Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Hemliga trix"

  • CZ 7 december 2007

    (L) Vilka bra ideer ni alla har. Jag skall försöka att komma med bidrag :).

  • farmoreva 7 december 2007

    Jag kokar risgrynsgröten i mikron, det tar längre tid men bränner inte vid. Blir kanongott med lite grädde i oxå.
    När jag gör såser rör jag hela tiden mot botten och har en kastrull beredd bredvid att slå över om det börjar brännas vid. Ex äggkrämen till Oscarstårtan vill gärna fastna i botten.
    Ska något koka upp fort, ta lite vatten i kastrullen på spisen, koka upp resten i vattenkokaren och slå över ex vis potatisen.

  • farmoreva 7 december 2007

    Äggvita när man har bränt sig fungerar jättebra. Det har jag gjort "hela mitt liv".
    Det var min mammas tips. Stor skador ska naturligtvis ses över av läkare. Men har man tagit i ett hett handtag eller kommit åt ugnens insida med handen osv fungerar det jättebra!

  • Flugan 7 december 2007

    Angående grötkokning och vidbrändhet.

    Jag kokar alltid upp mjölken i mikron innan jag späder det kokta riset - det har alltid fungerat oavsett typ av kokkärl. Sedan gäller det att inte ha för hög värme på plattan. Numera använder jag alltid belagda kastruller.

    Annars kan du koka gröten i mikron - då bränner det garanterat inte fast.(Y)

    Flugan

  • Grytlappen 7 december 2007

    Det här kom just från min dotters svärfar:

    Så gör riktiga kvinnor....inget tjafs med nånting...

    Husmorstips 1:
    Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut.
    Riktiga kvinnors tips :
    Sug ut glassen genom botten på struten, förmodligen ligger du
    ändå på soffan och äter den.

    Husmorstips 2:
    För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.
    Riktiga kvinnors tips :
    Köp pulvermos, det håller ett år.

    Husmorstips 3:
    När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd,
    använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.
    Riktiga kvinnors tips:
    Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.

    Husmorstips 4:
    Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.
    Riktiga kvinnors tips:
    Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa
    efter mig Riktiga kvinnors motto : Som jag lagar maten, så äter du den
    och så vill du ha den.

    Husmorstips 5:
    Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den
    håller sig färsk i flera veckor.
    Riktiga kvinnors tips:
    Selleri? Aldrig hört talas om.

    Husmorstips 6:
    Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.
    Riktiga kvinnors tips:
    På de frysta pajförpackningarna står det inget om pensling med ägg,
    alltså behövs det inte.

    Husmorstips 7:
    För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkandet försvinner.
    Riktiga kvinnors tips:
    Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande
    har huvudvärk, men vem bryr sig.

    Husmorstips 8:
    Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.
    Riktiga kvinnors tips:
    Överblivet vin ?????

  • Hannsi 7 december 2007

    Skrivet av Grytlappen den 6 dec 2007

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)


    Använd inte varmvatten ur kranen! det är inte rent. "Legionärsjukan" kommer från varmvatten ur -beredare. Förvärm vatten i en vattenkokare och under tiden kan du börja med lite vatten i pannan på spisen.


    men bakterierna i varmvattnet måste ju koka bort eller? för om man kokar upp varmvatten med en massa bakterier dör dom ju av värmen??

  • 7 december 2007

    Skrivet av rostok den 5 dec 2007

    Har du gjort en sås som blivit för salt ta då en rå potatis, skala och skiva, lägg i och låt den koka i såsen några minuter. Ta därefter upp potatisen och släng den. Potatisen drar åt sig saltet.

  • Hannsi 7 december 2007

    Jag har lärt mig något som jag blir hjälpt av om jag bränt fast något i kastrullen, gnugga det fastbrända med en bit socker fungerar utmärkt:) det räddade mig när jag brände fast gröt i pappas gryta:) han märkte inget. Han frågade bara vad jag gjort att den såg så himla fin ut;P

  • Smulpajen 7 december 2007

    "Koka" risgrynsgröten i soffan har jag också provat, men jag föredrar kokt "på riktigt". Det tycker jag blir en fylligare smak. men smaken är som baken..:D

  • evaldo 7 december 2007

    Skrivet av Thordsson den 5 dec 2007

    Jag kokar min risgrynsgröt i soffan, så gjorde alltid min mormor. Koka upp gröten som vanligt, slå sen in den i ett par dagstidningar, slå en rejäl filt om den och låt det sen stå i soffan över natten. Mums att värma på på julmorgonen då den är krämig och obränd.

    Soffpotatis har jag hört men aldrig soffgröt.

  • Grytlappen 7 december 2007

    Jo, legionellabakterier dör om du kokar vattnet, med de är bara en grupp av föroreningarna som kommer ur kranen. Där finns också en massa koppar som inte finns i samma mängd i kallvattnet! Vill du häva i dig en massa döda bakterier, ska du givetvis göra det! Jag använder iallafall bara vatten ur kallvattenkranen då jag lagar mat.

  • Hannsi 7 december 2007

    okej nej jag bara undrarde, jag använder själv bara kallt vatten men det brukar ju vara så att vatten som kokas upp dödar bakterier som finns i vattnet.

  • Fiona 7 december 2007

    Jag har fått lära mig att man alltid ska använda kallvatten av samma anledningar som ni nämner, men har på senare år fått lära mig (när jag gick på kurser i kallkök och andra matlagningskurser) att det är falsk att det kommer bakterier och metaller i kranarna nu mera.
    Det är tydligen bara mycket gamla ledningar och varmvattenberedare som orsakar de problemen.
    Vet inte vilket som är sant, så använder alltid kallvatten i alla fall, men intressant att det finns flera teorier.

  • lambolina 8 december 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@

  • lambolina 8 december 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    När jag kokar risgrynsgröt så lägger jag 50-öringar under kastrullen, detta har jag bara provat på de gamla hederliga spisarna och inte på hällarna.

  • monac 8 december 2007

    Skrivet av Grytlappen den 7 dec 2007

    Det här kom just från min dotters svärfar:

    Så gör riktiga kvinnor....inget tjafs med nånting...

    Husmorstips 1:
    Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut.
    Riktiga kvinnors tips :
    Sug ut glassen genom botten på struten, förmodligen ligger du
    ändå på soffan och äter den.

    Husmorstips 2:
    För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.
    Riktiga kvinnors tips :
    Köp pulvermos, det håller ett år.

    Husmorstips 3:
    När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd,
    använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.
    Riktiga kvinnors tips:
    Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.

    Husmorstips 4:
    Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.
    Riktiga kvinnors tips:
    Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa
    efter mig Riktiga kvinnors motto : Som jag lagar maten, så äter du den
    och så vill du ha den.

    Husmorstips 5:
    Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den
    håller sig färsk i flera veckor.
    Riktiga kvinnors tips:
    Selleri? Aldrig hört talas om.

    Husmorstips 6:
    Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.
    Riktiga kvinnors tips:
    På de frysta pajförpackningarna står det inget om pensling med ägg,
    alltså behövs det inte.

    Husmorstips 7:
    För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkandet försvinner.
    Riktiga kvinnors tips:
    Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande
    har huvudvärk, men vem bryr sig.

    Husmorstips 8:
    Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.
    Riktiga kvinnors tips:
    Överblivet vin ?????

    fniss...det där var riktigt roligt!(Y)

  • Grytlappen 17 december 2007

    Av en räkförsäljare på Brännö fick jag lära mig att strö en massa grovsalt på frysta räkor med skal så att de fick ligga och tina med saltet. en del salt tränger in mellan skalen och friskar upp smaken på räkorna. Så gör alltid nu.

  • missmuffin 17 december 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    Häll i lite vatten och lite maskindiskmedel, rör om och låt stå några timmar. Har du inte diskmedel som pulver kan du ju testa krossa en diskmedelskub. :)

  • 750211 17 december 2007

    Om du har en gammal jutgärnspanna hemma som blivit rotsig av någon anledning. Ta och gnugga den med salt och lite vatten så att rosten (och smaken som blir) försvinner. Tvätta av den med ljummet vatten och torka den. Ta sedan massor av matolja på en tuss och gnid in pannan. Låt den gärna stå med olja i sig över natten och torka bort överflödigt dagen efter. Den blir som ny.

  • barnbarn 17 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.