot som sades om vi inte röstade ja.
    Eu skulle rädda jobben, vi skulle få fred i världen bla, bla



    Kallas valfläsk så vitt jag vet...
    Gick du på det. Det gäller väl alltid att ta reda på vad man röstar på. Kan ni komma på något bra med EU? Jag får fundera en stund, men jag kommer inte på något, gör ni?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.