Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grönsaker till barnen?

  • jamtlandstos 17 januari 2008

    Har två barn på 5 och 6 år och jag har lite problem att få i dom så mycket grönsaker som jag vill att dom ska äta. Det blir mest morötter i alla former. Morotsstavaroch rivna morötter i köttfärssås och likande. Grytor gör jag ofta men då petas det i maten och grönskerna ligger ändå kvar på tallriken. Gurka går alltid bra, men eftersom det mest är vatten så känns det inte lika bra. Så nu undrar jag om det är nån som har några tips på hur och vad jag skulle kunna ge dom? Det känns som att jag har provat det mesta, men vad vet man!
    :p

  • 17 januari 2008

    kolla om det finns något använtbart här:
    http://www.piggabarn.se/blog.php?bid=149&print=1
    http://www.barntotal.se/reportage/barn/faa_ditt_barn_att_aeta_mer_groensaker/
    http://www.aftonbladet.se/foraldrar/barnhalsa/article398368.ab
    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_749603.svd

  • MammaModesty 17 januari 2008

    grönsaker med dipsås kanske kan vara nått.... om inte annat så för att få dem att testa olika grönsaker..... annars är det svårt det där när de får för sig att inte äta grönsaker.. men det brukar ge sig när de blir större... iaf har mina två stora barn börjat äta mer och mer grönsaker nu när de är i övre tonnåren... annars får man riva och hacka fint och "gömma" dem.. fast barn är smartare än så... :p

  • jamtlandstos 17 januari 2008

    Skrivet av MammaModesty den 17 jan 2008

    grönsaker med dipsås kanske kan vara nått.... om inte annat så för att få dem att testa olika grönsaker..... annars är det svårt det där när de får för sig att inte äta grönsaker.. men det brukar ge sig när de blir större... iaf har mina två stora barn börjat äta mer och mer grönsaker nu när de är i övre tonnåren... annars får man riva och hacka fint och "gömma" dem.. fast barn är smartare än så... :p


    Jo visst är dom lite luriga. Det roliga är när jag pratar om det här på dagis och skolan så ser dom helt oförstående ut. Där äter dom all mat med god aptit och utan gnäll. Så det är nog delvis ens eget fel oxå.

  • jamtlandstos 17 januari 2008

    Skrivet av nelirotger den 17 jan 2008

    kolla om det finns något använtbart här:
    http://www.piggabarn.se/blog.php?bid=149&print=1
    http://www.barntotal.se/reportage/barn/faa_ditt_barn_att_aeta_mer_groensaker/
    http://www.aftonbladet.se/foraldrar/barnhalsa/article398368.ab
    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_749603.svd


    Tack för länktipsen, dom var rikigt bra. Det verkar som näringsexperter tycker att det är helt ok att byta ut en del grönsaker mot frukt och det låter bra för det äter hela familjen i massor.

  • MammaModesty 17 januari 2008

    Skrivet av jamtlandstos den 17 jan 2008

    Skrivet av MammaModesty den 17 jan 2008

    grönsaker med dipsås kanske kan vara nått.... om inte annat så för att få dem att testa olika grönsaker..... annars är det svårt det där när de får för sig att inte äta grönsaker.. men det brukar ge sig när de blir större... iaf har mina två stora barn börjat äta mer och mer grönsaker nu när de är i övre tonnåren... annars får man riva och hacka fint och "gömma" dem.. fast barn är smartare än så... :p


    Jo visst är dom lite luriga. Det roliga är när jag pratar om det här på dagis och skolan så ser dom helt oförstående ut. Där äter dom all mat med god aptit och utan gnäll. Så det är nog delvis ens eget fel oxå.


    visst är det så... o jag ser att frukt går lika bra... då tycker jag att det är okej.... jag har turen att mina två minsta äter allt nästan..... det är skönt.... men kan säkert komma en period när de inte vill ha vissa saker....

  • chroococcus 17 januari 2008

    min syster jobbar på dagis och hennes bästa tips att få barnen att äta grönsaker är att rosta dem i ugn. de blir ju verkligen goda, speciellt om man penslar olja och kryddor över dem. fungerar även för kräsna vuxna :p

  • anluk 17 januari 2008

    Är jättesvårt det där. Har också två petmajor, men de gillar iallafall gurka, broccoli och morot så det är ju alltid något. Det bästa tror jag är att inte tjata och göra för stor grej av det för då blir det en kamp som de bara skaaaaaaa vinna.

  • ikah 17 januari 2008

    Jag vet precis hur du har det.:)
    Har själv en son på 6 år och han vägrar äta grönsaker.
    Lagade maten själv när han var liten och då hade jag grönsaker med men för 1 1/2 år sen så blev det stopp. Har provat alla sätt och de enda sättet för vår del är just att mala ner grönsaker i maten tex.
    morot, lök, kålrot, palsternacka mm i köttfärssåsen, lasagnen, gratänger.
    Brukar ha mycket frukt i sallader och det funkar lite bättre bara man varierar ofta.:)

  • farmoringer 17 januari 2008

    Barnen på jobbet brukar tycka om broccolisallad och även kikärtssallad ibland...

  • monac 17 januari 2008

    "mixar ner "rotfrukter,paprika,lök,svamp( x-tra gott blir det om du rostat dem/fräst dem, först såklart. i olja )löken kan ju rå-rivas i till ex. färssmet.! e.t.c då finns det inga hela bitar att sitta & peta ur/med(varm mat d.v.s typ.soppor & grytor,såser)....visst ,frukt är oxå en bra,vitamin,fiber,mineral källa! så låt det finnas rik tillgång.
    Sonen är riktigt petig,men gillar av någon underlig anledning stuvad spenat-lite märkligt!:)

  • hansdotter 17 januari 2008

    Har en dotter som är extremt petig med all mat:(

    Äter ca 4 maträtter och vägrar annat. Om vi inte serverar det som hon äter så äter hon helt enkelt inte alls- på flera dagar! Hon har varit så här sedan 1 års ålder, nu är hon 7 år!

    Hon äter morötter, gurka och ärtor. That´s it i grönsaksväg. Går heller ej att gömma grönsaker i maten eftersom hennes matsedel är så begränsad.
    Hon äter inte potatis i någon form, så det är tur att hon äter ärtor.
    Har pratat med läkare om detta, som har sagt att det inte är någon idé att ta någon strid. När ett barn som är så pass "gammalt" går så här medvetna val så går det ej att rubba dem. JAg får nästan alltid laga dubbla maträtter :(

    I fruktväg går det bra med äpplen, päron, mandariner, apelsiner, vindruvor.

    Min dotter är inte underviktig. Hon ses som en glad tjej av kompisar och lärare. Hon tränar fotboll, handboll och tekniktränar i simning. Så hon är aktiv och borde bli hungrig!
    Hon är lika petig när det kommer till sötsaker- skulle aldrig äta tårta eller något sånt! Samma petighet gäller för chips och godis.
    Dryckesväg dricker hon mjölk och vatten. Det händer att hon dricker läsk eller saft, men otroligt sällan. Inte heller snabbmat går ner, Pizza och hamburgare skyr hon som pesten!

    Så för att få i min dotter något nyttigt så brukar jag finriva potatis i pannkakssmeten, baka bröd på dinkelmjöl, köpa ekologiska grönsaker och frukt. Varje dag får hon med sig minst två frukter /grönsaker till skolan att äta på rasten. Till skollunch äter hon oftast endast knäckesmörgås å grönsaker.

    Jag har ägnat så mycket tankeverksamhet åt detta och rannsakat mig själv. Jag har tänkt på mig själv som en dålig mamma som inte har lyckats finna matglädje åt henne. HAr bjudit in henne i köket för att hon själv ska kunna vara med. Det är uppskattat hos oss båda, men leder inte till nya smakupplevelser tyvärr:( Tro mig- vi har försökt med allt! Vi har provat en massa olika kök för att försöka hitta något nytt, italienskt, grekiskt, arabiskt, m.m. och även provat en hel del restauranger för att höja matlusten.

    Det min dotter äter i matväg är det här;
    Pasta (fullkorn, fiber)
    Tacoköttfärs+skal
    Prinskorv med tunnt skinn
    pannkakor (våfflor, men det är ju ingen mat)
    fiskpinnar
    ris
    kallops
    korv med bröd (inte heller någon mat)

    That´s all folks!

    Min son, 4 år, däremot äter nästan allt. Men visst händer ibland det att han blir "smittad" av sin storasyster.

    Men- jag brukar trösta mig med att hon säkert inte kommer att vara så här petig när hon blir vuxen :D Och i allafall så får hon laga maten själv då :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.