Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

GLUTENFRITT

  • kickiekblad 13 mars 2008

    nån som har några bra recept på gluten fritt???:D

  • farmoringer 13 mars 2008

    Här var en annan tråd som gällde maizena och då kom detta svar från dorisrecept..kolla där..


    Jag har en glutenintollerant dotter och vad jag kan råda är läs på allt du sätter i, soja ska du kolla noga vissa buljonger kan också innehålla gluten. Du ska inte bara undvika mjöl utan det får absolut inte innehålla något mjöl. Den största skillnaden mellan en som är gluten och en som är laktos är att om en som har laktos får i sig laktos så får den ont i magen men en som har gluten behöver inte få ont i magen men skadar tarmen, kan till och med få cancer i tarmen. Våran läkare berättade att dom har även kommit på att många som är gluten och inte ätit glutenfrikost har blivit sterila. Så det gäller att sköta sig. Maizena går utmärkt att sätta i. Även potatismjöl.

    Om du/ni behöver recept så har jag massor med glutenfria recept på min hemsida http://www.dorisrecept.tk

  • tilda 13 mars 2008

    Du kan göra det mesta glutenfritt. Ta ett intressant recept men byt ut ev. gluten mot ett glutenfritt alternativ.(Y)

  • joulanta 13 mars 2008

    Hej!
    Gluten är nog värre än lactos, vilket jag kan nog kan hålla med om, fast det inte är någon hitt att vara lactosintollerant heller, vilket mina 2 barn och jag själv är. Vi trodde för 12 år sedan att min son var gluten, så han undvek alla sädeslag utom havren. Sedan trodde läkarna att han inte tålde soya,ko- mjölksallergi, han hade falsk krupp och även förkyldningsrellaterad astma. Allt är väck föruom han hade inte ko-mjölksalllergi utan han hade lactosintollerans.

  • monac 13 mars 2008

    Lactos måste väl ändå vara värre....tänker på alla goda ostar,parfait,gräddiga desserter & så....:o
    Föresten är det någon som har nått "kanon-recept" på glutenfritt matbröd?...har aldrig riktigt lyckats hitta nått sånt!

  • Dorisrecept 10 april 2008

    Skrivet av monac den 13 mar 2008

    Lactos måste väl ändå vara värre....tänker på alla goda ostar,parfait,gräddiga desserter & så....:o
    Föresten är det någon som har nått "kanon-recept" på glutenfritt matbröd?...har aldrig riktigt lyckats hitta nått sånt!


    hi hi men det är ju bara en massa onyttiga saker det(H) tänk på allt bröd, fika, pasta, gröt mm. Det är inte kul att vara borta och inte kunna fika, inte kunna fika som alla andra på stan eller skolans fik, inte äta pizza på restaurang, hamburgare med glutenfritt bröd finns inte på alla ställen, alltid måsta ha med sig eget fika på kalas osv. Det är inte kul kan jag lova. En som är laktos kan i dom flesta fall köpa tabletter på apoteket och ta före man ska inta något som man inte tål, t ex på ett kalas. Det är ju inte något man gör varje dag men om man vill "synda". Laktos kan växa bort men det kan inte glutenintollerans göra.

  • Lilljeppe 11 april 2008

    Jag är laktosintolerant och har inga som helst problem. Bakar allt med laktosfritt. Mjölkdryck smakar dessutom precis som vanlig mjölk(Y) Det är värre att vara känslig mot mjölkproteinet, fy fy fy

  • 11 april 2008

    Halloj har själv en dotter som är glutenintolerans du kan göra det mesta om man byter ut mot gluten fritt alternativ : gluten fritt mjöl ,ströbröd, använd maizeina, potatismjöl, kokos, cornflakes men kolla innehåll skilljer sig på olika företag men man kan i bland få ta lite mer mjöl om man bakar och skall man göra bullar så får man jobba mycket med degen helts i maskin.

  • zizzi08 11 april 2008

    Skrivet av cicci08 den 11 apr 2008

    Halloj har själv en dotter som är glutenintolerans du kan göra det mesta om man byter ut mot gluten fritt alternativ : gluten fritt mjöl ,ströbröd, använd maizeina, potatismjöl, kokos, cornflakes men kolla innehåll skilljer sig på olika företag men man kan i bland få ta lite mer mjöl om man bakar och skall man göra bullar så får man jobba mycket med degen helts i maskin.

    Bakmaskin om man har en sådan är väldigt bra.
    Ica har ett väldigt bra sortiment på glutten fritt

  • 12 april 2008

    Jag brukar steka ägg direkt på spisplattan utan stekpanna, det funkar jättebra!

  • 12 april 2008

    Skrivet av kickiekblad den 13 mar 2008

    nån som har några bra recept på gluten fritt???:D

    Ägg, mjöl och mjölk. typ pannkaka :)

  • Ernst76 12 april 2008

    Den här kakan är glutenfri och supergod!:D

    Mjuk hasselnötskaka

  • Mimmiumea 12 april 2008

    Här finns många bra recept för olika typer av alleriger och överkänsligheter

    http://www.allergimat.com/index.asp

  • kickiekblad 15 april 2008

    tackar så mycket (Y)

  • bytheway01 15 april 2008

    hej:) jag är både glutenallergiker och laktosintolerant. . . och det går hur bra som helst, visst är det tråkigt vissa gånger när man inte kan få det alla andra får men det tar man igen sen=) Det som är bra när man har någons slags celiaki är att man lär sig läsa på förpackningar vad saker egentligen innehåller, vissa gånger är man glad att man inte tål.

    Något som är gott är hemmagjorda snickers, byt ut mot boveteflakes och dom ekologiska jordnötssmören brukar vara utan gluten och laktos.

    mvh j(Y)

  • SamL 2 juni 2009

    Skrivet av Torbjörn den 12 apr 2008

    Skrivet av kickiekblad den 13 mar 2008

    nån som har några bra recept på gluten fritt???:D

    Ägg, mjöl och mjölk. typ pannkaka :)


    Jaaaa, DET är ju glutenfritt ???

  • NicolinaZ 21 juni 2010

    Jag ska fixa midsommardessert för en stor släktfest i år och det borde vara glutenfritt. Har ett recept på marängbotten med rice krispies i, men visst är väl rice krispies glutenfria??? De BORDE ju innehålla mest ris (ja och salt och socker och... men inte vetemjöä väl?) Vet någon?

  • christincarlsson 21 juni 2010

    Rice krispies är glutefria. Har en son me både gluten och diabetes och de funkar bra. Man kan göra allt glutenfritt.

  • NicolinaZ 22 juni 2010

    Tusen tack! Glad midsommar!

  • busan37 22 juni 2010

    Skrivet av christincarlsson den 21 jun 2010

    Rice krispies är glutefria. Har en son me både gluten och diabetes och de funkar bra. Man kan göra allt glutenfritt.


    Tack för den upplysningen om Rice crispies, det visste inte jag

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.