Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Funderingar över de nya köken.....

  • amoz 16 mars 2011

    Satt och kollade på bygglov igår där de gjorde om ett kök. De gjorde bla en köksö som inte var som de brukar utan den var flera meter lång och placerad mitt i köket.
    Min tanke är hur effektivt köket blir? Man måste ju gå runt hela denna långa disk för att nå det som finns på andra sidan!!!!

    Funderar även på alla jättestora kök som byggs idag, det måste ju bli ett himla springande för att nå allt, eller?

    Är det fler som har funderat på detta eller som har någon erfarenhet?

  • The_mama97mia 16 mars 2011

    Ja du, det är trender och mode i allt. Ibland känns det lite skönt att vara lite gammaldags o trist...

  • svengelsk 16 mars 2011

    På femtio och sextiotalen var stegbesparingen viktig i köksdesign. Kanske nyare generationer tycker att de behöver motion.

  • The_mama97mia 16 mars 2011

    haha, ja det var en bra tanke svengelsk!

  • Josses 16 mars 2011

    Skrivet av svengelsk den 16 mar 2011

    På femtio och sextiotalen var stegbesparingen viktig i köksdesign. Kanske nyare generationer tycker att de behöver motion.
    (Y)

  • Bumbis 16 mars 2011

    Vi har sedan 3 år tillbaka ett väldigt stort kök. Där man lagar mat är det ju ganska centrerat men med ytor så att man kan vara flera. Visst är det mode i detta med kök. Många har ju kvar sina matsalsmöbler i vardagsrum men det har inte vi (och har faktiskt aldrig haft) men däremot ett stort matbord i köket där vi kan sitta många. När vi har gäster så hamnar ju allt folk i köket både före och efter maten. Och inte att förglömma alla maskiner som man "måste" ha som behöver plats i skåpen. Alla är ju olika men jag älskar mitt stora kök och det blir ju så mycket roligare att laga mat, tom till vardags. Rummet som fick försvinna när vi byggde om användes nästan aldrig så det är inget vi saknar.

  • Annie28 16 mars 2011

    Jag har ett litet kök på 14 kvm och jag drömmer om ett stort kök med en praktisk köksö! tycker alltid det är väldigt trångt i mitt kök då jag gärna gör flera saker samtidigt och vill kunna bre ut mig när jag lagar mat å bakar å grejer :)
    Barnen sitter på kökssoffan och gör läxor å pysslar... alla springer runt å stöter i varandra känns det som...
    Min mamma och pappa har ett kök på 40kvm och det är toppen! där träffas vi alla 10 i familjen å äter middag bakar inför jul och har släktkalas mm... jag är så avis...

  • sikaal 16 mars 2011

    Skrivet av amoz den 16 mar 2011

    Satt och kollade på bygglov igår där de gjorde om ett kök. De gjorde bla en köksö som inte var som de brukar utan den var flera meter lång och placerad mitt i köket.
    Min tanke är hur effektivt köket blir? Man måste ju gå runt hela denna långa disk för att nå det som finns på andra sidan!!!!

    Funderar även på alla jättestora kök som byggs idag, det måste ju bli ett himla springande för att nå allt, eller?

    Är det fler som har funderat på detta eller som har någon erfarenhet?


    Jag reagerade också på det kök de visade på Bygglov igår. Inte storleken, den var väl OK, men denna långa, långa köksö! Det blir ett evigt springande + att gör barnen något bus eller farligt, måste du runt! Men det är väl en trend nu.

  • amoz 16 mars 2011

    Kul att läsa om hur olika man ser på och upplever sina kök. Jag är helt med på att det måste vara härligt med ett stort kök bara det som Bumbis skriver, är centrerat. För ibland då man ser inredda kök är det så långt mellan tex spis, kyl och diskbänk. Det är då jag undrar hur det är att jobba i ett sådant kök.
    Själv bor jag i ett hus där själva köksdelen med spis, kyl o frys, arbetsbänk och diskbänk är i ett utrymme för sig och sedan är själva matplatsen en förlängning av hallen. Jag tycker det fungerar väldigt bra för jag gillar att man inte sitter i själva köket och slipper se ev grytor osv.

  • Annie28 17 mars 2011

    Håller med dig om dig om att det ska vara "centrerat" arbetstriangeln gäller väl fortfarande när man planerar kök? jag missade bygglov som ni pratar om men en lång köksö känns ju inte så praktisk... jag skulle nog satsa på en som är i strl. 120/250 cm eller nått åt det hållet! då får man en rejäl men användbar arbetsyta :)
    Och som ni skriver, det ska väl vara så att själva arbetsplatsen skiljs av lite från matplatsen även om det är i samma "rum"... bara mina tankar om ett drömkök :)

  • siggemums 17 mars 2011

    Jag tror man uppfattade bänken som lite längre än var den i verkligheten var. Köket var ganska litet och på det här sättet fick man ändå plats med mycket. Med smart planering, så att man har allt som hör matlagningen till nära, så behöver det inte bli mycket spring.

    Vi har en köksö och jag ångrar mig att vi inte gjorde en liten extra "ho" på den och då är det ändå inte långt till diskhon.

    Min första reaktion var att så onödigt med två diskmaskiner!! Fast det hade kanske varit lösningen {question} hemma hos mig? Här är det alltid fullt med disk ovanför bänken vid diskmaskinen när jag kommer hem eller upp på morgonen och det beror inte på att den inte är urplockad...och ja, JAG ställer alltid in min disk i diskmaskinen men av någon anledning finns det några andra här som inte gör det.

  • amoz 17 mars 2011

    Men siggesmums då, har du inge pli på dina närmaste\o/. Självklart ska alla plocka i eller ur maskinen, annars är det ju ingen vits att ha diskmaskin om man ändå ska behöva ha disken stående framme, eller hur?

  • DoctorWho 17 mars 2011

    Själv drömmer jag om ett stort kök. Men jag är uppväxt i en lägenhet byggd i slutet av 60-talet. Med liten golvyta och den enda bänkyta som fanns att laga mat/baka på var diskbänken, som visserligen var lång, men det gick inte att vara två där samtidigt. Arbetstriangeln ska självklart vara så liten som möjligt. Jag vill ändå ha ett stort kök med MYCKET bänkyta där jag kan ställa brickor och fat med kakor och bröd på ett ställe. Och inte som nu fyra brickor på köksbordet och det är fullt, en bricka på mikron osv. Tycker också mycket om att lag mat/baka tillsammans med andra. Det är inte så kul att springa mellan diskbänk och köksbord när man hjälper ett barn att baka. Enklare är att stå bredvid och tipsa om hur man knådar mm. Men en jättelång köksö finns inte med på min önskelista, men som Annie28 skrev 150/250 cm lång köksö verkar lagom.

  • siggemums 17 mars 2011

    Skrivet av amoz den 17 mar 2011

    Men siggesmums då, har du inge pli på dina närmaste\o/. Självklart ska alla plocka i eller ur maskinen, annars är det ju ingen vits att ha diskmaskin om man ändå ska behöva ha disken stående framme, eller hur?


    Nej, jag vet. Något fel har jag gjort :s Som tur är sköter de sig ganska bra med det mesta annars. Att det då ska vara så svårt att ställa in ett glas i diskmakinen{question}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.