Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Mat på bordet/diskbänken

  • Lillahustrun 28 juni 2012

    Ska ha gäster hemma imorgon och har en fråga som är lite trög kanske.
    Hur brukar ni göra med maten, lägger ni upp den på tallrikarna innan, låter ni den stå på bordet eller står den på spisen/diskbänken så folk får gå och ta själva?
    Skulle vilja göra en fin dukning, men det funkar inte så bra om maten står på bordet...
    Tacksam för svar! :)

  • 2mammamu 28 juni 2012

    Lägg upp maten på ungsfast form
    Potatis kan du lägga i en djup skål.
    Enkelt
    och du kan duka hur fint som helst.
    Tänk på att maten ska vara varm
    LYCKA TILL !

  • husmusen88 28 juni 2012

    Dukar snyggt på bordet, sen får folk hämta maten själv vid spis/diskbänk. Då får alla plocka vad de vill ha om det inte finns plats på matbordet.

  • Lillahustrun 28 juni 2012

    Hm... Kanske lättare att de får gå och ta själva, så blir det inget såsspill på duken heller... Eller? Hade någon tyckt att det var konstigt att få gå och ta maten själv? Nu menar jag medelålders människor och uppåt då gästerna är i den ålderskategorin. Själv är jag "bara" 20 och vill inte göra fel :)

  • The_mama97mia 28 juni 2012

    Jag tycker att det beror lite på vad det är för mat?
    Men ingen jag nånsin har bjudit har tyckt (eller sagt) att det är konstigt att få gå o hämta själv, tvärtom, bra att få ta hur mkt eller lite man vill.

  • Lillahustrun 28 juni 2012

    Ok, ska bjuda på coca cola-marinerade fläskkotletter med ugnsrostade rotfrukter :)

  • The_mama97mia 28 juni 2012

    ja det funkar ju att göra vilket som med!
    Då kan det istället handla om portionering - alltså hur mycket finns det? Räcker det till mer än en kotlett per person etc.
    Jag är lat o bekväm o sparar disk m.m. genom att låta folk ta själva på plåten.
    JAG tycker att det är OK att vara lite lat. :D

  • The_mama97mia 28 juni 2012

    hehe kom på en sak - du kan ju k alla det för att du kör en rustik servering -
    allt blir finare om det har ett Posh name...
    ;)

  • Lillahustrun 28 juni 2012

    Du har rätt, jag ska alltid göra allt så perfekt, det är ju helt onödigt egentligen! Maten lär smaka likadant ändå och jag ska göra så att det finns extra så då kan de gott gå och ta själva så att vi kan njuta av min snygga dukning ;)

  • lthawk 28 juni 2012

    Skrivet av Lillahustrun den 28 jun 2012

    Ska ha gäster hemma imorgon och har en fråga som är lite trög kanske.
    Hur brukar ni göra med maten, lägger ni upp den på tallrikarna innan, låter ni den stå på bordet eller står den på spisen/diskbänken så folk får gå och ta själva?
    Skulle vilja göra en fin dukning, men det funkar inte så bra om maten står på bordet...
    Tacksam för svar! :)



    Om jag har gäster jag tjänar gjorda upp maten på tallrikar.

    Med två uns av kött eller fisk och grönsaker över är ingen hungrig. Det ser bättre också.

  • husmusen88 28 juni 2012

    Vi brukar alltid köra "hämta själv det du vill ha"-stuket, findukningar med färdiga mattallrikar uppskattas inte riktigt hos oss. Alltid någon som inte gillar något eller vill ha mer av det, eller är allergisk mot något . Lättast om alla får ta vad de vill ha!

    Man kan ju servera maten och tillbehören i snygga skålar om man vill ha det lite snyggare än att slänga fram maten på plåten :)

  • matfru 29 juni 2012

    Skrivet av Lillahustrun den 28 jun 2012

    Ska ha gäster hemma imorgon och har en fråga som är lite trög kanske.
    Hur brukar ni göra med maten, lägger ni upp den på tallrikarna innan, låter ni den stå på bordet eller står den på spisen/diskbänken så folk får gå och ta själva?
    Skulle vilja göra en fin dukning, men det funkar inte så bra om maten står på bordet...
    Tacksam för svar! :)

  • matfru 29 juni 2012

    Skrivet av Lillahustrun den 28 jun 2012

    Ska ha gäster hemma imorgon och har en fråga som är lite trög kanske.
    Hur brukar ni göra med maten, lägger ni upp den på tallrikarna innan, låter ni den stå på bordet eller står den på spisen/diskbänken så folk får gå och ta själva?
    Skulle vilja göra en fin dukning, men det funkar inte så bra om maten står på bordet...
    Tacksam för svar! :)

  • matfru 29 juni 2012

    {laugh}

    Skrivet av Lillahustrun den 28 jun 2012

    Ska ha gäster hemma imorgon och har en fråga som är lite trög kanske.
    Hur brukar ni göra med maten, lägger ni upp den på tallrikarna innan, låter ni den stå på bordet eller står den på spisen/diskbänken så folk får gå och ta själva?
    Skulle vilja göra en fin dukning, men det funkar inte så bra om maten står på bordet...
    Tacksam för svar! :)


    Klart enklare göra en fin dukning utan mat på bordet.
    Eftersom jag har matbordet i närheten av köksdelen,och vill jatt de ska se snyggt ut där,så försöker jag göra sån mat som inte kräver så många kärl.
    Jag bjuder ofta maten till gästerna vid bordet och kan då varmhålla den i ugnen sedan till de blir dax för en "påbjudning"

    Lycka till!{laugh}

  • kallebakom 29 juni 2012

    alla har olika åsikter,,min är ha på bordet ! när vi är ca 10 pers o mor har mat bredvid så att säga så jädrar vilket spring det är,usch inte en lungn stund

  • rostok 29 juni 2012

    Hej, vi brukar göra så att om vi är fler än 4-6 personer så har vi dukat utan maten på bordet, för annars blir det så mycket "skickande" att det stör mer än om var och en tar sin tallrik och hämtar sin mat. Vi är ofta 10 per eller mer. Åldrarna mellan 1-85 år, de flesta mellan 30 och 65.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.