Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa purjolök

  • farmormor 17 augusti 2008

    Undrar om det finns någon som har ett tips om hur man bäst förpackar purjolök när man lägger in den i frysen? Har testat olika förpackningar men purjon ger smak till allt som redan ligger i frysen. Det är inte speciellt gott med t.ex. kakor och bröd som smakar purjolök.

  • anluk 17 augusti 2008

    Jag brukar lägga dem i tupperwareburkar och tycker det funkar bra.

  • BigganL 17 augusti 2008

    Att förpacka ordentligt är viktigt.
    Skär purjon i skivor/strimlor, lägg i Gladpack, sedan alumiumfolie utanpå och sedan in i en väl försluten frysplastpåse.
    Då tror jag inte att kakorna smakar purjo!!

    (Y)

  • festmaten 17 augusti 2008

    Lägg i dubbla plastpåsar och sen i väl rengjorda mjölkförpackningar. Tejpa, och lägg ev. i en plastpåse till. Garanterat luktfritt!!!
    Mjölkförpackningar är jättebra till allt med mycket doft brunkål mm.

  • SDMaya 17 augusti 2008

    Jag använder med tupperwearburkar (Y) och aldrig upplevt att något annat tagit smak av den.

  • lenajeanette 17 augusti 2008

    Jag kör alltid dubbla fryspåsar.

  • zonale 17 augusti 2008

    Tack, kalasmad, för det något udda tipset med att frysa i mjölkförpackningar. Ska provas!!!

  • monac 17 augusti 2008

    smart!(Y)

  • farmormor 18 augusti 2008

    Jag tackar för alla råd!
    Håller med hubert06 för det udda tipset!

  • BigganL 21 augusti 2008

    Frysa i mjölkförpackningar gjorde min mamma redan för många år sedan, passar till mycket, soppor, bär och just sånt som luktar. Dessutom är dom ju gratis när mjölken är slut! (Y)
    Om man tycker en liter blir för stor förpackning kan man skära av paketet en bit och vika in kanterna, tejpa noga med frystejp.

    Till purjo som man inte fryser så stora mängder av kanske man kan ta småtetror på 2-3 dl eller såna här Verum drickyoghurtburkar med skruvlock som har ganska stor öppning. Det finns nog fler idéer om förpackningar som går bra att återanvända till att frysa i. Tex yoghurt/kesoburkar med lock. Klippt persilja och dill passar även bra till sådana, bara att hälla direkt i soppa eller gryta!

  • K-kristina 21 augusti 2008

    Jag fryser in purjon hel och sätter den i dyubbla plastpåsar och det luktar aldrig. Sen tar jag fram det jag behöver o skär den i fryst tillstånd ,då blir den inte våt o slafsig att skära. Funkar jättebra,man kan skära den supertunn ssk bra när man har barn som ej gillar att se purjolöksbitar(Y) Kristina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.