Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Inälvsmat

  • Pette 18 juli 2008

    Som nybliven medlem i er fina Matklubb skulle jag vilja slå ett slag för inälvsmaten... Kanske starta en tråd kring detta ämne?

    I Norden ses den ofta på med lite fnyk på näsan, och det blir allt svårare att få tag på fin gödkalv- eller lammlever, kalvbräss och kalvnjure, lammhjärna o.s.v.

    De stora matjättarnas logistik medger inte de korta transport- och lagringstider som råa inälvor kräver, och bortsett från saluhallar och specialbutiker i de största städerna är det i stort sett omöjligt att hitta fina råvaror (i min Vi-butik i Näsby Park finner jag dock kalvnjure...)

    Traditionen saknas kanske också?

    I min pyttelilla by i Frankrike finns två välsorterade slaktare som tar fram allt vad jag kan vilja ha, och de är en fröjd att hadla både inälvsråvaror och oerhört välhängda köttdelar av olika sort.

    Finns flera inälvs-aficionados, så hör av er? Andouillettes, korven gjord på komage och tarmar, kan vara så läcker och god (L) grillad med stark senap, och den enda maträtt jag inte helt förlikat mig med (ännu...) är Tripes à la mode de Caën, grytan på komage som jag faktiskt tycker är lite vämjelig...

  • farmoringer 18 juli 2008

    Jag tycker om viss inälvsmat men måste medge att mage av något djur har jag aldrig smakat. Vet att under älgjakten så är det många thailändare (bärplockare) som frågar jägarna om de får ta älgmagen och det brukar de få....Jag tillhör den sorten som prövar all mat som ställs fram så jag skulle definitivt smaka på det. Annars är det mest lever som jag äter. Tunga tycker jag också om..Bräss har jag heller aldrig smakat, men kanske det är gott, vem vet...Allt låter i alla fall intressant att smaka på...

  • segerwitch 18 juli 2008

    (Y)(Y)Jätte gott med inävlsmat(Y)Har tyvärr inte lyckats få tag på komage, här i Sverige,
    ganska vanligt utomlands(Y)

  • Pette 18 juli 2008

    Hej - såg Ditt svar. Kalvbräss är en av de allra godaste råvaror som finns. Jag lagar den traditionellt här nere som en Bouche à la Reine, d v s stuvad med grädde och lite konjak i en smördegsbakelse, blandad med fäst Karl Johanssvamp (eller Shiitake). Annars dubbelpanerad oc stekt i skivor, med råstekt potatis till. En mild och fin smak som det inte finns någon like till vad jag träffat på...

  • zudette 18 juli 2008

    Hemma, när jag växte upp, åt vi inälvsmat då och då och då var det mest blodmat vi åt! Blodpudding (hemmagjord kokt på farmors vis i lakan) och blodpalt. Såklart åt vi även lever och njuren togs också tillvara ibland. Min klara favorit var lungmos. Mald lunga som brynts med lök och smaksatt med slat o pappar, så enkelt vill jag minnas att det var. Jag åt det ihopmosat med potatis o en klick smör - det var så gott - och ni ska veta att jag då var väldigt kräsen med vad jag åt!:) Mina matvanor då berodde nog mest på att jag växt upp på en bondgård där man av tradition verkligen försökte ta reda på allt som gick. Rätter av mage av olika djur serverades dock ALDRIG! Jag tror att en del av traditionen att äta inälvsmat till viss del försvunnit i takt med att även bondhushållen förändrats och att man inte längre kan/vill slakta hemma på samma sätt som förr. När jag berättar om dett för bekanta idag är det många som rynkar på näsan och hurvas för det låter kanske inte så aptitligt i allas öron. - där är också en orakt till att många inälsrätter mer eller mindre har "försvunnit"! - Jag har iallafall bestämt mig för att försöka lära mig att koka blodpuddig så som farmor gjorde - i ett gammalt lakan! (Y)

  • Pette 18 juli 2008

    Det här blir roligare och roligare... Tack för Ditt inlägg om blodpudding, som också är bland det godaste som finns när den gjorts på rätt sätt. Inte den industriella, i kedjebutikerna, utan den fina hantverksmässigt tillverkade som jag ibland hittar i saluhallar och specialaffärer. Och lungmos ser jag fram mot att en gång få smaka... Lycka till med blodpuddingen - Sänd gärna en feed-back hur det gick?

  • Skogis59 18 juli 2008

    Äntligen lite vettigt käk.
    Är leverfantast sen barnsben. Trots att morsan va skitdålig i köket. Hårdstekt grislever! *yek*
    Jagar själv. I det första jag gör efter skottet är att jag ser till att levern är ok. Är det en älg skjuten så är jag kvickt som tusan framme o tigger till mig levern. Rökt älghjärta är en delikatess. Så har vi kor hemma. Nötnjure är gott med, stuvad med lök o champinjoner. Komage är inte testat än... *erkänner*.... *svälj*
    Kycklinghjärta är fint att göra gryta på.

  • Skogis59 19 juli 2008

    Kollade runt lite. Det finns inte ett enda recept på hemgjord leverpastej!:(
    35750 inlagda recept o det enda jag hittade va nåt danskt recept med en hel massa späck i.
    Nej tack.

    Jag får hitta på nåt själv.

  • farmoringer 19 juli 2008

    Skrivet av Skogis59 den 19 jul 2008

    Kollade runt lite. Det finns inte ett enda recept på hemgjord leverpastej!:(
    35750 inlagda recept o det enda jag hittade va nåt danskt recept med en hel massa späck i.
    Nej tack.

    Jag får hitta på nåt själv.


    Håller med dig. Men det är väl inte så vanligt att man gör egen leverpastej längre. Kommer ihåg att jag gjorde det för ca 15 år sen men kommer inte ihåg vad jag hade för recept..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.