Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Halv åtta hos mig - tips på varmrätt?

  • MosterNettan 27 februari 2013

    Jag ska ha gäster på lördagkväll och bjuda på 3-rätters.
    Förrätt Smörstekt haloumi med ruccola, honungsmelon och skinka.
    Dessert Creme brulée med Baileys.

    Varmrätt Jag ska göra Hasselbackspotatis där jag byter ut ströbrödet till riven Västerbottensost. Man kan även ha vitlök på men det hoppar jag över den här gången.

    Då kommer vi till problemet, jag har fullständig idétorka! {question}
    Vad ska jag servera till potatisen. En köttbit med någon passande sås till vill jag väldigt gärna ha ha tips om. (Inte kyckling, det bjöd jag på sist.)

    Tack på förhand!

  • eva23 27 februari 2013

    Fläskfilé är aldrig fel. Här är förslag på några recept.

    Dijonfilé
    Festfilé
    Fläskfilé du inte kan få nog av

  • MosterNettan 27 februari 2013

    Tack Eva, både Dijonfilén och Festfilén låter intressant. Sparar dom i kokboken...

  • Lunchdax 28 februari 2013

    Vad gott det lät alltihopa! (Y) Speciellt cremebrule med baileys, det måste jag verkligen prova!

    En av mina favorit-grytor är Fläskfilé med kantareller och lingonsås (av Evaldo ), kommer inte ihåg hur man länkar men jag har sparat den i min kokbok under Ä - älskvärda favoriter (lustiga namnet bara för att det ska vara längst ner i kokboken :D).

  • Erajscha 28 februari 2013

    Jag skulle föreslå rostbiff, rosastekt och tunt skivad.

  • MosterNettan 28 februari 2013

    Lunchdax - här är receptet på Baileysbruléen! Makalöst gott.
    Crème brulée med Bailey´s

    Kantarellfilé kan vara ett hett tips och rostbiff likaså.
    Tyvärr är jag inte riktigt säker på sonen och kantareller...

    Nu börjar det iaf ljusna lite. Fläskfilé tror jag nog att jag kör på

  • Sebben003 28 februari 2013

    Jag skulle personligen kunna tänka mig antingen helstekt fläskfilé (som du hittar i min kokbok, jag kan inte med det där med att kopiera osv.) Eller en oxfilé samt en rödvinssås som du gör på följande sätt (skriver här för jag har inte receptet på såsen uppskrivet).

    Ingredienser:
    ½ eller en liten rotselleri
    2-3 morötter
    1 gul lök
    1 liten kålrot
    2-3 msk farinsocker
    5-6 dl rödvin.
    2-3 msk oxfond (av fin kvalité)
    Eventuellt vatten.

    Gör såhär:
    Börja med att tärna alla grönsaker fint. Stek ganska hårt i några minuter, tillsätt socker, rödvin samt fond. Salta och peppra efter smak. Sila detta genom en finmaskig sil så att inga bitar är kvar. Smaka av med eventuellt mer vin (den ska absolut inte vara för söt). Red av om det behövs och tillsätt mer vatten om det behövs. Enkelt och supergott

  • elleave 28 februari 2013

    Kan varmt rekommendera detta, bland det godaste jag ätit:
    http://www.svensktkott.se/recept/grillstek/

  • MosterNettan 1 mars 2013

    Tack för alla tips! Jag har sparat alla recept!
    Helstekt fläskfilé blir det, jag gör en sås med dragon, rosépeppar och lite riven västerbottensost. Det tror jag blir bra till mina hasselbackare.
    Min dessert går i stöpet, jag har glömt köpa Baileys, gör en en chokladkräm istället.
    Chokladkräm med hallon och maräng

  • MosterNettan 10 mars 2013

    Rapport från min halvåtta-kväll!

    Förrätten gjordes som jag planerat, stekt haloumi med melon, skinka och ruccola.

    Jag lättstekte skivad fläsfilé som fick gå färdigt i grädde med rosépeppar och dragon. Det blev en jättgod sås. Ruccola och körsbärstomater.

    Till efterrätt gjorde jag chokladkrämen jag nämnde i tråden. Den är så enkel, tar max 10 minuter att sno ihop. Jag har inte maränger till den som det står i receptet, däremot en liten klick lättvispad grädde. Såklart hallon också.

    Jag köpte ett jättegott rödvin, Barone på kartong, väldigt billigt och mer än prisvärt.

    Allt gick jättebra, son och sonhustru var nöjda, det blev en trevlig afton med massa prat och skratt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.