Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur ser din budget ut?

  • Josses 18 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    Skrivet av Erajscha den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010
    min 18-åriga son och där kan vi kalla matkostnaden för stor! Vadå 1½ liter mjölk om dagen... ;) Äter massor mest hela tiden är bara förnamnet så jag får nog inse att antingen får jag stoppa honom eller annars får jag dras med detta matkonto ett tag till :-


    Så där mycket mjölk behöver man inte dricka varje dag när man är i hans ålder. Vatten är en utmärkt måltidsdryck och törstsläckare som finns till fast kostnad i kran ;-)

    Är man fortfarande hungrig fast man ätit en normalportion kan man komplettera med morotsstavar och knäckebröd.

    Det finns knep även mot 18-åriga grabbar ;-)


    hehe jo jag vet.. Fast normalportion för honom är inte samma som för mej direkt då.. Typ 6-7 mackor till frukost eller en tallrik fil med 1/3 paket flingor som kvällsmat (inte en tallrik-nej den är för liten...) Han äter faktiskt mkt frukt och grönt (framför allt gröna ärtor, det kan han ta en stor skål och äta med sked) och han dricker mkt vatten mellan måltiderna men han kan allvarligt bälga i sig 1 liter mjölk till middagen och sedan dricker han mjölk i teet eller kaffet och mjölk till kvällsmat (han har som många andra tonåringar vänt på dygnet och äter till långt in på natten men är mager som en pinne ändå)
    Han bojkottar alla glas mindre än en halvliter för då måste han fylla på hela tiden och mjölk dricker han ur kartongen framför datorn bara för det är gott.. :) Om jag jämför med hans kamrater så dricker han ju i stort sett ingen läsk och då tycker jag det är ok med alla mjölkinköp. Det är ju trots allt inte samma socker i mjölk som i dricka..
    Kanske att han är lite bortskämd men det är han värd - finns värre saker att göra än att ge honom mkt mat och mjölk... eller.. :) (L) :)


    Den som aldrig haft en 18-årig grabb kan nog inte förstå vad en sån kan trycka i sig ;) Tränar dom dessutom finns det ingen botten. Tur att det lugnar ner sig när tonårsperioden är till ända . Håller med dig. Det finns värre synder än att låta sina barn äta sig mätta :p
    En till som håller med!
    Visst är det så att det finns värre saker{curl-lip}
    Har en 17-årig son som också dricker mycket mjölk här hemma och han dricker inte heller läsk och sånt, han är som jag när jag var yngre, tycker inte om kolsyrat, Däremot äter han inte så våldsamt mycket längre... Han vägde närmare 100 kg i april ifjol och då slutade han på eget bevåg att fika på kvällen och tog ytterst sällan två portioner, han gick ner 13 kr på 1 år. Tycker han gjorde det bra men det finns säkert många som tycker att det var lite.

  • phillerille 18 november 2010

    Hej vi är två vuxna hemma efter att båda nu flyttat hemifrån. Det blev tomt i huset och jag fick börja slänga mat, jag är en typiskt storköpare lite trist när det bara är två att laga till. matkontot gick ned från 9000 till idag cirka 4000. Jag handlar mycket på willys och lidl, och bunkrar kött när det är schysst pris. på vardagarna äter vi myckét enkelt, frukost och middag är det ofta fil och mackor , lunchen äter vi båda ute, fredagar och lördagar äter vi lite ordentligt fisk eller köttbit, efterrätterna blir mer och mer i fokus, på söndagen äter vi ute med våra vänner, gärna på någon skärgårdkrog. sandhamn eller ute på vattholma.

    Det är iaf kul när ungarna och deras kompisar hit, då blir det storkök, och husman gillar de flesta, utom lever har jag insett. Jag kan stå och göra upp en hel raskens till fattiga riddare till frukost, med vita bönor ägtg mm, det finns liksom inget stopp.

    Jag har haft förmånen att ha en fru som inte gillar att stå i köket, vilket betyder att jag kunnat husera fritt. Julborden brukar jag börja med kring första advent med att rimma skinkan och stoppa korv mm. jag har ofta rökt fisk själv, men nu är det svårt att få tag i ål - dessutom inte så snällt eftersom den är utrotningshotad.

    Lycka till med er matlagning!

  • Erajscha 18 november 2010

    Mjölk innehåller ca tio procent mjölksocker så helt sockerfri är inte mjölken heller. Å andra sidan får man i sig vitaminer också.

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Skrivet av Josses den 18 nov 2010

    Skrivet av Misty09 den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    Skrivet av Erajscha den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010
    min 18-åriga son och där kan vi kalla matkostnaden för stor! Vadå 1½ liter mjölk om dagen... ;) Äter massor mest hela tiden är bara förnamnet så jag får nog inse att antingen får jag stoppa honom eller annars får jag dras med detta matkonto ett tag till :-


    Så där mycket mjölk behöver man inte dricka varje dag när man är i hans ålder. Vatten är en utmärkt måltidsdryck och törstsläckare som finns till fast kostnad i kran ;-)

    Är man fortfarande hungrig fast man ätit en normalportion kan man komplettera med morotsstavar och knäckebröd.

    Det finns knep även mot 18-åriga grabbar ;-)


    hehe jo jag vet.. Fast normalportion för honom är inte samma som för mej direkt då.. Typ 6-7 mackor till frukost eller en tallrik fil med 1/3 paket flingor som kvällsmat (inte en tallrik-nej den är för liten...) Han äter faktiskt mkt frukt och grönt (framför allt gröna ärtor, det kan han ta en stor skål och äta med sked) och han dricker mkt vatten mellan måltiderna men han kan allvarligt bälga i sig 1 liter mjölk till middagen och sedan dricker han mjölk i teet eller kaffet och mjölk till kvällsmat (han har som många andra tonåringar vänt på dygnet och äter till långt in på natten men är mager som en pinne ändå)
    Han bojkottar alla glas mindre än en halvliter för då måste han fylla på hela tiden och mjölk dricker han ur kartongen framför datorn bara för det är gott.. :) Om jag jämför med hans kamrater så dricker han ju i stort sett ingen läsk och då tycker jag det är ok med alla mjölkinköp. Det är ju trots allt inte samma socker i mjölk som i dricka..
    Kanske att han är lite bortskämd men det är han värd - finns värre saker att göra än att ge honom mkt mat och mjölk... eller.. :) (L) :)


    Den som aldrig haft en 18-årig grabb kan nog inte förstå vad en sån kan trycka i sig ;) Tränar dom dessutom finns det ingen botten. Tur att det lugnar ner sig när tonårsperioden är till ända . Håller med dig. Det finns värre synder än att låta sina barn äta sig mätta :p
    En till som håller med!
    Visst är det så att det finns värre saker{curl-lip}
    Har en 17-årig son som också dricker mycket mjölk här hemma och han dricker inte heller läsk och sånt, han är som jag när jag var yngre, tycker inte om kolsyrat, Däremot äter han inte så våldsamt mycket längre... Han vägde närmare 100 kg i april ifjol och då slutade han på eget bevåg att fika på kvällen och tog ytterst sällan två portioner, han gick ner 13 kr på 1 år. Tycker han gjorde det bra men det finns säkert många som tycker att det var lite.


    Oj vilken grabb du har!! Det är väl superduktigt att kunna gå ner så mycket i vikt, och när man bara är 17 år, att fatta ett sånt beslut. Vilken mognad (Y) Är ju bra att inte gå ner för fort i vikt heller, och sen gäller det ju att hålla vikten. Det är väl det som är problemet med mat, att det är så gott så man vill äta så mycket. Räcker ju att äta så man blir mätt {beauty}

  • ida11 19 november 2010

    Ja herre min ge vad man får vrida och vända på det stackars
    slantarna som man fick till pension
    Jag lagar stor kok fryser in,handlar lokalt kött vi har en slakteri i samhället.Det blir lite dyrare, men då vet jag vad jag får i mig handlar från ica det blir inte billigare att åka runt och jaga efter kort datum varor...Vi har 3000 kr i månaden och är 2 pers.Jag baker själv mer kan jag inte göra,man måste leva och njuta av livet.{

  • soccermum 20 november 2010

    Skrivet av Josses den 18 nov 2010

    En till som håller med!
    Visst är det så att det finns värre saker{curl-lip}
    Har en 17-årig son som också dricker mycket mjölk här hemma och han dricker inte heller läsk och sånt, han är som jag när jag var yngre, tycker inte om kolsyrat, Däremot äter han inte så våldsamt mycket längre... Han vägde närmare 100 kg i april ifjol och då slutade han på eget bevåg att fika på kvällen och tog ytterst sällan två portioner, han gick ner 13 kr på 1 år. Tycker han gjorde det bra men det finns säkert många som tycker att det var lite.


    Skönt att höra att det finns fler som tycker som jag och som har upplevt samma tonårsfenomen :)

    Josses, min son visar inga som helst tendenser att bli överviktig men jag tycker din son har varit jätteduktig som på egen hand gått ned 13 kilo på ett år! hälsa honom att han kan vara mkt stolt över sig själv och "keep up the good work" (L)

  • Tillberga 22 november 2010

    Skrivet av ida11 den 19 nov 2010

    Ja herre min ge vad man får vrida och vända på det stackars
    slantarna som man fick till pension
    Jag lagar stor kok fryser in,handlar lokalt kött vi har en slakteri i samhället.Det blir lite dyrare, men då vet jag vad jag får i mig handlar från ica det blir inte billigare att åka runt och jaga efter kort datum varor...Vi har 3000 kr i månaden och är 2 pers.Jag baker själv mer kan jag inte göra,man måste leva och njuta av livet.{


    jag bor ju i en "lite större stad" Västerås...*fniss fniss*
    tänkte som så att Lidel har ju inte allt men behöver så jag åker till Lidel först och ser vad på listan jag kan handla där
    sen åker vi vidare till COOP extra och handlar resten,

    på Brynolf Bagare kan jag köpa en hel kasse med "gårdagens bröd" för 100:- så de gör jag nog ibland i alla fall Men jag tycker ju de är kul att baka oxå

    jag har börjat kolla priserna på de saker som vi brukar handla, och jämför mellan COOP stjänan (min härbutik) Maxi Hälla, Willys, COOP extra och Lidel

  • soccermum 22 november 2010

    Skrivet av Tillberga den 22 nov 2010

    jag bor ju i en "lite större stad" Västerås...*fniss fniss*
    tänkte som så att Lidel har ju inte allt men behöver så jag åker till Lidel först och ser vad på listan jag kan handla där
    sen åker vi vidare till COOP extra och handlar resten,

    på Brynolf Bagare kan jag köpa en hel kasse med "gårdagens bröd" för 100:- så de gör jag nog ibland i alla fall Men jag tycker ju de är kul att baka oxå

    jag har börjat kolla priserna på de saker som vi brukar handla, och jämför mellan COOP stjänan (min härbutik) Maxi Hälla, Willys, COOP extra och Lidel


    (Y)

  • Mistys 22 november 2010

    Tillberga: Du vet väl att Willys är ca 10 % billigare på hela matkassen än coop. Ca 6% mot Maxi.
    Se länken nedan.

    Detta är uträknat på hela matkassen vilket innebär att hänsyn inte tagits till ev extrapriser. Jag menar att har ex coop färs på extrapris blir ju kanske just den varan billigare där men utslaget på ett snitt på 1000 varor blir det billigare på willys

    http://www.willys.se/Produkter--sortiment/Prisjamforelse/

  • Cassiopeya 22 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 22 nov 2010

    Tillberga: Du vet väl att Willys är ca 10 % billigare på hela matkassen än coop. Ca 6% mot Maxi.
    Se länken nedan.

    Detta är uträknat på hela matkassen vilket innebär att hänsyn inte tagits till ev extrapriser. Jag menar att har ex coop färs på extrapris blir ju kanske just den varan billigare där men utslaget på ett snitt på 1000 varor blir det billigare på willys

    http://www.willys.se/Produkter--sortiment/Prisjamforelse/


    Satt faktiskt och jämförde lite priser just nu. Visst är Willys billiga, ska bli spännande att provhandla där istället. Hoppas kunna sänka matkontot lite, det är ju alltid bra (Y)

  • ida11 23 november 2010

    {waving}Med andra ord så är Willys och Lidel billigast
    men man får köra runt i stan för att komma dit.
    Jag tror att allra billigast blir det om man handlar i en och samma affär
    Rätta mig om jag har fel

  • Tillberga 23 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 22 nov 2010

    Tillberga: Du vet väl att Willys är ca 10 % billigare på hela matkassen än coop. Ca 6% mot Maxi.
    Se länken nedan.

    Detta är uträknat på hela matkassen vilket innebär att hänsyn inte tagits till ev extrapriser. Jag menar att har ex coop färs på extrapris blir ju kanske just den varan billigare där men utslaget på ett snitt på 1000 varor blir det billigare på willys

    http://www.willys.se/Produkter--sortiment/Prisjamforelse/


    jag kan tänka mej att handla allt utom kött o chark på Willys...vet att de är löjligt :\ men så är de, men vist ibland får man ge sej ...*fniss fniss*

  • Erajscha 23 november 2010

    Skrivet av ida11 den 23 nov 2010

    {waving}Med andra ord så är Willys och Lidel billigast
    men man får köra runt i stan för att komma dit.
    Jag tror att allra billigast blir det om man handlar i en och samma affär
    Rätta mig om jag har fel


    Om det inte är särskilt långt att åka mellan affärerna är det nog billigast att handla i flera affärer om man har koll på vad som är billigast var.

    Jag skriver ner på min shoppinglista vad varje sak får kosta och sen börjar jag på Lidl och handlar allt som är billigast där först. Resten tar jag i regel på Willys om jag inte sett vissa extrapriser på Citygross men då är det bara just det jag handlar där.

  • Glansspray 23 november 2010

    Är ensamen tonåring på 16 år som nyligen flyttade hemifrån för att studera på annan ort. Har stoooooora problem med att planera matlagning och handling för att få pengarna att räcka till. Efter hyran har jag 1050 kr att leva på under en månad, med förhoppningarna om att kunna åka tåg två gånger i månaden. Detta är ett slags nödvändigt ont med tågåkandet, åker iväg och umgås med min bästa kompis som bor några mil bort. Utan resorna vet jag inte riktigt hur jag skulle klara mig rent psykiskt, men ekonomin börjar sätta stopp och jag vill inte behöva be mamma om mer pengar.

    Har noga läst igenom alla tips, och det är väl sådant som jag vet, dock finner jag det otroligt svårt att sätta i system! Har inte heller världens möjligheter att åka runt i olika butiker för att komma undan så billigt som möjligt då jag inte hittar riktigt i staden. Någon som har tipps på hur man ändå kommer iväg och hur man ska lägga upp inhandlingen? Vet som inte riktigt i vilken ända jag ska börja!

  • Mistys 23 november 2010

    Skrivet av Tillberga den 23 nov 2010

    Skrivet av Misty09 den 22 nov 2010

    Tillberga: Du vet väl att Willys är ca 10 % billigare på hela matkassen än coop. Ca 6% mot Maxi.
    Se länken nedan.

    Detta är uträknat på hela matkassen vilket innebär att hänsyn inte tagits till ev extrapriser. Jag menar att har ex coop färs på extrapris blir ju kanske just den varan billigare där men utslaget på ett snitt på 1000 varor blir det billigare på willys

    http://www.willys.se/Produkter--sortiment/Prisjamforelse/


    jag kan tänka mej att handla allt utom kött o chark på Willys...vet att de är löjligt :\ men så är de, men vist ibland får man ge sej ...*fniss fniss*


    Nyfiken......

    Varför vill du inte handla kött och chark där?
    Dom har ju exakt samma leverantörer som andra butiker. Scan, Pärsons, Lithells, Andersson och Tillman mm.mm

    Samt deras kött är packat i sterilrum i Jönköping så det ska vara absolut av bästa kvalitet samt genomgår en stenhård kvalitetskontroll innan de hamnar i trågen. Har själv varit dit och tittat. Tempen på köttet mäts alltid innan det lastas av bilarna vilket garanterar att kylkedjan inte bryts. Skulle inte handla ICA kött då jag även sett hur det packas och där vet jag att det slarvas med både tempkoll och packkoll. Däremot coop har jag aldrig sett.

  • Tillberga 25 november 2010

    Nyfiken......

    Varför vill du inte handla kött och chark där?
    Dom har ju exakt samma leverantörer som andra butiker. Scan, Pärsons, Lithells, Andersson och Tillman mm.mm



    jag har handlat köttfärs och grytbitar där och blivit GRYMT besviken.....

  • Cassiopeya 25 november 2010

    Skrivet av Tillberga den 23 nov 2010

    Skrivet av Misty09 den 22 nov 2010

    Tillberga: Du vet väl att Willys är ca 10 % billigare på hela matkassen än coop. Ca 6% mot Maxi.
    Se länken nedan.

    Detta är uträknat på hela matkassen vilket innebär att hänsyn inte tagits till ev extrapriser. Jag menar att har ex coop färs på extrapris blir ju kanske just den varan billigare där men utslaget på ett snitt på 1000 varor blir det billigare på willys

    http://www.willys.se/Produkter--sortiment/Prisjamforelse/


    jag kan tänka mej att handla allt utom kött o chark på Willys...vet att de är löjligt :\ men så är de, men vist ibland får man ge sej ...*fniss fniss*


    Förstår dig! Känner likadant, men om jag känner till märket och vet att det är bra kött/chark så kan jag tänka mig att köpa det på Willys.

  • Cassiopeya 25 november 2010

    Skrivet av phillerille den 18 nov 2010

    Hej vi är två vuxna hemma efter att båda nu flyttat hemifrån. Det blev tomt i huset och jag fick börja slänga mat, jag är en typiskt storköpare lite trist när det bara är två att laga till. matkontot gick ned från 9000 till idag cirka 4000. Jag handlar mycket på willys och lidl, och bunkrar kött när det är schysst pris. på vardagarna äter vi myckét enkelt, frukost och middag är det ofta fil och mackor , lunchen äter vi båda ute, fredagar och lördagar äter vi lite ordentligt fisk eller köttbit, efterrätterna blir mer och mer i fokus, på söndagen äter vi ute med våra vänner, gärna på någon skärgårdkrog. sandhamn eller ute på vattholma.

    Det är iaf kul när ungarna och deras kompisar hit, då blir det storkök, och husman gillar de flesta, utom lever har jag insett. Jag kan stå och göra upp en hel raskens till fattiga riddare till frukost, med vita bönor ägtg mm, det finns liksom inget stopp.

    Jag har haft förmånen att ha en fru som inte gillar att stå i köket, vilket betyder att jag kunnat husera fritt. Julborden brukar jag börja med kring första advent med att rimma skinkan och stoppa korv mm. jag har ofta rökt fisk själv, men nu är det svårt att få tag i ål - dessutom inte så snällt eftersom den är utrotningshotad.

    Lycka till med er matlagning!




    vilken härlig passion för matlagning du har! Du kanske borde jobba med det på något vis :D

  • Cassiopeya 25 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 22 nov 2010

    Tillberga: Du vet väl att Willys är ca 10 % billigare på hela matkassen än coop. Ca 6% mot Maxi.
    Se länken nedan.

    Detta är uträknat på hela matkassen vilket innebär att hänsyn inte tagits till ev extrapriser. Jag menar att har ex coop färs på extrapris blir ju kanske just den varan billigare där men utslaget på ett snitt på 1000 varor blir det billigare på willys

    http://www.willys.se/Produkter--sortiment/Prisjamforelse/


    Handlar du allt på Willys Misty09, eller finns det saker som du hellre köpter någon annanstans? Har ju funderat på att börja handla på Willys istället och undrar hur du gör och tänker {question} (Psst andra som handlar på Willys får också gärna komma med svar ;))

  • NicolinaZ 25 november 2010

    Skrivet av Glansspray den 23 nov 2010

    Är ensamen tonåring på 16 år som nyligen flyttade hemifrån för att studera på annan ort. Har stoooooora problem med att planera matlagning och handling för att få pengarna att räcka till. Efter hyran har jag 1050 kr att leva på under en månad, med förhoppningarna om att kunna åka tåg två gånger i månaden. Detta är ett slags nödvändigt ont med tågåkandet, åker iväg och umgås med min bästa kompis som bor några mil bort. Utan resorna vet jag inte riktigt hur jag skulle klara mig rent psykiskt, men ekonomin börjar sätta stopp och jag vill inte behöva be mamma om mer pengar.

    Har noga läst igenom alla tips, och det är väl sådant som jag vet, dock finner jag det otroligt svårt att sätta i system! Har inte heller världens möjligheter att åka runt i olika butiker för att komma undan så billigt som möjligt då jag inte hittar riktigt i staden. Någon som har tipps på hur man ändå kommer iväg och hur man ska lägga upp inhandlingen? Vet som inte riktigt i vilken ända jag ska börja!


    Hej, satsa på rotfrukter, lök, pasta och ris som bas. Se till att du har sådant plus kryddor hemma. Och krossad tomat. Allt det kan köpas billigt och varieras jättelångt med litelite köttfärs, kyckling, fisk, ägg osv beroende på vad du fått på erbjudande. Baka bröd själv, små frallor är bra att ha i frysen och tina upp 1-2 per dag. Glöm halvfabrikaten, koka hellre soppor och grytor/pastasåser själv och frys in portioner. Eller slå dig ihop med några kompisar och bilda matcirkel, bjud varandra på mat, för ofta blir det billigare per portion att kocka för lite fler! Lycka till och god jul!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.