Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur ser din budget ut?

  • Tillberga 15 november 2010

    ja ni vänner de skall bli spännande att se var de landar
    har i dag ingen större koll {question} fast jag vet att jag borde de

    får bli bättre på EKONOMI skall köpa mej en kassabok
    och föra lite bok över ut och inkomster.....

  • Josses 15 november 2010

    Kassabok... det har jag många gånger tänkt börja med men tyvärr inte kommit längre än till tanken.(Y)
    Har en god vän sedan många år och hon har alltid varit så duktig på detta med kassabok.
    Varje gång hon köpte något förde hon in det i boken och när månaden var slut summerade hon ihop den. Det som var onödigt t.ex chip el godis ringade hon in med en röd penna bar för att det var onödigt.(Y)

  • Josses 15 november 2010

    Vi är 5 personer i min familj, 2 vuxna 3 barn, var av 2 tonåringar och 1 hund inte att förglömma.
    Vi har spenderat närmare 1500 kr / v i mat men nu har jag tagit upp att baka eget bröd så det har blivit lite sänkt. halvfabrikat köper vi ibland, har inte ork att vara duktig jämt, fast jag vill men energin finns inte längre. :'(
    95 % av maten lagar vi själv och vi har nästan alltid matlåda båda två till jobbet.

    "Storhandlar" 1 gång i veckan men måste ofta fylla på mjölk 1 gång iallafall. Har nästan alltid en handlingslista men jag brukar nästan alltid komma hem med en kasse med saker som inte står
    på listan, hittar lite extra-priser som kan vara bra att ha :s
    Ofta har det blivit COOP el. ICA eftersom jag har dessa eländiga bonuskort där.
    Willys slinker vi in på ibland och Lidl om det är absolut nödvändigt 1 gång var 3:e månad. Blir så arg varje gång jag är där, det är alltid något som inte finns och jag är inte direkt märkesfixerad utan kan ta det som finns men när det inte finns något alternativ alls.

    Har under några år köpt "hemkött" av både nöt och gris.
    Vet att vi måste bli bättre på detta med matbudgeten men...

    Matsedel har jag haft tofr under åren, nu sedan jag blev mer aktiv i MK har den ådran väckts till liv igen och nu har vi haft matsedel ganska många gånger.
    Däremot är jag inte så duktig på att titta i frysen först och skriva sedan utan jag skriver först efter min mage :DD och kollar sedan i frysen.

    Har två boxar som är mer eller mindre full med div. råvaror. kött, bröd grönsaker.
    Den här kort-datum-lådan brukar ofta få ett besök av mig när jag är på affären och handlar men sedan glömmer jag ofta bort att jag har köpt det och det och köper det igen någon vecka senare, har gjort både skafferi-inventering och frys-inventering och satt stora lappar på insidan av skafferiet bara för att inte glömma bort vad som fanns vars men naturligtvis glömmer jag att stryka det som tar därifrån. Många gånger lagar maken mat och han tänker inte heller på att stryka.

    Är uppvuxen med att plocka bär och svamp och koka sylt och saft så det gör jag. De smakar ju så mycket bättre än det köpta.

    Skulle någon av oss bli av med jobben (vilket man får hoppas inte sker) så finns det mycket som vi skulle kunna spara in på bara vi skärpte oss.

  • Cassiopeya 16 november 2010

    Skrivet av Tillberga den 15 nov 2010

    ja ni vänner de skall bli spännande att se var de landar
    har i dag ingen större koll {question} fast jag vet att jag borde de

    får bli bättre på EKONOMI skall köpa mej en kassabok
    och föra lite bok över ut och inkomster.....


    Kassabok? Kanske är bra, men jag använder excel på datorn.\o/ Inte så svårt om man inte prompt tänker lära sig alla finesser. Skriver in allt jag handlar och summerar det efter månad. Det bästa är att om jag glömt skriva in något så är det bara att skriva in det i efterhand, svårt med kassabok om man vill ha allt i datumordning i alla fall :) Och superbra är det att ha koll på sin ekonomi och vad pengarna går till.

  • Tillberga 16 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 16 nov 2010

    Skrivet av Tillberga den 15 nov 2010

    ja ni vänner de skall bli spännande att se var de landar
    har i dag ingen större koll {question} fast jag vet att jag borde de

    får bli bättre på EKONOMI skall köpa mej en kassabok
    och föra lite bok över ut och inkomster.....


    Kassabok? Kanske är bra, men jag använder excel på datorn.\o/ Inte så svårt om man inte prompt tänker lära sig alla finesser. Skriver in allt jag handlar och summerar det efter månad. Det bästa är att om jag glömt skriva in något så är det bara att skriva in det i efterhand, svårt med kassabok om man vill ha allt i datumordning i alla fall :) Och superbra är det att ha koll på sin ekonomi och vad pengarna går till.



    Nu är de så att min man VÄGRAR datorn
    och skall vi ha full koll måste ju även han skriva in de som köps.......så de får bli bok o penna
    men jag skulle mycket väl kunna tänka mej excel till detta

  • miabok 17 november 2010

    Ibland undrar jag hur stor frys folk har. Vi har bara en sådan i kombination med kylskåp. Det begränsar ju en del.

  • soccermum 17 november 2010

    Skrivet av miabok den 17 nov 2010

    Ibland undrar jag hur stor frys folk har. Vi har bara en sådan i kombination med kylskåp. Det begränsar ju en del.


    Ja visst är det tråkigt när frysen begränsar inköp och antalet matlådor o dyl.
    Både i de små kombinations- kyl- och frysarna och i de nya med iskross i dörren som tar upp massa viktig plats inuti :(

    Bor man i villa så kan man ju oftast få plats med t ex frysbox i källaren och en lite mindre och smidigare i köket men bor man i hyreslägenhet så har man ju sällan något annat val än att godta frysen som står där...

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av Tillberga den 16 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 16 nov 2010

    Skrivet av Tillberga den 15 nov 2010

    ja ni vänner de skall bli spännande att se var de landar
    har i dag ingen större koll {question} fast jag vet att jag borde de

    får bli bättre på EKONOMI skall köpa mej en kassabok
    och föra lite bok över ut och inkomster.....


    Kassabok? Kanske är bra, men jag använder excel på datorn.\o/ Inte så svårt om man inte prompt tänker lära sig alla finesser. Skriver in allt jag handlar och summerar det efter månad. Det bästa är att om jag glömt skriva in något så är det bara att skriva in det i efterhand, svårt med kassabok om man vill ha allt i datumordning i alla fall :) Och superbra är det att ha koll på sin ekonomi och vad pengarna går till.



    Nu är de så att min man VÄGRAR datorn
    och skall vi ha full koll måste ju även han skriva in de som köps.......så de får bli bok o penna
    men jag skulle mycket väl kunna tänka mej excel till detta


    Ja då är det ju inte mycket annat att göra! Och visst går det bra med papper och penna, men excel är liksom super =) Lycka till med kassaboken! :)

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av soccermum den 17 nov 2010

    Skrivet av miabok den 17 nov 2010

    Ibland undrar jag hur stor frys folk har. Vi har bara en sådan i kombination med kylskåp. Det begränsar ju en del.


    Ja visst är det tråkigt när frysen begränsar inköp och antalet matlådor o dyl.
    Både i de små kombinations- kyl- och frysarna och i de nya med iskross i dörren som tar upp massa viktig plats inuti :(

    Bor man i villa så kan man ju oftast få plats med t ex frysbox i källaren och en lite mindre och smidigare i köket men bor man i hyreslägenhet så har man ju sällan något annat val än att godta frysen som står där...


    Har en kompis som inte ens har frys i sin lägenhet! Hon köpte sig en pytteliten separat frys, väldigt gullig, men den låter! :s

  • Erajscha 17 november 2010

    Vi (två vuxna och en 13-åring på halvtid) har en hushållskassa på 2500-3000 kronor i månaden. I den ingår diskmedel, schampoo, toapapper och sånt samt alla måltider för oss vuxna. Grabben äter ju skollunch och varannan vecka bor han hos sin mamma.

    För att få ihop det tittar jag varje månad när lönen kommit på vad som är billigt just nu (willys och citygross reklamblad) och sen planerar jag månadens mat efter det. Våra luncher är regel enkla, typ soppa eller korv med bröd. Kvällsmaten är i stort sett alltid lagad mat med stor andel grönsaker. På helger kan det hända att vi vänder på det och äter middag på dagen och något lättare senare.

    Sen storhandlar jag. Kvar blir mjölk och lite enstaka färska grönsaker (typ tomater och gurka) som inte tål lagring. Vi äter annars mycket frysta grönsaker samt rotfrukter och lök som ju tål lagring.

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Åh vad jag har blivit sporrad av alla inlägg här att få ännu bättre koll på vår matekonomi! Har bra koll nu med men känner att jag vill dra ner mer på kostnaderna så pengarna kan användas till roligare saker istället :) funderar på att börja handla på willys istället trots att jag alltid tidigare inte gillat willys. Det går att ändra sig :)

  • Mistys 17 november 2010

    Jag har ett separat matkonto med ett kort. Hit för jag över pengar varje månad. Men jag för över ca 500 kr mer än vad vi gör av med. På det viset har jag försäkrat mig om att jag har pengar till jul, midsommar, födelsedagskalas och ev fester. Så att handla all julmat numer gräver inget djupt hål i plånboken eller på lönekontot. Pengarna sitter där och väntar redan.......

  • soccermum 18 november 2010

    När jag ser vad andra lägger på mat så börjar jag fundera på om det finns ett sätt att sänka vår matkostnad på men när jag skrev att vi var två vuxna och ett barn så menade jag mej själv (inte så stor i matväg), min dotter (inte heller någon jättekostnad) men även min 18-åriga son och där kan vi kalla matkostnaden för stor! Vadå 1½ liter mjölk om dagen... ;) Äter massor mest hela tiden är bara förnamnet så jag får nog inse att antingen får jag stoppa honom eller annars får jag dras med detta matkonto ett tag till :-) Han får väl förhoppningsvis jobb efter gymnasiet och kan börja bidra lite :) Dessutom äter min dotters kamrater här mest hela tiden (vilket är jättekul iofs men ändå en extrakostnad) och sonens flickvän äter ju också ibland men det är också riktigt roligt så det är inte kostnader jag tänker dra ned på.. Inget ovanligt antar jag, de flesta bör väl ha detta som extrakostnader och kanske klarar sig på en mindre summa än vad jag gör men kände ändå att jag ville förtydliga (haha rättfärdiga?) mitt matkonto.. (A)

    Tillberga-lycka till med kassabok och matpengar, tror säkert du kommer klara dej fint efter nyår och hoppas ni kan njuta av er pension (L)

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 17 nov 2010

    Jag har ett separat matkonto med ett kort. Hit för jag över pengar varje månad. Men jag för över ca 500 kr mer än vad vi gör av med. På det viset har jag försäkrat mig om att jag har pengar till jul, midsommar, födelsedagskalas och ev fester. Så att handla all julmat numer gräver inget djupt hål i plånboken eller på lönekontot. Pengarna sitter där och väntar redan.......


    Smart!! (Y)

  • Erajscha 18 november 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010
    min 18-åriga son och där kan vi kalla matkostnaden för stor! Vadå 1½ liter mjölk om dagen... ;) Äter massor mest hela tiden är bara förnamnet så jag får nog inse att antingen får jag stoppa honom eller annars får jag dras med detta matkonto ett tag till :-


    Så där mycket mjölk behöver man inte dricka varje dag när man är i hans ålder. Vatten är en utmärkt måltidsdryck och törstsläckare som finns till fast kostnad i kran ;-)

    Är man fortfarande hungrig fast man ätit en normalportion kan man komplettera med morotsstavar och knäckebröd.

    Det finns knep även mot 18-åriga grabbar ;-)

  • JennyV 18 november 2010

    Oj, oj, vet att jag handlar för mycket i månaden!! Kanske för att jag jobbar i mataffär och småhandlar hela tiden :s Vi är en familj på två vuxna och tre barn ( 2,3,6 år) och en pissemisse, inte att glömma (L)
    Vi handlar nog för ca 7000 kr/mån, mat och hygien. Är väl medveten om att vi kan dra ner på den summan och borde så göra!!!

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av Erajscha den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010
    min 18-åriga son och där kan vi kalla matkostnaden för stor! Vadå 1½ liter mjölk om dagen... ;) Äter massor mest hela tiden är bara förnamnet så jag får nog inse att antingen får jag stoppa honom eller annars får jag dras med detta matkonto ett tag till :-


    Så där mycket mjölk behöver man inte dricka varje dag när man är i hans ålder. Vatten är en utmärkt måltidsdryck och törstsläckare som finns till fast kostnad i kran ;-)

    Är man fortfarande hungrig fast man ätit en normalportion kan man komplettera med morotsstavar och knäckebröd.

    Det finns knep även mot 18-åriga grabbar ;-)


    hehe jo jag vet.. Fast normalportion för honom är inte samma som för mej direkt då.. Typ 6-7 mackor till frukost eller en tallrik fil med 1/3 paket flingor som kvällsmat (inte en tallrik-nej den är för liten...) Han äter faktiskt mkt frukt och grönt (framför allt gröna ärtor, det kan han ta en stor skål och äta med sked) och han dricker mkt vatten mellan måltiderna men han kan allvarligt bälga i sig 1 liter mjölk till middagen och sedan dricker han mjölk i teet eller kaffet och mjölk till kvällsmat (han har som många andra tonåringar vänt på dygnet och äter till långt in på natten men är mager som en pinne ändå)
    Han bojkottar alla glas mindre än en halvliter för då måste han fylla på hela tiden och mjölk dricker han ur kartongen framför datorn bara för det är gott.. :) Om jag jämför med hans kamrater så dricker han ju i stort sett ingen läsk och då tycker jag det är ok med alla mjölkinköp. Det är ju trots allt inte samma socker i mjölk som i dricka..
    Kanske att han är lite bortskämd men det är han värd - finns värre saker att göra än att ge honom mkt mat och mjölk... eller.. :) (L) :)

  • celice 18 november 2010

    Det är bra att göra matsedel, flera veckor i förväg, men jag har alltid kollat i reklambladen vad som är billigt och utifrån det har jag gjort min matsedel. Sedan är ju storpack jättebra om man har mjölighet att frysa in större mängder. Skulle det vara så att man inte kan förvara storpack kanske man har en granne eller vän som man kan dela med. Baka allt bröd själv det har jag gjort i hela mitt liv tror inte att jag köper 2 limpor om året.

  • Mistys 18 november 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    Skrivet av Erajscha den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010
    min 18-åriga son och där kan vi kalla matkostnaden för stor! Vadå 1½ liter mjölk om dagen... ;) Äter massor mest hela tiden är bara förnamnet så jag får nog inse att antingen får jag stoppa honom eller annars får jag dras med detta matkonto ett tag till :-


    Så där mycket mjölk behöver man inte dricka varje dag när man är i hans ålder. Vatten är en utmärkt måltidsdryck och törstsläckare som finns till fast kostnad i kran ;-)

    Är man fortfarande hungrig fast man ätit en normalportion kan man komplettera med morotsstavar och knäckebröd.

    Det finns knep även mot 18-åriga grabbar ;-)


    hehe jo jag vet.. Fast normalportion för honom är inte samma som för mej direkt då.. Typ 6-7 mackor till frukost eller en tallrik fil med 1/3 paket flingor som kvällsmat (inte en tallrik-nej den är för liten...) Han äter faktiskt mkt frukt och grönt (framför allt gröna ärtor, det kan han ta en stor skål och äta med sked) och han dricker mkt vatten mellan måltiderna men han kan allvarligt bälga i sig 1 liter mjölk till middagen och sedan dricker han mjölk i teet eller kaffet och mjölk till kvällsmat (han har som många andra tonåringar vänt på dygnet och äter till långt in på natten men är mager som en pinne ändå)
    Han bojkottar alla glas mindre än en halvliter för då måste han fylla på hela tiden och mjölk dricker han ur kartongen framför datorn bara för det är gott.. :) Om jag jämför med hans kamrater så dricker han ju i stort sett ingen läsk och då tycker jag det är ok med alla mjölkinköp. Det är ju trots allt inte samma socker i mjölk som i dricka..
    Kanske att han är lite bortskämd men det är han värd - finns värre saker att göra än att ge honom mkt mat och mjölk... eller.. :) (L) :)


    Den som aldrig haft en 18-årig grabb kan nog inte förstå vad en sån kan trycka i sig ;) Tränar dom dessutom finns det ingen botten. Tur att det lugnar ner sig när tonårsperioden är till ända . Håller med dig. Det finns värre synder än att låta sina barn äta sig mätta :p

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    Skrivet av Erajscha den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010
    min 18-åriga son och där kan vi kalla matkostnaden för stor! Vadå 1½ liter mjölk om dagen... ;) Äter massor mest hela tiden är bara förnamnet så jag får nog inse att antingen får jag stoppa honom eller annars får jag dras med detta matkonto ett tag till :-


    Så där mycket mjölk behöver man inte dricka varje dag när man är i hans ålder. Vatten är en utmärkt måltidsdryck och törstsläckare som finns till fast kostnad i kran ;-)

    Är man fortfarande hungrig fast man ätit en normalportion kan man komplettera med morotsstavar och knäckebröd.

    Det finns knep även mot 18-åriga grabbar ;-)


    hehe jo jag vet.. Fast normalportion för honom är inte samma som för mej direkt då.. Typ 6-7 mackor till frukost eller en tallrik fil med 1/3 paket flingor som kvällsmat (inte en tallrik-nej den är för liten...) Han äter faktiskt mkt frukt och grönt (framför allt gröna ärtor, det kan han ta en stor skål och äta med sked) och han dricker mkt vatten mellan måltiderna men han kan allvarligt bälga i sig 1 liter mjölk till middagen och sedan dricker han mjölk i teet eller kaffet och mjölk till kvällsmat (han har som många andra tonåringar vänt på dygnet och äter till långt in på natten men är mager som en pinne ändå)
    Han bojkottar alla glas mindre än en halvliter för då måste han fylla på hela tiden och mjölk dricker han ur kartongen framför datorn bara för det är gott.. :) Om jag jämför med hans kamrater så dricker han ju i stort sett ingen läsk och då tycker jag det är ok med alla mjölkinköp. Det är ju trots allt inte samma socker i mjölk som i dricka..
    Kanske att han är lite bortskämd men det är han värd - finns värre saker att göra än att ge honom mkt mat och mjölk... eller.. :) (L) :)


    Den som aldrig haft en 18-årig grabb kan nog inte förstå vad en sån kan trycka i sig ;) Tränar dom dessutom finns det ingen botten. Tur att det lugnar ner sig när tonårsperioden är till ända . Håller med dig. Det finns värre synder än att låta sina barn äta sig mätta :p


    (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.