Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Hemliga trix"

  • Okänd 5 december 2007

    Jag vet int eriktigt om mitt tips passar in här men men. I allafall så vet väl alla kladdkaks bagare att det kan vara lite gormigt att få till den konsistenten man vill. Den ska ju vara innne så länge också. Så jag gör bara så att jag gör mitt varnliga recept men istället för en form andvänder jag muffinsformar. Jag brukar köra i 200 grader ca 10 minuter. Klart. kladdkaka är ju ett sånt recept som går snabbt att sno ihop. Det hät har jag bakat medans gästerna kollade på tv! det är mitt bästa tips.

  • camillaf14 6 december 2007

    En fundering när det gäller era tips om femkronor och matstickor i metall... funkar det även på en spis med glashäll?? Eller kan man förstöra något då? :(

    Och tack alla för era tips och trix!

  • monac 6 december 2007

    pasta vatten kokar jag i vattenkokaren,det spar några värdefulla minuter för stressad mamma med hungriga barn:)

  • MaNi 6 december 2007

    Tipset med "gröten i soffan" måste jag prova. :p

  • Aspholme 6 december 2007

    Ta en vattenkokare och koka vattnet med. Varmt kranvatten innehåller bakterier och metaller. Har man Akvarium, så får man absolut inte ta varmvatten, för då får du problem med att fiskarna så småningom dör av kvalster och annat som finns i varmt kranvatten.

  • mumsigt 6 december 2007

    Oj Ok då ska jag tänka på det.
    En man från Taiwan berättade för mig att de aldrig dricker kallt vatten från kran.alltid ljummet.:o
    Så gör även många jugoslaver och iranier:o
    Är det något som de vet som ine vi vet här i Sverige?
    Jaghar börjat att prova dricka ljummet vatten istället för jag har köldallergi och äter Tavegyl varje dag.
    Otroligt jobbigt.
    Man får andningspåverkan och nässelutslag över hela kroppen:(

  • morgana 6 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 6 dec 2007

    Oj Ok då ska jag tänka på det.
    En man från Taiwan berättade för mig att de aldrig dricker kallt vatten från kran.alltid ljummet.:o
    Så gör även många jugoslaver och iranier:o
    Är det något som de vet som ine vi vet här i Sverige?
    Jaghar börjat att prova dricka ljummet vatten istället för jag har köldallergi och äter Tavegyl varje dag.
    Otroligt jobbigt.
    Man får andningspåverkan och nässelutslag över hela kroppen:(


    De är nog rädda för att bli förkylda bara, det märkte jag i egypten.

  • Grytlappen 6 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)


    Använd inte varmvatten ur kranen! det är inte rent. "Legionärsjukan" kommer från varmvatten ur -beredare. Förvärm vatten i en vattenkokare och under tiden kan du börja med lite vatten i pannan på spisen.

  • monac 6 december 2007

    Skrivet av morgana den 6 dec 2007

    Skrivet av mumsigt den 6 dec 2007

    Oj Ok då ska jag tänka på det.
    En man från Taiwan berättade för mig att de aldrig dricker kallt vatten från kran.alltid ljummet.:o
    Så gör även många jugoslaver och iranier:o
    Är det något som de vet som ine vi vet här i Sverige?
    Jaghar börjat att prova dricka ljummet vatten istället för jag har köldallergi och äter Tavegyl varje dag.
    Otroligt jobbigt.
    Man får andningspåverkan och nässelutslag över hela kroppen:(


    De är nog rädda för att bli förkylda bara, det märkte jag i egypten.
    kokt vatten,avsvalnat, är det bästa att dricka ljumet

  • monac 6 december 2007

    Skrivet av morgana den 6 dec 2007

    Skrivet av mumsigt den 6 dec 2007

    Oj Ok då ska jag tänka på det.
    En man från Taiwan berättade för mig att de aldrig dricker kallt vatten från kran.alltid ljummet.:o
    Så gör även många jugoslaver och iranier:o
    Är det något som de vet som ine vi vet här i Sverige?
    Jaghar börjat att prova dricka ljummet vatten istället för jag har köldallergi och äter Tavegyl varje dag.
    Otroligt jobbigt.
    Man får andningspåverkan och nässelutslag över hela kroppen:(


    De är nog rädda för att bli förkylda bara, det märkte jag i egypten.

  • 6 december 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    Risgrynsgröt kokar jag i mikron. Det tar visserligen
    ungefär lika lång tid, men jag slipper att den bränner fast.
    Minst lika god blir den också!

  • Jessika 6 december 2007

    Svar till MonaCamilla.
    Rå potatis i en för salt maträtt fungerar. Potatisen suger åt sig massor av salt.

    Snabbtina räkor genom att lägga ner dom i kokande vatten. Ställ kastrullen åt sidan 1 minut. Slå av vattnet och spola genast i kallt vatten! Det går fort och räkorna blir inte sega eller smaklösa.

  • nettans 6 december 2007

    Ang. frysta räkor så brukar jag lägga dem utspridda på ett tidningspapper och sen häller jag lite havssalt på, då tinar dem oxå fortare....


    Skrivet av Jessika den 6 dec 2007

    Svar till MonaCamilla.
    Rå potatis i en för salt maträtt fungerar. Potatisen suger åt sig massor av salt.

    Snabbtina räkor genom att lägga ner dom i kokande vatten. Ställ kastrullen åt sidan 1 minut. Slå av vattnet och spola genast i kallt vatten! Det går fort och räkorna blir inte sega eller smaklösa.

  • 6 december 2007

    Skrivet av nettans den 6 dec 2007

    Ang. frysta räkor så brukar jag lägga dem utspridda på ett tidningspapper och sen häller jag lite havssalt på, då tinar dem oxå fortare....


    På tal om räkor...kokar man en kräftlag, låter den svalna lite och lägger i frysta räkor så får man räkor som smakar kräftor!

  • Bianca 6 december 2007

    Mitt bidrag till tipseriet får bli när jag gör rulltårta och den ska vändas upp. Jag sockrar på den gräddade ytan, lägger ett bakplåtspapper uppepå(man får vara lite skapligt snabb för det vill rulla ihop sig) och sedan en plåt högst upp. Sen är det bara att vända runt det hela utan att det jäklas.

  • Okänd 6 december 2007

    Vilka bra tips ni har bidragit med.Mitt tips är att beströ kakformen med kokos istället för ströbröd.Det blir så gott.Jag använder för det mesta kokos.

  • monac 6 december 2007

    Skrivet av Jessika den 6 dec 2007

    Svar till MonaCamilla.
    Rå potatis i en för salt maträtt fungerar. Potatisen suger åt sig massor av salt./Jaha,tack då...har trott att det var en myt!

    Snabbtina räkor genom att lägga ner dom i kokande vatten. Ställ kastrullen åt sidan 1 minut. Slå av vattnet och spola genast i kallt vatten! Det går fort och räkorna blir inte sega eller smaklösa.

  • angeleye82 6 december 2007

    det enda ja vet är att om man bränner sig så ska du knäcka ett ägg i en skål och ner med händerna, enligt kocken på jobbet så hjälper det.

  • imse 6 december 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    Lite vatten i botten på kastrullen när man kokar mjölkmat kan hjälpa till. Att köpa sig en tjockbottnad kastrull exempelvis en sauteuse kan också underlätta. Hoppas det kan hjälpa dig.:)

  • ericmar 6 december 2007

    Ett tips är att göra sin bacon i micro. De absolut knaprigaste och krispiga baconen kan fås genom att lägga baconen på grovt hushållspapper (så att inte det fastnar), då suger papperet upp överskottsfettet och du kan få det så knaprigt som du vill. Mina brukar gå att ställa upp på höjden... =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.