Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med förrätt.

  • hansdotter 17 januari 2008

    Hej!

    Ska bjuda på middag på söndag :D

    Har "annonserat" en lättare middag, men vill ändå ha en tre-rätters =)

    Varmrätt blir baconinlindad kycklingfilé med potatisgratäng å tomatsalsa.

    Efterrätten blir lemon meringue pie (queenie´s recept).

    Men när det kommer till förrätt har jag helt idétorka!

    Har någon ett bra tips till mig?

  • anluk 17 januari 2008

    Jag älskar ju sparris. Koka sparrisen knappt 5 min. Lägg den på ruccolabädd och strö över riven parmesanost i flagor. Droppa på olivolja och balsamico. Super!!!!!
    Sedan har jag chevretoast och breasola och melonsalsa bland mina recept som också är superduper!
    Enkelt och tar inte allt för lång tid!

  • 17 januari 2008

    Skrivet av hansdotter den 17 jan 2008

    Hej!

    Ska bjuda på middag på söndag :D

    Har "annonserat" en lättare middag, men vill ändå ha en tre-rätters =)

    Varmrätt blir baconinlindad kycklingfilé med potatisgratäng å tomatsalsa.

    Efterrätten blir lemon meringue pie (queenie´s recept).

    Men när det kommer till förrätt har jag helt idétorka!

    Har någon ett bra tips till mig?



    http://www.menyse.com/action/subcategory?categoryid1=10525(Y)(Y)

  • tilda 17 januari 2008

    Skrivet av anluk den 17 jan 2008

    Jag älskar ju sparris. Koka sparrisen knappt 5 min. Lägg den på ruccolabädd och strö över riven parmesanost i flagor. Droppa på olivolja och balsamico. Super!!!!!
    Sedan har jag chevretoast och breasola och melonsalsa bland mina recept som också är superduper!
    Enkelt och tar inte allt för lång tid!

    Apropå sparris. Koka sparis några minuter. Linda in 2 och 2 med en skiva god parmaskinka och ringla en god hollandaise över.(Y)

  • Queenie 17 januari 2008

    En himla god förrätt är laxröra.

    Gravad lax
    Rökt lax (lika mkt av varje)
    1-2 finhackade rödlökar
    2 cl crème fraiche

    Finhacka alltihop, jag har en sån där "vev" där jag brukar lägga i allt och veva runt.
    Sen blandar jag i crème fraiche och rostar fyra smörgåsar och lägger på röran, dekorerar med lite dill. Hur gott som helst!

  • bernit 17 januari 2008

    Jag älskar ju skaldjur och eftersom du redan fått tips om sparris så har jag en kanonrätt - lite pyssel men jättegott

    Skala och koka färsk sparris (jag föredrar vit)
    linda pancetta (lufttorkat bacon) runt pilgrmsmussla och sätt i en tandpetare
    Stek pilgrimsmusslorna en minut på varje sida
    gör en vinegrett på hackad paprika, lök, gräslök lite pinjenötter och en krossad vitlöksklyfta

    Lägg sparrisen på en tallrik med pilgrimsmusslorna "ridande" på
    garnera med vinegretten

    lycka till

  • LillaJa 18 januari 2008

    Prova gärna på min Sparristerrin med getost....Mums !
    Går att förbereda

  • pehrzonflickan 18 januari 2008

    Blandade skaldjur i en cocktail ,ed ruccola, avokado, granatäpple. Romsås på tommen med en citronlyfta och dill!

  • Svesse60 18 januari 2008

    Pröva Amikas heta räkrullar, gjorde dessa nyårsafton och de blev jättepoppis. Gjorde även några med hackad rökt skinka istället för räkorna, då min bror inte äter räkor. De tyckte jag nästan var ännu godare. Det blev inga rullar kvar på tallriken, ett gott betyg!! Jag lovar du blir inte besviken!(Y)

  • LillaJa 18 januari 2008

    Det finns två recept av dessa.
    Jag provade "Matnissa":s Heta räkrullar...recepten är identiska ???
    Men varför godkänns det senaste (alltså detta) när det redan ligger ett inne sedan tidigare, Detta är skrivet 8/12-07 och Amikas 12/10-07.
    Nu kan man verkligen undra hur det går till med godkännandet??????
    Inte undra på att det är många recept......jag har hittat många som är på det här viset.
    För övrigt.......är receptet TOPPEN....jag ska ha "röran" idag till bakad potatis....super gott...PROVA.

  • Kiddo 18 januari 2008

    En annan enkel förrätt.

    Tomatsallad och gummiseg halloumiost.

    Ta några tomater och klyv dom och gröp ur kärnorna med fingrarna. (skålla tomterna om du inte gillar skal). Hacka tomaterna. Str över en gnutta socker och någon tesked rivet citronskal och droppa lite citronsaft över. Häll på någon matsked kapris (tänk på att kaprisspadet ofta innehåller vinäger, så det inte blir för surt). Hacka persilja eller koriander och strö över. Smaka av och ta mer av det som behövs.

    Skiva och stek en halloumiost i en het panna, den får snabbt färg.

    Pytsa upp tomatsalladen på ett lite fat och lägg över en eller två skivor halloumi.

  • meriksson 18 januari 2008

    En enkel men uppskattad variant är:

    Ta en 1,5cm tjock chevreostbit (per person) på ett rostbröd (skär bort kanternapå rostbrödet!)
    Häll över en del olivolja på bröd och ost, in i ugnen på ca150 grader till osten smält en del
    (ta ut innan brödet bränns). Salta & svart peppra
    Servera med ruckolasallad och skvätt lite mer olivolja och balsamvinäger
    över hela härligheten.

    Avnjut med ett gott rödvin.

    mvh,
    Mikael

  • piaherre 18 januari 2008

    (Y) Soltorkad skinka med en röra på 4 st oliver (gröna) basilika 1/2 dl röd och grön paprika hackat olivolja + 1 vitlöksklyfta pressad lägg upp på tallrik strö parmesanost över, gott, gott

  • hansdotter 19 januari 2008

    Hej!

    Tack goa ni för alla tips! Nu ska jag ta mig en funderare och se vilken av alla dessa godsaker det blir:D

    Verkligen kanon att få alla dessa tips av er!

    Tack!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.