Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fattiga riddare

  • evaldo 25 januari 2008

    Läng sedan man såg recept på Fattiga riddare i pressen.
    Det var min favoriträtt när jag var barn minns jag.

  • lennali 25 januari 2008

    Mammas stekta kardemumma slätbulla doppad i socker, ja det var tider det.

  • jas65 25 januari 2008

    Idag så kallar man fattiga riddare för french toast. Men jag kommer ihåg då min mamma tillagde äldre bullar dem i sommarstugan då jag var barn.

  • Okänd 25 januari 2008

    Ja det var längesen man satte tänderna i dem.Och det är inte ofta de finns med i tidningsrecept och dylikt.:p

  • imse 25 januari 2008

    Uppstekt bulla med socker och smör åt jag som ung.

  • anluk 25 januari 2008

    Dottern älskar fattiga riddare, själv har jag faktiskt aldrig gjort det och bara ätit det ett par ggr så jag kan inte uttala mig om det. :)

  • imse 25 januari 2008

    Komplettering till förra inlägget:

    French Toast så heter det idag, hoppsan precis som jas 65 har sagt ser jag nu......:D

  • Hjotrongull 25 januari 2008

    Min mamma delade "gamla" bullar på mitten och doppade dem i mjölk däerefter stekte hon dem och sedan hällde man strösocker på innan man åt upp dem!!! Det var musigt minns jag!!!

  • Queenie 25 januari 2008

    Åt alltid fattiga riddare när jag var liten hos farmor. Nu när vi pratar om det här så blev jag så ruskigt sugen på det. Man kanske skulle ta och göra det på söndag kväll...

  • tantdrake 25 januari 2008

    så då behöver vi?....vetebröd eller franska av inte allt för nytt datum? Ägg och mjölk att doppa i? Smör att steka i? Lessen...var för liten för att bry mej om recept - och i lagom ålder för att vilja smaka igen :p...HJÄÄÄÄLP!!!!!

  • pehrzonflickan 26 januari 2008

    Bullar som blivit torra stekte upp tillsammans med socker och smör när jag var liten...tror inte att det vart min favorit pga av att jag samtidigt fick magsjuka.

  • Kiddo 26 januari 2008

    http://en.wikipedia.org/wiki/French_toast

  • farmoringer 26 januari 2008

    Hittade det här hos Ica

    Fattiga riddare
    Buffé nr 2 2002, sid 10

    Ingredienser
    Portioner: 4

    1 msk socker
    1 msk kanel
    2 msk smör eller margarin
    8 skivor formbröd
    1½ dl pannkakssmet (se ett grundrecept)

    Tillagningstid: Max 20 min
    Svårighetsgrad: Medel


    Gör så här
    Blanda socker och kanel.
    Hetta upp matfettet i en stekpanna.
    Doppa 1 brödskiva i taget i pannkakssmeten. Stek bröden gyllenbruna på båda sidor.
    Strö över lite sockerkanel, servera genast.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.