Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hygieniskt eller vad ???

  • mariad 11 november 2007

    Intessant debatt! Men är det ingen som handlar grönsaker längre.....?! Och på torget...?

    Jag är inte säker på att jag håller med hela vägen. När det gäller godiset - ja. Men i många andra fall bör vi nog tänka på hanteringen innan varor förpackas - vad får alla att tro att de är mer hygieniska...? Livmedelsindustrin är kontrollerad men glöm inte att det finns undantag överallt samt att mat transporteras långt, ut och in, fram och tillbaks. Man läser ju regelbundet om vad folk finner i sina burkar...

    Många varor föredrar jag därför att köpa i lösvikt, många sådana varor kommer från en liten lokal handlare utan mellanhänder, alltså färre som hanterar produkterna. De byts oftare ut, det fylls på dagligen, det hålls fräscht på ett bättre sätt.

    Jag anser att alla har ett ansvar i affärer och bland mat, vuxna som barn. Men vi ska nog inte heller gå till överdrift, som någon sa, lite skit rensar magen :p

  • evaldo 11 november 2007

    Butiker med godis känar bra pengar på gnälliga ungar som vill ha godis.
    Föräldrarna köper bara för att få tyst på barnen i butiken.

  • evaldo 11 november 2007

    Skrivet av kajsa35 den 1 nov 2007

    :p ha ha jag tycker nog att lite "skit" rensar magen... skulle man börja fundera på allt man stoppar i sig så svalt man nog.. så länge man inte blir sjuk så är det nog inget att oroa sig för.. det är min åsigt.. kram :'(


    Jag håller med dig " lite skit har ingen dött av " i alla fal inte förrän efteråt:

  • 12 november 2007

    Hygieniskt? Nej, tänker som andra, att det är det inte, men samtidigt ska man nog ha i sig en massa bakterier hela tiden, för att hålla magbakterierna och immunförsvaret igång?
    Fast det där med lösgodis och andra lockvaror ända nere på golvet tycker jag är att passera en gräns, överhuvudtaget hyllor som går nästan ända ned i golvnivå. Men butikerna vill väl ha in så mycket som möjligt, och vi är många som redan nu inte når upp till översta hyllan alla gånger.
    Hemma skulle man ju aldrig drömma om att förvara maten så, fast i jordkällaren förstås? Nog händer det att jag har rotsakerna i nätkorgar direkt på golvet där vi går.

  • ThomasP 12 november 2007

    ja och vart växer frukten och grönsakerna: Åke runt i europa i sommar äpplen,päron och vinrankorna ligger ju brevid vägarna. Men man kan ju inte sluta att äta men man kan ju tänka sig för lite. Självklart så ska frukt och grönsaker ej vara plastade men det jag kände var ju all lösviktsgodis som exponeras i lagom höjd för att alla ska kunna nå med sina skitiga händer och snoriga näsor (Svårt att skölja av godis)//Thomas

  • Hannsi 14 november 2007

    men det är ju inte bara barn som är där och gräver.. var och handlade i tisdags och när vi kom till avdelningen för frukt och grönt (där det även finns nötter) ser vi en kvinna ja mellan 35-40 stå och käka av nötterna sen gick hon vidare till vindruvorna. då blev jag rätt irriterad och min pojkvän som har jobbat i butik ett tag sa att det är så vanligt sånnt där så man inte ens orkar bry sig.. efter det fick jag mig en tanestälalre och är lite skeptisk till allt som inte finns färdig förpackat:/

  • ThomasP 14 november 2007

    Ja jag har också jobbat i butik så man har sett för mycket//Thomas:'(:'(

  • 15 november 2007

    Det är inte klokt vad snuskigt det verkar vara bakom kulisserna. Är inte ett dugg förvånad. Alla som jobbar och ser detta borde verkligen reagera. :@
    I frukt och grönsaksdisken borde man ha plasthandskar på sig när man plockar. Många går ju igenom hela sortimentet innan de bestämmer sig. I Italien använder ALLA hanskar som finns i butiken.

  • Lena 15 november 2007

    Det där med lös godis var ett vansinnigt på hit dom kom på....

  • e_p_a2000 15 november 2007

    Om Man bara åt mat och godis som var helt bakteriefria så tror jag att man skulle få ett helvete varje gång det kom en förkylningsperiod. Snusket bland frukt och lösgodis är tråkigt men ur sjukdoms synpunkt så är nog vanliga saker som disktrasor, tangentbord och dörrhandtag mer smittsamt.

  • indaa 15 november 2007

    lite skit rensar magen, för mycket blir man mätt av ;)

    nej visst tusan e de äckligt. men man kan inte tänka så tror ja... tänk på pengarna du håller i, kundvagnen du kör, handtaget till et "offentlig dör" listan kan göras lång....

  • tilda 20 november 2007

    Som sagt, lite skit rensar magen. Jag tror inte riktigt på den här "sterila" livsstilen som förespråkas allt mer. Det klart att mycket är äckligt, men man kan inte klara sig utan bakterier.I förlängningen skulle man ju kunna dö av en simpel snuva! En av de största bovarna när det gäller bakterier är nog de som kan uppstå i lagad mat. Alltså restauranger odyl. Något som jag har väldigt svårt för är julbord!! Där kan man verkligen hitta bakterier om maten inte har hanterats rätt!!

  • pehrzonflickan 22 november 2007

    Jag borde nog tänka mig för lite extra mycket. Glömmer ju ibland att skölja grönt som vem som helst kan ha kladdat på. Skärpning!

  • e_p_a2000 22 november 2007

    Något som jag tycker är äckligt är när folk som har lunchlåda med sig till jobbet virar in lådan i en plastkasse från tex ICA och sedan stoppar in den i kylen i pausrummet. Oftast finns det mjölkpaket och andra inte helt slutna varor. Oftast så har man plastkassar liggande hemma i någon låga med andra plastkassar. Kassarna har man ofta på marken vid urlastning i bilen, Man får kassar när man ska ta med sig saker från bekanta ochså vidare. Vem vet vad som har förvarats i kassarna eller vem som har kladdat på din kasse?? och sedan stoppa in dem i kylen Nä USCH och FY

  • Amika 22 november 2007

    *Skrattar* Det här var en lång och intressant diskussion. Delar nästan upp i två olika läger, för och emot. :)
    JAg har studerat bakteriologi. Om man är minsta rädd för bakterier så ska man inte läsa den kursen.
    Den vanligaste smittan i sverige heter feces oral. Feces är avföring på latin och oral vet de flesta vad det betyder, mun. Så bajs i munnen är den vanligaste smittan. Det är för att vi svenskar är så otroligt dåliga på att tvätta händerna när vi varit på toa. Så man går runt med e-coli bakterier på händerna, man tar i ett handtag eller en frukt eller i godis och sen lägger man tillbaka det och sen tar nästa i samma sak och kliar sig sen runt munnen medan han/hon funderar och vips så har människan feces oral.
    MEN det är inte som att man blir sjuk varje gång. Men visst stämmer det att lösviktsgodiset är en stor smitthärd, likaså grönsakerna. Men grönsakerna sköljer man ju innan man använder dem... Men sen är det ju faktiskt så som någon sa i ett inlägg att lite skit rensar magen... Man härdar sin mage genom att få i sig bakterier. Men det man kan göra är att avstå från att köpa lösviktsgodis under tiden då vinterkrärsjukan är som värst.
    Men framför allt... Tvätta händerna när ni varit på toa. Tvätta händerna innan ni lagar mat och även när ni kommer in utifrån och har handlat, så slipper ni mkt smitta på det sättet.
    Och sen det här med att skylla på barn, vuxna är nog ganska duktiga de med på att stoppa ner händerna och ta sig ett smakprov. De tycker inte det är fel, för de gör det ju hemma och jag tror inte att det finns någon som tycker att de går runt med skitiga händer med flit... De fick ju inget på händerna när de torkade sig... :o

  • Amika 22 november 2007

    Och sen apropå det där med disktrasor som e_p_a2000 tog upp så är det en riktig bakterie härd. Jag byter ut min trasa minst en gång i veckan och kör den i 95 grader i tvätt maskinen eller tar en ny. För använder man sin disktrasa i mer än en vecka så är det renare att stoppa ner handen i toalettstolen och sen slicka på den än att ta i en disktrasa och sen ta sig runt munnen... DET tycker jag är äckligt. *Skrattar*

  • ThomasP 22 november 2007

    Skrivet av Amika den 22 nov 2007

    Och sen apropå det där med disktrasor som e_p_a2000 tog upp så är det en riktig bakterie härd. Jag byter ut min trasa minst en gång i veckan och kör den i 95 grader i tvätt maskinen eller tar en ny. För använder man sin disktrasa i mer än en vecka så är det renare att stoppa ner handen i toalettstolen och sen slicka på den än att ta i en disktrasa och sen ta sig runt munnen... DET tycker jag är äckligt. *Skrattar*


    Jag håller med Jonna/Amika

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.