Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur mycket behövs?

  • mafia 23 maj 2011

    Hur mycket behövs av matjessill per person, på en fest där man bara bara bjuder på sill, potatis, gräddfil samt bröd, smör och ost.

  • The_mama97mia 23 maj 2011

    http://www.recepthjalpen.se/matjessill.html

    Enligt denna sida är en portion 85 g sill, jag tycker personligen att det låter lite!

    Jag brukar äta matjessill och potatis till lunch ibland och då öppnar jag en burk på 200 g men äter inte upp allt, blir kvar ngn liten bit, dock snålt med en burk till 2 pers!

  • sim2fil 23 maj 2011

    Instämmer med mama97mia, en knapp burk per person skulle jag satsa på. Själv vill jag hellre få en del kvar än att det blir snålt på slutet...

  • callemero 23 maj 2011

    Instämmer med sim2fil. Annars så brukar ca 120 gr vara en bra riktlinje när det gäller fisk.

  • The_mama97mia 23 maj 2011

    precis! Och om det skulle bli över en del sill kanske man kan genom smart hantering ta vara på det och göra nubberöra/gubbröra sen.

  • The_mama97mia 23 maj 2011

    Förresten skulle jag koka ägg och servera till också, samt skivad tomat m.m.
    Men det är jag det!

  • mafia 24 maj 2011

    Skrivet av mama97mia den 23 maj 2011

    Förresten skulle jag koka ägg och servera till också, samt skivad tomat m.m.
    Men det är jag det!

    Tack för alla tips. Naturligtvis ska det serveras lite smått och gott till, bl.a ägg och hackad rödlök. Vi ska fixa sillbord för 44 personer och man vill ju att det ska räcka, utan att det blir jättemycket rester. Vi ordnade ett julbord i december och vi fick jättemycket kvar och det är inte kul det heller.

  • bakakaka 24 maj 2011

    Jag hade köpt 35 burkar och öppnat 25 av dom från början, sen hade jag öppnat efterhand som det går åt. Det är ju lång hållbarhet på det om du skulle få någon oöppnad burk över.

  • The_mama97mia 24 maj 2011

    Man kan ju köpa matjesfiléer i större förpackningar, jag har sett som hinkar på 1,5 kg.
    Om man då tänker att du behöver i alla fall 100 g per person, köp 4 kg, eller i närheten av det i stor förpackning och sen som extra - mindre burkar. Ibland kan man kanske be handlaren att få lämna tillbaka om det inte går åt? Fråga där du tänkt köpa!

    Annars är det som sagt rätt lång hållbarhet på oöppnade konserver ju.

  • [email protected] 26 maj 2011

    Skrivet av mafia den 23 maj 2011

    Hur mycket behövs av matjessill per person, på en fest där man bara bara bjuder på sill, potatis, gräddfil samt bröd, smör och ost.
    [/qdet är svårt men alternativ kan ju också vara att dryga ut med en sillsort till. så gjorde jag i min servering när över 60 gäster skulle äta sillunch. Det blev två matjesillar och två-tre bitar senapssill samt gräddfil och lök potatis och ägghalvor. samt en bröd till.uote]

  • boz1965 26 maj 2011

    Skrivet av mama97mia den 24 maj 2011

    Man kan ju köpa matjesfiléer i större förpackningar, jag har sett som hinkar på 1,5 kg...


    Det var det jag tänkte på också. Vet inte hur det är med Abbas, men jag har sett både Falkeskogs och Alax matjes i hinkar på CG. Falkeskogs har dessutom en 1-kilos glasburk, har jag sett.

  • boz1965 26 maj 2011

    Jag letade lite och hittade Abbas restaurangsortiment. Är du på god fot med folket i din butik så kan du säkert be dem ta hem åt dig. Det brukar gå bra när jag pratar med personalen i "min" butik här i stan.

    http://www.abbafoodservice.se/sortiment/sill/matjessill/

    Förpackningarna är på 2,95 kg. Räkna med att c:a 20% av den vikten består av spad när du beräknar hur mycket sill du får ut per förpackning.

  • skatmara 26 maj 2011

    Ta hellre för mycket - det är ju ändå fest, eller hur? Rester kan bli fest på jobbet, kanske? En märklig sak är, att om man(ve och fasa) någon gång beräknar för liten mängd, blir det ALLTID över, förmodligen helt enkelt beroende på att ingen riktigt vågar ta för sig, då det ser knappt ut.
    Hoppas att ni får en jättetrevlig fest!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.