Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Hemliga trix"

  • Grytlappen 4 december 2007

    Det verkar som folk sitter och trycker på sina fiffiga idéer. Aldrig har jag t ex läst om hur man enklast skummar kokande buljong. Var tvungen att själv hitta på det: använd en tesil!

    Salta i vattnet då du kokar rimmat kött. Smaka av kokvattnet, vid långkok hinner salthalterna i kött och vätska jämnas ut och saltare än vattnet kan köttet inte bli. Salta även kokvattnet till korven så smakar den inte urvattnad om den spricker. Detta står inte heller någonstans. (Y)

    Nu är det upp till dig att fylla på med klurigheter!

  • evaldo 4 december 2007

    Ssaltet i saltkaret och andra finmalda kryddor vill klumpa ihop sig om det är fuktigt. Lägg i några torra gula ärter i saltkaret och skaka lite så löses klumparna upp.

  • rostok 4 december 2007

    Ett annat tips, som även min mormor alltid gjorde, är att ha i risgryn i saltkaret. Då blir saltet torrt och fint igen. Bra för de som är allergiska mot ärtor, men även för andra. Jag tror att fler personer har risgryn hemma än de som har gula ärtor.

  • Tillberga 4 december 2007

    när man kokar grytor med en massa kryddor och korn
    lägger jag dom i en tekula
    alla pepparkorn kan jag ta upp enkelt när de är klart

    vet att de finns fiffiga små behållare för sånt
    har en men den är så himla svårdiskad

    Måd

  • anluk 5 december 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@

  • matvraket 5 december 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    Min mamma brukar alltid lägga en femkrona under kastrullen när hon kokoar gröt, men om det är för att hindra att den ska brännas vid eller om det är för att hindra att den kokar över vet jag inte. Ska kolla upp det!

  • evaldo 5 december 2007

    Skrivet av Tillberga den 4 dec 2007

    när man kokar grytor med en massa kryddor och korn
    lägger jag dom i en tekula
    alla pepparkorn kan jag ta upp enkelt när de är klart

    vet att de finns fiffiga små behållare för sånt
    har en men den är så himla svårdiskad

    Måd

    Det var smart. (Y)

  • evaldo 5 december 2007

    Skrivet av matvraket den 5 dec 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    Min mamma brukar alltid lägga en femkrona under kastrullen när hon kokoar gröt, men om det är för att hindra att den ska brännas vid eller om det är för att hindra att den kokar över vet jag inte. Ska kolla upp det!


    Jag skulle kunna tänka mig att det är för att det inta ska brännas vid. Kastrullen står ju inte med hela botten på plattan. (H)

  • anluk 5 december 2007

    Skall prova det med femkronan nästa gång det är aktuellt. (Y)

  • monac 5 december 2007

    teflon kastruller.till såser & dyligt. En "välskött" järngryta brukar vara svår att bränna i botten. lycka :) till!

  • Superbruden 5 december 2007

    Ytterligare ett trix....
    För en krämigare Jansson och andra gratänger t ex potatisgratäng...
    Koka grädde (blanda gärna i en burk creme fraiche oxå) tillsammans med en buljongtärning och kryddor. Koka upp först innan ni lägger i potatisen, koka i ca 3 minuter med potatisen. Grädda som vanligt i ugnen. Förutom att det blir krämigare så går det dessutom fortare. Använd gärna matlagningsgrädde om ni inte vill ha den vanliga grädden.
    SMASKIGT!!
    (Y)

  • anluk 5 december 2007

    För att kolla om okokta ägg är sura eller inte kan man lägga dem i en skål med vatten. Om de flyter upp släng dem!

  • 5 december 2007

    Har du gjort en sås som blivit för salt ta då en rå potatis, skala och skiva, lägg i och låt den koka i såsen några minuter. Ta därefter upp potatisen och släng den. Potatisen drar åt sig saltet.

  • monac 5 december 2007

    fungerar det verkligen m potatisen????

  • ThomasP 5 december 2007

    Skrivet av matvraket den 5 dec 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    Min mamma brukar alltid lägga en femkrona under kastrullen när hon kokoar gröt, men om det är för att hindra att den ska brännas vid eller om det är för att hindra att den kokar över vet jag inte. Ska kolla upp det!


    Man kan även stoppa in en baksticka av metal mellan plattan och grytan //Mvh Thomas

  • tuden 5 december 2007

    Jag använder ett lagom stort peparkaksmått det fungerar jättebra att ställa kasrullen på(Y)

  • tuden 5 december 2007

    oj kastrullen ska det va:D

  • Thordsson 5 december 2007

    Jag kokar min risgrynsgröt i soffan, så gjorde alltid min mormor. Koka upp gröten som vanligt, slå sen in den i ett par dagstidningar, slå en rejäl filt om den och låt det sen stå i soffan över natten. Mums att värma på på julmorgonen då den är krämig och obränd.

  • 5 december 2007

    Skrivet av Thordsson den 5 dec 2007

    Jag kokar min risgrynsgröt i soffan, så gjorde alltid min mormor. Koka upp gröten som vanligt, slå sen in den i ett par dagstidningar, slå en rejäl filt om den och låt det sen stå i soffan över natten. Mums att värma på på julmorgonen då den är krämig och obränd.


    Vilket charmigt tips!
    Då gäller det att man inte har några nyfikna husdjur i närheten av soffan på natten:'(
    Mannagrynsgröt tycker jag är gott. Har kommit på att om jag kokar upp mjölken, sätter i grynen och ställer den åt sidan vid spisen 10-15 min så blir den bra.
    Aluminiumkastruller ÄR inte roliga eller kanske nyttiga att laga mat i men det bränner fast mindre i dom.

  • mumsigt 5 december 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.