Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Handlar ni miljömedvetet????????

  • ThomasP 28 februari 2008

    Jag undrar hur många som tänker på miljön när ni handlar //Thomas

  • kex 28 februari 2008

    Både ja och nej... ekologiskt.. nej... skulle handla det om det inte var så dyrt.
    Slutat köpa sköljmedel .. ja
    Kommer inte ihåg att ta med mig påsar utan köper nya :'(
    :'(:'( usch... jag är en miljöbov..

  • anluk 28 februari 2008

    Jag är oxå en miljöbov: Köper sköljmedel, har inga nya påsar med mig, ekologiskt är för dyrt. Har däremot börjat med lågenergilampor så något är ju positivt iallafall!

  • 28 februari 2008

    jag är riktigt dålig på det, är för dyrt oxå o jag är pank

  • MammaModesty 28 februari 2008

    nej här handlas det oftast det billigaste... det är tråkigt att det ska vara så dyrt vore bättre att det var tvärtom nått för de där politikerna att fundera på...

  • The_mama97mia 28 februari 2008

    tyvärr får jag hålla med några av inläggen ovan, men det jag försöker göra är att handla ekologiskt kaffe! Kaffe, bananer och potatis är tydligen några av de livsmedel som är värst besprutade.
    Sen tar jag med mig egna kassar till affären. FÖrsöker också planera inköp "på vägen hem" så att jag inte behöver åka iväg särskilt för att handla. Ekomjölk blir det ofta. Och sen tänker jag faktiskt efter lite extra när det står att sockerärtor är från Kenya... Det som är svårast att avstå är jordgubbar importerade i januarikylan. :)
    Jag tror att man inte ska skuldbelägga sig själv utan försöka ta små små steg i sitt eget tänk. Kravkaffet är till exempel inte så mkt dyrare än vanligt kaffe. Börja med det!

  • Tillberga 28 februari 2008

    vi försöker kolla vilket som är odlat närmast
    holland är närmare än brasilien t.ex när det gäller frysta grönsaker
    likaså försöker vi köpa svensk frukt (men de växer dåligt med bananer i svedala men där får de bli krav eller rättvisemärkt)
    rättvisemärkt kaffe och choklad
    och tygpåse med när vi handlar
    men vi åker bil till storköpet (N)

  • Kiddo 28 februari 2008

    att påstå att det är dyrt att vara miljömedveten är bara en dålig ursäkt för att man inte orkar tänka på det

    att handla fisk som inte är utfiskad
    att gå till miljöåtervinningen med glas, plast och metall
    att inte köpa frukt och grönsaker som kommer från andra sidan jordklotet (att använda mer frysta grönsaker och bär på vintern)
    att handla mejerivaror och konserver som bara kostar någon krona mer
    att inte ta bilen när man kan cykla, gå eller åka kommunalt
    att kräva att politker stiftar fler lagar som hjälper miljön

    det finns tusen saker ni kan göra som inte alls eller ytterst marginell påverkar er ekonomi, folk är slöa och hoppas det skall ordna sig ändå... det är ju därför det finns en risk att planeten inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att vara obebolig för människor

  • GodareMat 28 februari 2008

    Jag försöker i första hand handla lokalt producerade råvaror och i andra hand produkter som inte har transporterats längre än nödvändigt, till exempel dansk fläskfilé framför brasiliansk. Så långt det är möjligt köper jag också ekologist odlat.

    För att bära hem inköpen använder jag tygkasse och endast i undantagsfall köper jag kasse och då plast. Varför? Det går åt lika mycket olja för att producera 1 pappkasse som det går åt för 10 plastkassar. Plastkassarna idag är dessutom av ett material som löses upp till kolsyre av solljus.

    Bilen får stå. Jag går till affären och får samtidigt lite motion. Beroende på hur stora inköp som gjorts antingen går jag tillbaka eller åker buss. Bussarna här drivs av biogas och är någorlunda miljövänliga.

  • kex 28 februari 2008

    Jag står oxå vid dom där glasigloorna o sorterar vitt o färgat glas.....
    sen kommer bilen och kör dom till våran soptipp där han tippar ner dom i samma grop.
    Tror ni att det känns motiverande att sortera. :@

  • Amber 28 februari 2008

    Jag är nog oxå tyvärr en miljöbov.


    Däremot sorterar jag sopor.
    Men de ska ju te samma stället ändå.
    Ngt bra vi gör är ju att panta alla flaskor å burkar iaf =) Så lite nytta gör man la =)

  • 28 februari 2008

    Tyvärr....här är en miljöbov till.....:@
    Hur gör DU själv Thomas?

  • equliz 7 mars 2008

    tja handla gör man nog mer med plånboken än med miljön

  • Okänd 7 mars 2008

    Ännu en miljöbov:'(

  • sallye 7 mars 2008

    Vi måste erkänna att vi är miljöbovar! Men vi handlar nästan bara en gång i månaden, tyvärr glömmer vi att ta med papperskassar.Får väl skylla på åldern! :) Kan ej köpa ekologist mjölk eftersom jag är laktosintolerant. Kaffe och bananer köper vi ekologiskt. Så källsorterar vi också!
    Är både och!:p

  • Lintu 7 mars 2008

    Köp inte bambuskott och rädda PANDORNA!!!


    :)

  • Kaneta 7 mars 2008

    Jag vill gärna handla miljömedvetet men det blir faktiskt dyrare med ekomat. Det jag köper ekologiskt är bananer och kaffe (detta var mitt nyårslöfte).

    Bananer därför att det på vanliga bananplantage krävs ca 40 besprutningar med diverse goa medel för att få fram en banan. Det jag tänker på i första hand är dom som arbetar på odlingarna. Dom har sällan skyddskläder och drabbas ofta av cancer, hudsjukdomar och sterilitet.

    Men jag försöker också tänka på tex att inte äta odlad lax, jätteräkor mm.

  • ThomasP 7 mars 2008

    Skrivet av Akinom den 28 feb 2008

    Tyvärr....här är en miljöbov till.....:@
    Hur gör DU själv Thomas?

    Jag föröker att tänka till men nog bor det en miljöbov i alla tror jag men man försöker att göra sitt bästa och gör alla det så blir det ju bättre än inget//Thomas

  • Lovis 7 mars 2008

    Tyvärr så är det inte avgörande utifrån miljön när jag handlar.

  • farmoringer 7 mars 2008

    Nä, det gör jag inte........................Syndar på det mesta...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.