Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fråga till norrlänningar

  • popik 1 mars 2017

    Hej, hittade idag på ica pitepalt men den var gjord på potatis och vetemjöl, jag trodde att äkta pitepalt gjordes med potatis och kornmjöl eller har jag fel ? {question}

  • Vintra 2 mars 2017

    Platta paltar utan fyllning kallas flatpalt. Palt gjord på enbart vetemjöl kallas ofta "pitepalt". En blandning av vete och korn- eller rågmjöl förekommer i Västerbotten och kallas "gråpalt".



    Tydligen. Vi gör alltid palt på kornmjöl.

  • farmoringer 2 mars 2017

    Jag gör bara på potatis och vetemjöl. Men jag gör "rundpalt", med rimmat fläsk fyllning.

  • Villehard1 14 mars 2017

    Självklart, så har du rätt. Om inte kornmjöl ingår i receptet så heter det inte Pitepalt, med vetemjöl så kan det tänkas vara en smet till kroppkakor.

  • irene43 18 mars 2017

    När jag Pitepalt gör jag alltid på vetemjöl

  • helensen 20 mars 2017

    Jag kallar det bara för palt, så får jag laga den hur jag vill utan att någon propsar på att det är fel! :)
    Rå potatis, EN kokt, vetemjöl, ingen fyllning men stekt fläsk på sidan om. Så vill jag ha den!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.