Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Habanero

  • Lollo54 14 september 2009

    Jag har en planta Chilipeppar, Habanero. Jag undrar om det är någon som vet hur man ska ta hand om frukterna? Den är full med små oranga pepparfrukter. Om jag inte minns fel så ska det väl vara en av de starkaste sorterna. Och finns det några bra recept?:'(

  • boz1965 14 september 2009

    Jepp! Habanero är SK*TSTARK!!!

    Här är ett förslag:

    Heta Kräftstjärtar

    1 msk chiliolja
    0.5 st jalapeno finhackad
    0.5 st habanero finhacka
    2 st salladslökar, finskurna
    1 tsk vitlökskross
    0.5 st paprika röd strimlad
    0.5 st paprika gul strimlad
    1 dl gröna ärtor
    150 gram kräftstjärtar
    2 dl vispgrädde
    1 tsk citronflingsalt

    Gör så här
    1.Hetta upp chilioljan i en stekpanna. Tillsätt jalapeño,habanero, vitlök och salladslök låt det fräsa under omrörning 1- 2 minuter. Därefter paprikan och de gröna ärtorna. Låt detta fräsa några minuter. I med kräftstjärtarna och rör runt. Tillsätt grädden och låt det koka samman till krämig konsistens, ca 5 minuter. För mer sälta, smaka av med salt gärna citronflingsalt.

  • Mellanbellan 14 september 2009

    Den är superhet. Red Savina Habanero och Orange Habanero är de absolut starkaste. För "nybörjare" räcker det med 1/2 - 1 habanero till en maträtt.

  • jojjekock 14 september 2009

    Grattis till din lyckade odling.
    Vad gäller din chili så kan jag rekommendera ett visst mått av försiktighet då den är väldigt stark, men den har en otrolig smak med toner av mango, citrus och annan exotisk frukt samt styrkan. Kan med fördel användas till kalla salsor tex en mangosalsa med lite vårlök och koriander eller i en cheviche med lime och citron. Personligen tycker jag att mycket av aromen försvinner om man tillagar (hettar upp ) den då blir den mest bara stark, så jag föredrar den i kalla grejor.

    mvh
    jojjekock

  • Lollo54 15 september 2009

    Tack för era svar(L)
    Jag såg nu också att det finns en del recept här på Matklubben om man skriver in sökord Habanero. Men hur kan man spara dessa häftiga frukter? Ska man torka dem? Hur gör man det bäst?

  • bakakaka 15 september 2009

    Jag finhackar mina chilifrukter och fryser dem. Lätt att ta fram så mycket man behöver sen.

  • Eery 15 september 2009

    brukar använda habaneron när jag gör chokladpraliner med chilismak...(L)

  • Lollo54 15 september 2009

    Skrivet av Eery den 15 sep 2009

    brukar använda habaneron när jag gör chokladpraliner med chilismak...(L)


    Låter spännande! Hur gör du?

  • grippa 15 september 2009

    Var i Göteborg förra helgen, de hade chiliutställning i en av de botaniska trädgårdarna. Fanns mängder av olika sorter. Man fick provsmaka. "Vanlig" jalapeno som låg på runt 5000 på styrkeskalan. Jag smakade en millimeterbit av en sort som låg på 20 000, trodde käften skulle eldas upp, kändes länge efter och jag ångrade att jag smakat. Röd Habanero ligger på ca 650 000 på samma skala så försiktighet!! Operationshandskar på, saften kan vara en krigszon om man råkar ta på fel ställe.

  • Eery 15 september 2009

    Skrivet av Lollo54 den 15 sep 2009

    Skrivet av Eery den 15 sep 2009

    brukar använda habaneron när jag gör chokladpraliner med chilismak...(L)


    Låter spännande! Hur gör du?


    enklast möjliga bara. finhackar chilin och låter den "koka" med i grädden sen silar jag bort chillin innan jag slår grädden över chokladen. vill du ha receptet?

  • frucaos 15 september 2009

    Det går fint att torka chilin!
    Prova att finhacka/mixa och blanda den färska med lite olja och förvara kallt och lufttätt - det borde gå fint ett tag tycker jag. Har dock inte testat själv ...

  • Lollo54 15 september 2009

    Skrivet av Eery den 15 sep 2009

    Skrivet av Lollo54 den 15 sep 2009

    Skrivet av Eery den 15 sep 2009

    brukar använda habaneron när jag gör chokladpraliner med chilismak...(L)


    Låter spännande! Hur gör du?


    enklast möjliga bara. finhackar chilin och låter den "koka" med i grädden sen silar jag bort chillin innan jag slår grädden över chokladen. vill du ha receptet?


    Jag vill gärna ha receptet:)

  • maria_wijk 9 oktober 2009

    Kanske lite gammal tråd att svara i men chili är ju både gott att äta och roligt att odla.

    Det går att torka habanero eftersom den har tunna fruktväggar men jag gissar att det är munskydd och skyddsglasögon som gäller om man vill mala den till chilipulver. Jag hade nog valt att kärna ur dem och fryst in dem i halvor.

    Ett tips kan vara att kärna ur frukten och sedan lägga ner den hel i en gryta så du lätt kan fiska upp den igen när du tycker du fått rätt hetta på din maträtt.

    Sen ett obligatorium i varje chiliberikat hem borde vara mjölk, ost, majs eller bröd som kan vara en mildrande räddare om man knaprat lite för mycket på det starka.

  • Peter_Stompare 10 oktober 2009

    Jag torkade mina i ugnen hela och smular sen sönder dom efter behov. Den behåller sin speciella karaktär även efter att den har blivit torkad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.