Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med att köpa en ny symaskin?

  • ros 4 mars 2011

    {snicker}Hej på er alla glada matklubbare!

    Min gamla trotjänare en Husqvarna symaskin har lagt av pga ålder...

    Vill ni hjälpa mig med att rekommendera en bra symaskin...
    En kvalitetssymaskin... med nyttosömmar mm

    Jag använder symaskinen till att sy gardiner ... mm

    Vad använder ni för symaskiner och vad tycker ni att just det märket är bra på?

    Tacksam för svar!

    Jag önskar er en trevlig helg & var rädda om er!
    Mvh Ros

  • Linna5 4 mars 2011

    Om du inte vill lägga massor av pengar på en ny symaskin så rekommenderar jag att du går till en symaskinsaffär och köper en begagnad av ett känt märke, som Huskvarna, Janome eller Pfaff.

    Jag har själv en Janome och jag tycker att deras symaskiner är prisvärda och av god kvalitet.
    Innan den hade jag en Huskvarna från slutet av 50-talet, och den håller fortfarande, min svägerska använder den nu. Bara man servar och tar hand om maskinerna ordentligt kan de hålla nästan hur länge som helst.

    Men den största fördelen med nya maskiner är att de är mycket tystare än de gamla... Och oftast lättare eftersom de gamla är byggda helt i metall och de nya har många plastdetaljer. Bra om man ofta släpar runt med symaskinen på kurser, tex.

    Mitt bästa tips är att gå in till en symaskinsaffär och kolla lite, be om broschyrer och gå hem och fundera i lugn och ro.
    Finns det någon mässa i din närhet snart kan det vara bra rabatter där, jag köpte min symaskin som varit demoex i två dagar med 30% rabatt, och fick den hemskickad gratis, eftersom jag inte hade möjlighet att komma och hämta den när mässan var slut.

  • ros 4 mars 2011

    {snicker}Hej!
    Tack för dina tips och idéer...
    Visst ska jag besöka en symaskinsaffär för att få mer information

    Men ni som syr och använder symaskiner har verkligen en värdefull informationen

    Vill gärna har fler förslag..

  • ros 5 mars 2011

    {snicker}Är det inga fler som syr och använder symaskin...???

    Jag vill gärna ha fler tips på bra symaskiner...!!!

  • DoctorWho 5 mars 2011

    Min mamma fick en Huskvarna Emerald av oss (familjen) när hon fyllde år. Jag och min syster åkte och köpte den. För några hundra extra fick man en knapp som gjorde att man kunde välja om nålen skulle stanna uppe eller nere när man stannade. Nålpåträdaren räddar humöret! Har lånat symaskinen flera gånger, och jag rekommenderar den verkligen. Det finns en "latmask" till hur man ställer in sömmarna som man drar fram under maskinen.

  • Forsen 5 mars 2011

    Hej, när jag gick på gymnasiet ( ~1985-86) och hade syslöjd då hade de maskiner av alla märken som vi fick turas om att sy på. Det var jättebra att på så sätt kunna testa sig fram till "sin" favorit. För min första lön efter skolan gick jag och köpte en Bernina, den har bara de 5-7 enklaste sömmarna men maskineri helt utan plastdetaljer. Den har alltid fungerat utan problem, ett av mina bästa köp! (Y)

  • ros 5 mars 2011

    {snicker}Hej!
    Tack för ditt svar.
    Jag tror också att man klarar sig med en symaskin utan massa olika "stygn" när man bara använder den för att ex sy gardiner mm.

  • Annie28 5 mars 2011

    Jag har en Huskvarna Viking som jag är mycket nöjd med :) fick den i 20års present och den har aldrig krånglat, jag syr mest gardiner men det blir en del andra saker oxå tex. dockkläder, barbiekläder, sängklkäder till spjälsäng, kuddöverdrag mm...
    Tycker det är toppen att kunna sy saker själv, då får man ju de tyger man helst vill ha och det mesta blir ju sånt som inte "alla" andra har ;) min mormor syr väldigt mycket och har gjort det i hela sitt liv och hon säger att den bästa symaskinen hon haft genom åren är en Bernina!

  • ros 5 mars 2011

    {smirk}Hej!
    Vad bra att du är nöjd med din Husqvarna Viking

    Jag funderar på om jag ska köpa en Husqvarna Viking, Janome Easy Jeans eller en Pfaff...

  • rektorskan 6 mars 2011

    Jag har en Pfaff Selekt 1540 den kostar några tusen lappar, har bytt upp mig sen den första symasknen som köptes 1961. jag syr kläder .skjortor,blusar.kjolar, långbyxor, jeans barnklädertill,har även sytt ett antal dopklänningar oah även brudklänningar, jag syr gardiner också. Har även sytt lite scenkläder då ena dottern är med i en barbershopkör,sytt festkläder åt mina döttrar när dom var i festtagen i tonåren. Jag är väldigt nöjd med min Pfaff har alltid haft det märket den är stark och har nålpåträdare så det är lätt att trä på nålen.

  • ros 6 mars 2011

    {snicker}Hej!
    Tack för alla förslag och information om olika symaskiner
    Jag har precis beställt en Husqvarna Viking Emerald 118
    Hoppas att jag blir nöjd med den

    Tack för hjälpen!
    Ha det så gött...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.