Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur ser din budget ut?

  • Tillberga 13 november 2010

    Snart nytt år och nya tag med ekonomin
    Då vi båda blir pensionärer så
    krymper ekonomin med nästan 50%

    Nu undrar jag hur ser Din matbudget ut?

  • Lunchdax 13 november 2010

    Här har vi inte så mycket pengar övers heller av samma skäl som ni, så det gäller att spara.
    Mitt bästa tips är att inte handla på Ica. Faktiskt det bästa tips man kan ge!
    Vi handlar på Willys och Lidl som säljer många samma varor (och samma kända märken) fast till mycket mycket lägre pris. Jag förstår inte varför Ica lägger på så otroligt mycket på grundpriserna.... Det handlar inte om enstaka ören eller kronor, utan exv. eko-ägg kan det skilja över 1kr PER ÄGG!

    Tyvärr har vi inte råd att handla det mesta ekologiskt, men för det mesta handlar det om att prioritera. En middag med kött av eko behöver inte alls bli dyrare än vanligt kött om man drygar ut med bra sås, grönsaker och svamp exv.

    Storkok och matlådor är bra, gott, billigt och bekvämt! Inga färdiglagade maträtter eller varor heller så länge man kan göra det själv till billigare pris (eller bara för smakens, hälsans eller intressets skull).

    Jag brukar tänka att antingen ska det vara supergott annars får det vara. Dvs inget som man handlar bara för att det är billigt eller finns där. Och hoppa alla dyra chips-godis-grejer, prova hembakade kex eller grönsaker med dipp eller nötter (iofs dyra de med...).

  • gimmiahug 13 november 2010

    Vilken bra och intressant fråga!

    För några år sedan var jag tvungen att gå på soc ett tag och minns att matpengarna man fick var 1600 i månaden för en ensamstående; detta kom jag under ganska rejält (1200 har jag för mej att jag spenderade på mat) mycket tack vare att jag kollade vartenda reklamblad och for runt till alla affärer som en liten hottentott var vecka. Jag är dessutom oerhört noga med att få i mej mina fem om dan och undviker tillsatser i största möjliga mån, vilket generellt "ska" bli dyrare, men icke!

    Mitt bästa trick var att se till att jag hade SMAKER hemma. Kryddor, soja, vitlök, olika vinäger, färska örter etc; och detta var långt billigare att köpa på nätet alternativt invandrarbutiker än på ica och så vidare. Säsongshandla gjorde jag ju automatiskt då jag handlade varor på erbjudanden - enda undantaget var att jag alltid köpte tomater vad de än råkade kosta, men ett par tomater i en gryta eller sås kan göra enorm skillnad på smaken och faktiskt även konsisten (och så bara MÅSTE jag ha ett par tomatskivor på nästan ALLA smörgåsar ha, ha!)

    Bröd bakade jag själv (gör det fortfarande faktiskt) då det blev under halva priset för en limpa och köpte även gärna 'ät snart lägre pris'-varor. Dem kan man frysa in så fort man kommer in genom dörren och så har man en kalops eller nåt till halva priset. Slaktaren och fiskhandlaren ger gärna rabatt om man kommer ofta och torghandeln skänker bort varor på lördagseftermiddagar.

    Med lite fantasi kommer man långt och även om jag inte snålar i affären idag betalar jag aldrig nånsin överpriser. Förra månaden tror jag att jag lade 2700 på mat ca för två personer plus en husgäst i fem dagar. Vi hade också en middagsbjudning för åtta pers inkluderat i kardemummasumman.

    Ser fram emot ytterligare inlägg, som sagt mycket bra fråga!

  • Mistys 14 november 2010

    Jag har skrivit det i tidigare liknande trådar som finns men skriver det igen.......budget och planering. Laga god mat kan du.....eller hur? Då är det ju bara att bestämma .....när alla räkningar är betalda och den sparade slanten till guldkanten undanlagd, vad får maten kosta? Sen får man handla efter detta. Så gjorde vi när mina barn var små, jag inte jobbade och ekonomin var en katastrof.

    Vi kom fram till att vi hade 500 kr / vecka att lägga på mat och hygien. Sen gjorde jag matsedel.Visste ganska bra vad saker kostade. Kollade reklamblad och köpte på mig ex färs mm när det var billigt.

    Vi gjorde alltid matsedel efter vad som fanns i frysen inte efter vad vi var sugna på. Så hade butiken inte haft färs billigt på länge och ingen fanns i frysen heller blev det ingen färs rätt den veckan. Då fick vi hitta på något annat. Jag köpte aldrig mat på fullpris, aldrig! Kollade alltid "kort datum lådan" i vår butik ( gör det fortfarande faktiskt) det är inget fel på korven eller kotletterna som ligger där med kort datum. Vi har aldrig råkat ut för något som inte varit bra.

    Köpte aldrig halvfabrikat....hade inte råd. Det blev mycket billigare att koka vaniljsåsen själv till den hembakta pajen än köpa marsansås.....godare blev det också.

    Visst det tog längre tid allting, men tid hade jag ju, jag jobbade ju inte, så det fick bli min "inkomstkälla"... tiden jag lade på mat och bak för att få ihop en måltid billigare och få det att gå runt.

    Mitt sista tips är .....men det vet du säkert redan och det är att alltid försöka spara undan en slant varje månad hur hopplöst det än ser ut. Lägg undan den direkt och inte när månaden är slut och ifall något blir kvar. Tar man det när räkningarna betalas så liksom märker man det mindre tycker jag. Så gött att ha till jul, födelsedagar eller bara unna sig själv något och varje krona räknas om så bara 50 kr någon månad :)

  • Cassiopeya 14 november 2010

    Jämför priser varje vecka, dvs läser reklamblad från ALLA mataffärer och kollar vad som ska handlas vart. Lök, potatis, morötter, palsternacka och andra rotfrukter brukar vara billigt. Helglyx är därför ofta ugnsrostade rotfrukter eller potatis/rotfruktsgratäng. Som någon ovan skrev finns det oftast en låda med billiga varor med kort datum. Där har vi handlat mycket som vi sedan fryst in direkt när vi kommit hem. Tror förresten inte jag köpt en enda ost på fullpris den senaste månaden då de olika affärerna turats om att "rea" min favoritost =)

    Ö&B är också riktigt bra när det gäller skölj- och tvättmedel, diskmedel, tvål, deo och andra sådana varoror. Där har vi sparat massor med pengar!

    Hembakat är ju både gott och ekonomiskt. Brukar göra degen på fredagkvällen och kalljäsa den i kylskåp över natten. Bara att baka ut och äta färskt bröd till frukost. Mums! Hemmagjord marmelad till är både godare, billigare och nyttigare.

    Plockar blåbär, hallon, vinbär, krusbär och massor med svamp och fryser in. Lyxigt gott och billigt =) Gör egen saft, sylt, maremalad mm.

    Veckomatsedel är toppen. Vi brukar kolla in i frysen, vad har vi hemma som vi kan göra något med (där ligger ju oftast massor från billiga lådan). Gör upp en matsedel som passar det som finns hemma och som samtidigt är varierad.

    Försöker att inte handla för ofta då det gärna blir att man slänger ner mer än det som står på inköpslistan.

    Sparar ALLA kvitton och för in i vår budget i excel. Kanske låter överambitiöst men det finns inte en krona som vi inte kan redovisa för i vår ekonomi. Det tycker vi känns skönt!

    Se över resor med bilen. De kostar massor. Vi försöker slå alla flugor i en smäll när vi ändå är ute och åker.

    Spara energi hemma; släck lampor, låt inte maskiner stå på stand by, jag stänger t ex alltid av tvättmaskinen helt när jag tvättat klart. Torktumlar bara underkläder och handdukar.

  • Mistys 14 november 2010

    Haha, när jag hade skrivit färdigt upptäckte jag att du kanske egentligen inte ville ha tips utan mer veta hur vår budget ser ut. Det andra kan du säkert.

    Vi är idag två vuxna, en katt och en vuxen son som är hemma på helgerna. Vi äter matlåda på jobbet båda två så även lunchen går in i vår veckoplanering. Vi handlar mat, hygien, kattmat, tvättmedel, diskmedel mm för 2500- 3000 kr/ månad. Då äter vi gärna en godare köttbit på helgen men husmanskost på vardagen. Unnar oss också lite chips eller liknande på lördagen så även lite onödigt ingår. Däremot aldrig cigg, tidningar eller läsk. Handlar alltid på Willys då dom ligger minst 10% under ica och coop priserna. Handlar endast lockvaror på min närmaste ica butik. Sticker in där om dom har ex fin färs billigt eller liknande.

  • jollo10 14 november 2010

    Gå in på www.mindreutgifter.se där man helt anonymt kan skirva in lite olika siffror så kan man sedan se vad man behöver skära ner på och hur man kan göra det

  • Tillberga 14 november 2010

    Tack alla som delat sina erfarenheter
    jag tror jag får tänka om lite
    jag skriver ju matlista för 6-8 veckor i förväg
    ser ut som jag BORDE ta en vecka i taget
    för att kolla billiga priser i stället

    man är aldrig för gammal för att lära om ;)

  • Countrygirl 14 november 2010

    I vår mataffär finns en sk pensionärshylla dvs matvaror där datumet håller på att gå ut.

    Ibland kan man hitta jättebra varor till låga priser där.

  • MammaModesty 14 november 2010

    jag försöker skriva en 4 veckors matsedel och handla till den precis efter lön.. det ÄR faktiskt det billigaste sättet o komma undan... men ser också till att ha en liten extra budget till mjölk o sånt som man inte kan handla på sig för 4 veckor OCH till om det dyker upp en vecka något billigt tex köttfärs eller kyckling... då har jag ju de varorna till nästa 4 veckors period.. och så rullar det på så...

    sen ska man ju också veta att gör man ett matschema för 4 veckor så har man mat i 5-6 veckor för ofta får man mat över och äter dagen efter eller fryser in till en dag när man kanske inte vill eller kan laga mat... men detta är iaf här hemma hos oss att komma billigast undan i matväg.. men ska också tala om att den dagen det ska handlas så är jag på alla 4 affärer som vi har där jag bor och handlar det som är billigt.. {laugh} Det är ett jäkla rännande i affärer.. men man får tänka som så att det är ju en gång i månaden som det handlar om..

  • sessa79 14 november 2010

    vi är 6 st i familjen.. 2 vuxna 0 4 barn..

    vi handlar nog mat för ca 4-5 tusen i månaden..

    kollar runt i reklamblad efter bra erbjudanden o sen åker jag runt med tex spårvagn o buss för att handla in .. inte samma dag ;)

    köper på mig när det är billigt o fryser in..

    har börjat baka eget bröd.. verkar som om man kommer lite billigare undan då.. sen är det ju så mycket godare..

  • monac 14 november 2010

    Skrivet av jollo10 den 14 nov 2010

    Gå in på www.mindreutgifter.se där man helt anonymt kan skirva in lite olika siffror så kan man sedan se vad man behöver skära ner på och hur man kan göra det


    gick in på sidan "mindre utgifter" skulle kunna spar 7.528:-/månad enlig den kalkylen:o...................lite uppfostrande kommentarer fick jag allt...ha ha.....
    Hyran tyckte de att jag skulle kunna komma ner på 2.200:-
    Mycket roandeo_O

    nä för att få ner matkontot ännu mer får man nog börja med "kontainer diving"....;-))

  • Mistys 14 november 2010

    Skrivet av monac den 14 nov 2010

    Skrivet av jollo10 den 14 nov 2010

    Gå in på www.mindreutgifter.se där man helt anonymt kan skirva in lite olika siffror så kan man sedan se vad man behöver skära ner på och hur man kan göra det


    gick in på sidan "mindre utgifter" skulle kunna spar 7.528:-/månad enlig den kalkylen:o...................lite uppfostrande kommentarer fick jag allt...ha ha.....
    Hyran tyckte de att jag skulle kunna komma ner på 2.200:-
    Mycket roandeo_O

    nä för att få ner matkontot ännu mer får man nog börja med "kontainer diving"....;-))


    Jag betalar ingen hyra ( har eget hus) skulle flytta för att få ner min hyra enligt sidan. Sen gjordes reklam. Bla annat skulle jag använda mr jet när jag reser för att få ner den kostnaden. Dom är inte billigast kan jag säga.

  • soccermum 14 november 2010

    www.mindreutgifter.se = Vilken bra sida (N) Men tack för skratten :D

    Tillberga:
    Jag gjorde som mammaModesty förut, skrev en 4-veckors matsedel och storhandlade en gång/månad (på Willys), handlade för ca 2500 kr och sedan satte jag in 500 kr på ICA-kortet och 500 kr på Konsum-kortet till mjölk, frukt och andra färskvaror att gå och handla vid behov och extrapris. DVS en månadskostnad av ca 3500 kr för två vuxna och ett barn.

    Nu arbetar jag mer kvällar och helger och hinner inte alls med handlingen på samma sätt (Willys ligger i grannkommunen) utan skriver 1-veckas matsedel och veckohandlar för en summa av ca 8-900 kr på ICA.. Fortfarande sätter jag in 500 kr på ICA-kortet och 500 kr på Konsum-kortet ifall pengarna tryter i slutet av månaden, vilket de allt som oftast gör.. DVS en månadskostnad av ca 4200-4600 kr för två vuxna och ett barn.

    Det sistnämnda gör att jag köper mat för ca 800-1000 kr mer nu när jag veckohandlar men för mej är det värt det just nu istället för stressen att orka jobba OCH åka några mil bort för att månadshandla. Vore jag pensionär skulle jag dock återgå till månadshandlingen tror jag :)

    Håller med om att baka bröd håller nere kostnaderna, likaså egen svamp- och bärplockning men ibland orkar jag inte allt jag skulle vilja och då slinker det ned både köpebröd och köpesylt i kundvagnen :|

    (OT-Idag har jag dock njutit nybakat bröd med egenplockade kantareller på till frukost och det kändes riktigt härligt!)

  • soccermum 14 november 2010

    Skrivet av Countrygirl den 14 nov 2010

    I vår mataffär finns en sk pensionärshylla dvs matvaror där datumet håller på att gå ut.

    Ibland kan man hitta jättebra varor till låga priser där.


    Haha en s. k pensionäsrshylla..? Ooops, där handlar jag så ofta jag kan för att få matekonomin att gå ihop och jag har lååångt kvar till pensionen {embarrassed}

  • Tillberga 15 november 2010

    hittade konsumetverkets budjet

    http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2009/2009_08%20levnadskostnader%202009.pdf

    här står de att jag "får" göra av med 1420kr i månaden och min man 1760 kr på mat...

    dom har t o m en fyra veckoes matsedel

  • Cassiopeya 15 november 2010

    Bankens budget tror jag ligger på något mellan 7000-8000 kr. Då ingår allt! Hyra, el, värme, hårvård, sjukvård (även tandläkare), mat mm

  • The_mama97mia 15 november 2010

    ja det ä nog väldigt olika beroende på hur man räknar, i vissa kalkyler är även hushållsvaror medräknade medan man tänker kanske för sig själv att själva maten är billigare.
    Jag handlar en gång i veckan, på flera affärer, aldrig för mer än totalt 1000 spänn i veckan och då är vi en vuxen som äter allt hemma, två barn (en tonåring). I min tusenlapp ingår dock mer än bara maten tänker jag.
    Fast, nu utgår man ju ifrån att man har en massa basvaror hemma! Att starta upp ett skafferi blir nog mkt dyrare, men så är ju inte fallet för dig TIllberga!

  • Mistys 15 november 2010

    Skrivet av Tillberga den 15 nov 2010

    hittade konsumetverkets budjet

    http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2009/2009_08%20levnadskostnader%202009.pdf

    här står de att jag "får" göra av med 1420kr i månaden och min man 1760 kr på mat...

    dom har t o m en fyra veckoes matsedel


    Vet att jag kollade deras budget förut när vi hade det tufft. Kom fram till att vi inte skulle kunna existera. Skulle ha gått minus massor varje månad. Jag tycker att 3180 kr på två ensamma vuxna som är hemma och har tid att laga mat låter mycket. Det gör inte vi av med på två vuxna, en 20 årig son och ett matvrak till katt och då ingår hygien i vår budget också.
    Vet inte hur dom räknar men väl tilltaget är det!

  • redd 15 november 2010

    Vi är två vuxna och gör av med 2700kr i matbutiker varje månad (sammanställer alla kvitton varje månad), men då är det ju inte bara mat direkt.
    Kött bunkrar man i frysen när det råkar vara billigt och sedan grönsaker efter vad som är billigt för säsongen.
    Sedan håller vi oss borta ifrån halvfabrikat och färdiga mixar utan blanar ihop det själv samt bakar bröd själv.

    När man var ung och käkade man nudlar eller pasta med krossade tomater. Tror knappast matkontot översteg 500kr i dagens värde, men det man sparade på maten brände man på krogen, men jävlar vilken kondis och fysik man hade ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.