Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finsk mat

  • klantig 5 september 2012

    Hej
    Jag jobbar på ett servishus och vi har fått önskemål om att laga finsk mat till finskanationaldagen.
    Eftersom ingen i köket har stora erfarenheter av finsk mat så skulle jag vilja ha tips på mat som skulle gå att laga till ca 300 personer. Det skulle vara ett + om det går att varmhålla då vi skickar maten till avdelningar utan för huset.
    Men alla tips är bra att få.
    Både mat, efterrätter och bröd

  • The_mama97mia 5 september 2012

    Finsk Kålrots/morotslåda - skulle ju passa perfekt. Jag har ett recept på Anna-Lisas Kålrotslåda men det finns fler om du söker på recept här.

    Jag tänker karelska piroger men det kanske är lite jobbigt att göra 300 st.

  • klantig 5 september 2012

    Karelska piroger och morot/kålrotslåda var det första vi tänkte på :)
    Men det känns som om det blir lite svårt att göra piroger till våra 300 gäster
    Vad ska man servera till Finsk Kålrots/morotslåda?
    Ska man ha något kött till den eller?

  • The_mama97mia 5 september 2012

    Eller korv? Makkarakauppa nej vars jag vet inte vad det heter men finländarna har ju mkt egna (milda) korvar.

    Kålrotslådan har jag alltid på julbordet - men den är så god att göra ibland som veg tillbehör till annat också.

    Vet att en del svampsallader räknas som finska, men det är ju inte heller nåt som kanske lämpar sig för en sån stor servering...

    Memma är ju klassisk efterrätt - vet ej hur man gör själv.

    Hoppas ngn med bra idéer tittar in här och hjälper dig!

  • Anderstam 5 september 2012

    Vet ej om denna är speciell för Finland.
    Men jag fick lära mig den i Finland,
    och har aldrig hört om den någon annanstans.
    Vitlöken i denna var ej med i originalreceptet.
    Finskt rotad kasslergratäng

  • Alzheim 5 september 2012

    300 personer är nog på tok för många för karelstek ("karjalanpaisti") men annars hade det varit ett alternativ. Det skulle jag ha till en finare middag på själva nationaldagen: http://www.matklubben.se/recept/karelstek_eller_karjalanpaisti_paa_finska__21894.html

    Ett alternativ är då kanske traditionell kålrotspudding ("kaalilaatikko") som är många finnars favoritmat (inte min dock) och som borde gå att göra till många och vara lätt att varmhålla.
    Det är en rätt på vitkål, nötkött och sirap. Det skall vara lingon till. Hade ni kunnat finska så hade ni ett bra recept här: http://www.maku.fi/resepti/perinteinen-kaalilaatikko#axzz25cxvHCkG

  • klantig 6 september 2012

    Tack alla!
    Vi tar fortfarande tacksamt emot tips
    Finskan är ju ett mindre problem då vi har google translator. blir väl inte de bästa översättningarna antar jag men det funkar :)

  • rosatalo 6 september 2012

    Enkelt, gott och mättande och typiskt finskt är antingen korvsoppa med rotfrukter eller en köttsoppa med köttfärs. Lätt att göra mycket av. Har lagt in ett recept på köttsoppan, bara att byta ut köttfärsen mot korv så har man korvsoppa istället. Då ska det vara finsk "lenkkimakkara", finns att få i de flesta varuhus, ex ICA. Baka sedan ett gott rågbröd till, typiskt finskt.

    Finsk köttsoppa med köttfärs

  • smarrig 6 september 2012

    Hmm, bor själv i Finland, men har ändå svårt att komma på typiska finländska maträtter..
    Rågbrödet är ändå absolut finländskt, har flera bekanta som emigrerat till USA och som vill att man tar med rågbröd alltid då man hälsar på dem.

    Typiskt är också älgkött, lingon både i mat och efterrätter, kåldolmar...

    Om det är nåt recept du inte förstår kan du höra av dej så hjälper jag till med finskan! :)

    Lycka till!

  • Vetebullen 6 september 2012

    Hej! Här kommer lite tips om vad ni skulle kunna servera till kaffet.
    Nästan ett måste tycker jag är Julstjärnor gjorda på smördeg och katrinplommonpuré. Hittade inget recept här så leta på julstjärnor recept på google.

    eller kan ni göra mitt eget recept på Runebergstårtor, se nedan

    Runebergstårtor 5 februari

  • rosatalo 6 september 2012

    Kom just på en typisk finsk efterrätt, jag avskyr den men den älskas av ett otal finnar dvs alla mina släktingar. Marjapuuro = klappgröt, gjord på lingon.

    Vispgröt eller klappgröt på färska lingon

  • rosatalo 6 september 2012

    Vaniljkräm med lingonsylt. God finsk efterrätt, alla över 50år känner säkert till den. Hittade recept på kotikokki.net

    5 dl mjölk
    1-2 ägg
    2 msk socker
    3-4 msk potatismjöl
    1,5 tsk vaniljsocker

    Blanda med en visp alla ingredienser utom vaniljsockret i en kastrull. Kolla att inte potatismjölet klumpar sig. Koka upp under ständig omrörning, bränns annars lätt vid. När krämen kokat upp tas den omedelbart av plattan. Tillsätt vaniljsockret och rör om. Häll över i en skål och låt kallna. Serveras kall med lingonsylt till.

  • klantig 6 september 2012

    Tack för alla tips :)
    Jag tycker att alla efterrätterna verkar fungera för oss
    Jag ska ta med mig alla tips jag får här och diskutera på jobbet så får vi hoppas att det blir bra :)
    Det är ju lite tid kvar att planera på så att det kan bli en rolig och bra måltid för alla

  • Vetebullen 6 september 2012

    Ja jag känner igen "vaniljkrämen" som hos oss kallades för Viktoriakräm och åts alltid med hemlagad god jordgubbssylt. Gott var det tyckte vi ungar (L)

  • Vetebullen 6 september 2012

    Ja jag känner igen "vaniljkrämen" som hos oss kallades för Viktoriakräm och åts alltid med hemlagad god jordgubbssylt. Gott var det tyckte vi ungar (L)

  • milla1965 6 september 2012

    Hej, de olika lådorna (Morot och kålrot) är bra och typiskt finska och brukar ätas på julbordet, dvs passar utmärkt på 6. december, den finska självständighetsdagen. I Finlnad äter ju så gott som alla Ugnsteks hel skinka ( som är avkyld eftersom den tillretts under någon natt innan julaftonen - tar ju ofta 7-8 timmar att bli klar eftersom den kanske ä 5-6 kg stor). det vore lätt att servera med lådorma och säkert uppskattat. Ifall de äldrekan äta så "tätt" kött.

    Jag är finsk och bor i Finland..

  • Tanja 6 september 2012

    Karelsk gryta är min brors favoriträtt på julbordet, funkar året om tycker jag. Leverlåda kan jag ej vara utan på julbordet. Motti är en annan rätt jag förknippar med Finland, nävgröt på svenska.
    Klappgröt gjorde min farmor, världens godaste klappgröt.

  • Vetebullen 6 september 2012

    Javisst ja. Leverlåda eller Korvkaka är väldigt gott. Äts med lingonsylt till.
    Även Hårt bröd och en kall öl passar till.
    Här kommer mitt eget recept som jag alltid gör till julen (Y)

    Korvkaka - Leverlåda

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.