Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp!! sönderkliade myggbett

  • Clint 30 juli 2010

    Det bästa medlet för att efterbehandla mygg är (Håll i Er, nu! ) "Xyloproct" - en salva för behandling av hemorrojder mm. Tipset kommer från en sjuksköterska på min frus arbetsplats. Det fungerar bättre och snabbare än allt annat som vi har provat... även som eftervård av fästingbett och bistick! (Y) Clint

  • BirHol 30 juli 2010

    Hej,

    på apotektet finns ett stift som heter After Bite.

    Hälsningar
    Birgitta

  • kluddaren 30 juli 2010

    Hej, ett bra recept är att blanda lika delar xylocain salva med hydrocortison salva och lägga på myggbettet innan det börjar klia. Båda slavorna finns på apoteket. Cortisonen motverkar inflammationen som myggan gett och xylocainen bedövar/smärtlindrar. Fått detta tips från en gammal apotekare för över 15 år sedan. Använt det på 3 barn med bra resultat samt gett det till vänner och bekanta.
    Lotta

  • Rexi 30 juli 2010

    Skrivet av Kramizenn den 14 jul 2010

    är det någon som har något litet tips hur man blir av med små sårskorpor från sönderkliade myggbett???


    Förstår om det inte finns några men någon kankse vet nått??

    Tack på förhand Du får köpa en mild corticonkräm. Det hjälper . Jag lovar. Det är det bästa som finns.

    xoxo Kramizenn

  • Wombat04 30 juli 2010

    Om jag inte får tag på Salubrin brukar jag badda betten med Vademecum munvatten, det funkar jättebra!

  • lelle71 31 juli 2010

    Skrivet av redd den 29 jul 2010

    Har det börjat blöda och kliar så tycker jag vodka fungerar bra, svider så att det slutar klia (eller man slutar tänka på det i alla fall), kyler när det ångar bort och torkar ut såret så att det läker fort om man låter bli att täcka över det med plåster eller dylika dumheter.


    Eller så tar man vodkan invärtes så bryr man sig inte efter en stund om det finns nåt som heter mygg eller inte... vill minnas att man klarade sig rätt bra i ungdomens dansbanedagar, kanske mest för att man var så packad att man inte märkte myggen... annat knep är att låta myggan bita klart då suger den tillbaks det som gör att det blir ett kliande bett... det som hjälper dom att hålla blodet flytande. Det är svårt men fungerar för det mesta...

  • merabak 31 juli 2010

    Leta reda på en Forever-återförsäljare och köp en aloe vera gelly. Jättebra på klåda/myggbett. (Y) Prova och se

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.