Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur tänker ni kring detta med inälvsmat?

  • MrsC 15 april 2009

    ...vilken tur att smaken är som...:D

    Inälvsmat är gott tycker jag med: lever, njure, hjärta...även tunga är gott...grisfötter är gott...(Y)

  • Okänd 16 april 2009

    Skrivet av MrsC den 15 apr 2009

    ...vilken tur att smaken är som...:D

    Inälvsmat är gott tycker jag med: lever, njure, hjärta...även tunga är gott...grisfötter är gott...(Y)



    Himla tur det där med baken!

    Det var två kompisar som skulle ut och äta lunch.
    Den ena beställde kokt rimmad tunga med mos.
    Då sa den andra: Hur kan du äta något som nån kossa haft i munnen, jag tar en omelett.
    Svaret blev: och var kom äggen ut?

  • Lotten_J 16 april 2009

    Visst är det tur att smaken är som baken (Y) Men jag undrar ändå varför man äter viss inälvsmat med tanke på vilken funktion de har i en levande kropp :'( Kanske är jag insnöad i mitt tänk men för att statuera exempel så skulle jag för mitt liv inte tugga på ex en njure som jag vet har med urinvägarna att göra :'( Likaså levern som är den sk avfallscentralen för kroppens gifter....Jag kommer nog aldrig att "förstå" men respekterar folks vilja att äta detta. Kul att höra hur folk tycker (Y)

  • StinaO 16 april 2009

    Alltså...är jag ensam om att faktiskt TYCKA OM lever och blodmat? Leverbiffar med potatis, sås och lingonsylt...
    Tunna blodplättar med lingonsylt..
    Blodpalt med fläsk...
    Blodkorv...
    Levergryta m bacon...
    Jag säger bara MUMS!

    Dessutom innehåller det en massa nyttigt oxå! och tillsammans med apelsinjuice är det toppen för alla dem som har lågt hb (blodvärde)!
    Mina två tjejjer älskar blodmat och lever!

    Jag tror samma som någon skrev...att det handlar lite om vad man är uppvuxen med för mat...Grunden läggs nog då!

    Till sist, smaken är som baken - delad! Och det är ju tur det, man kan inte tycka lika om allt...
    Kram från mig!

  • Susette 16 april 2009

    Nej, fy för inälvsmat som lever och njure. Blodbröd med fläsk äter jag med glädje.
    Tur är det att vi alla är olika och har olika smak då blir det variation i tillvaron!!!(Y)

  • bernit 16 april 2009

    Att inte tycka om inälvsmat sitter nog mer i huvudet än i smaken eller konstistensen. Äter med jämna eller ojämna mellanrum inälvsmat av alla sorter, I veckan en njursouté med portvinssmak - utomordentligt gott !

  • The_mama97mia 16 april 2009

    Jag njuter av kycklinglever, leverpastej, blodpudding. Vilt/Nötlever har jag inte ätit på länge, gillar smaken, men har svårt att tillreda pga konsistensen=?
    Njure har jag svårt för, minns en gång vi skulle tillreda, lade njuren i mjölk men det luktade så illa(piss). Blev inget av det.
    Annan fundering v g Inälvor - jag använder ju gristarmar varje år när jag gör korv? I o f s äter jag ju inte upp själva tarmskinnet då, men... ???

    Ngt jag aldrig ätit är BRÄSS
    kalvbräss lär ska vara en delikatess, UJ det rimmade
    (tänker bara på Hannibal Lecter då)

    Hjärna är inte en inälva, per definition och inte heller hjärta , som ngn skrev ovan där


    Mina tankar om inälvor bara således / bugar

  • Zeldasmatte 16 april 2009

    Jag äter blodpudding och leverpastej rätt ofta.
    Lever åt jag när jag bodde hemma, det har jag inte vågat mig på att göra själv, men ibland längtar kroppen efter det...
    Njure har jag aldrig testat, låter lite läskigt... :'(

  • MammaLena 16 april 2009

    Alla kan inte tycka om allt i matväg.
    Jag äter gärna inälvsmat, är uppväxt med det.
    Minns en gång uppe hos mormor och morfar i Jämtland
    då det var dags för kvällsmackan, jag dukade fram av allt
    som erbjöds att duka fram. Där i kylskåpet fanns en
    bit liten "skinka", morfar bad mig ta fram en kniv också att skära
    "skinkan" med. Sagt och gjort, "skinkan" skars upp och
    jag tog en skiva eller fler och tyckte att det var gott.
    Men skinkan visade sig vara rökt älghjärta. Gott var det dock.
    Blodpannkaka är en rätt som åts då och då.
    Mina barn ÄLSKAR blodpudding och leverpastej

  • Lotten_J 17 april 2009

    Det roliga med min uppväxt är att jag är uppväxt i en familj där man ätit lever och all form av blodmat. Jag är inte alls kräsen i maten, äter allt utom renkött och inälvsmat. Mina ungar, som visserligen är vuxna nu, älskar blodpudding. Jag har aldrig låtit bli att servera mina barn mat de gillar bara för att inte jag gillar den men man undrar ju varför majoriteten här INTE äter inälvsmat och jag tycker det är lite kul med denna diskussion....(Y)


    Skrivet av StinaO den 16 apr 2009

    Alltså...är jag ensam om att faktiskt TYCKA OM lever och blodmat? Leverbiffar med potatis, sås och lingonsylt...
    Tunna blodplättar med lingonsylt..
    Blodpalt med fläsk...
    Blodkorv...
    Levergryta m bacon...
    Jag säger bara MUMS!

    Dessutom innehåller det en massa nyttigt oxå! och tillsammans med apelsinjuice är det toppen för alla dem som har lågt hb (blodvärde)!
    Mina två tjejjer älskar blodmat och lever!

    Jag tror samma som någon skrev...att det handlar lite om vad man är uppvuxen med för mat...Grunden läggs nog då!

    Till sist, smaken är som baken - delad! Och det är ju tur det, man kan inte tycka lika om allt...
    Kram från mig!





  • Lotten_J 17 april 2009

    Nä brässen äter jag inte heller.....undrar varför man började ge sig på såna där organ eg :o Var det för att man hade ont om mat eller? Det finns säkert ngn historia bakom detta också


    Skrivet av mama97mia den 16 apr 2009

    Jag njuter av kycklinglever, leverpastej, blodpudding. Vilt/Nötlever har jag inte ätit på länge, gillar smaken, men har svårt att tillreda pga konsistensen=?
    Njure har jag svårt för, minns en gång vi skulle tillreda, lade njuren i mjölk men det luktade så illa(piss). Blev inget av det.
    Annan fundering v g Inälvor - jag använder ju gristarmar varje år när jag gör korv? I o f s äter jag ju inte upp själva tarmskinnet då, men... ???

    Ngt jag aldrig ätit är BRÄSS
    kalvbräss lär ska vara en delikatess, UJ det rimmade
    (tänker bara på Hannibal Lecter då)

    Hjärna är inte en inälva, per definition och inte heller hjärta , som ngn skrev ovan där


    Mina tankar om inälvor bara således / bugar

  • bayrare 17 april 2009

    Jag älskar all inälvsmat, men så är jag uppväxt på landet med djur o slakt och att inte låta något förfaras. Även testiklar är jättegott rätt tillagade. Att inte tycka om, är ju något som sitter i hjärnan och att man hört någon säga att det äter jag inte eller det är inte gott.
    (Y) bayrare

  • Lotten_J 17 april 2009

    Testiklar? :o och hur tillagar man dessa? Skojar du nu eller? Jag är själv uppväxt på en bondgård men inte tog man reda på testiklarna :'( Denna diskussion blir faktiskt mer o mer intressant tycker jag (Y)


    Skrivet av bayrare den 17 apr 2009

    Jag älskar all inälvsmat, men så är jag uppväxt på landet med djur o slakt och att inte låta något förfaras. Även testiklar är jättegott rätt tillagade. Att inte tycka om, är ju något som sitter i hjärnan och att man hört någon säga att det äter jag inte eller det är inte gott.
    (Y) bayrare

  • Marie-Louise_09 17 april 2009

    Riktig dansk leverpastej är gott och likaså blodpudding. Nu äter jag blodpudding på ett lite konstigt sätt, enligt alla andra, med sirap. (Y)
    Annars låter jag bli inälvsmat, kan inte med konsistensen, förutom kycklinglever som finhackas som jag har i min lasange.
    Däremot vet jag att jag kan tillaga kalvlever på ett superbt sätt (enligt andra) men äta det, nej tack.

    Å andra sidan, vad vet vi om vad som exakt finns i alla typer av korv?!:o

  • zudette 17 april 2009

    Jag är uppvuxen med inälvsmat och äter gärna både blodpalt, blodkorv, blodpannkaka och blodplättar och leverbiff.... men där är det nog stopp! Jag kan inte tänka mig att äta vare sig tunga eller njure.... känns inte alls bra! När det gäller just blodpudding så tänker jag själv prova göra den någon dag! och då ska jag göra den som jag minns att min farmor gjorde - nämligen att koka den i lakansväv på spisen! (L) Min barndoms blodpudding kan ALDRIG jämföras med den som man idag kan köpa i butiken!

    Kan berätta att min favoriträtt över alla andra, när jag var liten, var lungmos! Mald svinlunga som brynts med lök, salt och pappar (tror jag) som jag mosade ihop med potatis och en ordentlig klick smör! - oj vad gott det var! .... men som vuxen, så här en 28 år sedan jag åt det sist, så vet jag inte om jag skulle få i mig det idag... Kanske om någon annan lagde det åt mig! :)

  • zudette 17 april 2009

    Jag tror inte att det var mer komplicerat än att man tog vara på allt som djuren gav att äta oavsett om det var tungan, brässen, blodet eller något annat innre oragn. Vem vet vad som fannsi i pölsan då? Tarmarna tog man ju oxå reda på och använde till korven på den tiden det begav sig .... och det görs ju ännu idag fast nu mer fabricerat och man har nog tappat tanken om vad det egentligen är.....

    Skrivet av Lotten_J den 17 apr 2009

    Nä brässen äter jag inte heller.....undrar varför man började ge sig på såna där organ eg :o Var det för att man hade ont om mat eller? Det finns säkert ngn historia bakom detta också


    Skrivet av mama97mia den 16 apr 2009

    Jag njuter av kycklinglever, leverpastej, blodpudding. Vilt/Nötlever har jag inte ätit på länge, gillar smaken, men har svårt att tillreda pga konsistensen=?
    Njure har jag svårt för, minns en gång vi skulle tillreda, lade njuren i mjölk men det luktade så illa(piss). Blev inget av det.
    Annan fundering v g Inälvor - jag använder ju gristarmar varje år när jag gör korv? I o f s äter jag ju inte upp själva tarmskinnet då, men... ???

    Ngt jag aldrig ätit är BRÄSS
    kalvbräss lär ska vara en delikatess, UJ det rimmade
    (tänker bara på Hannibal Lecter då)

    Hjärna är inte en inälva, per definition och inte heller hjärta , som ngn skrev ovan där


    Mina tankar om inälvor bara således / bugar

  • bernit 17 april 2009

    Bräss är verkligen en delikatess rätt tillredd - tyvärr inte så ofta idag på krogmenyerna.
    Förr, när kräftorna var rikemansäta serverades ofta kalvbräss som förrätt till kräftkalaset.
    En créps med kalvbrässtuvning .....!!!!!!

  • Lotten_J 17 april 2009

    Ja jisses....kul att höra men oooohhh vad magen vänder sig :'( Tänk vad konstigt eg att vissa saker ska liksom kallas delikatesser medan andra tycker det är rena rama.....( ska inte använda ordet) Har du hört ngt om detta med testiklar, som jag tog upp i ett inlägg ovan?

    Skrivet av bernit den 17 apr 2009

    Bräss är verkligen en delikatess rätt tillredd - tyvärr inte så ofta idag på krogmenyerna.
    Förr, när kräftorna var rikemansäta serverades ofta kalvbräss som förrätt till kräftkalaset.
    En créps med kalvbrässtuvning .....!!!!!!

  • Gnurf 17 april 2009

    Diskussionen kring att mumsa på testiklar...flyttas lämpligen till tråden "Fräcka lördag" (Y) Nu håller Ni ju på att spåra ur fullständigt Flickor...:o

    Kram/Vän av ordning

  • Myggan-65 17 april 2009

    Nej StinaO, du är inte ensam om att TYCKA OM lever och blodmat!! :) Du nämnde levergryta med bacon och en massa andra godsaker och du fick det att vattnas rejält i munnen på mig kan jag säga.

    Speciellt vi kvinnor skulle behöva äta betydligt mer av den typen av mat med tanke på vad inälvsmat och blodmat innehåller. Jag anser nog att det är bättre att få i sig järn och vitaminer på ett naturligt sätt, i maten, framför att äta dyra vitaminpreparat

    Jag får känslan av att de flesta som äter/tycker om inälvsmat och blodmat är uppväxta på landet, alternativt har släkt som bor på landet. Rätta mig gärna om jag har fel, för det vore mycket intressant att få lite grepp om hur matvanorna skiljer sig mellan landet och stan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.