Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Induktionsspis eller inte?

  • Smulpajen 4 september 2008

    Vad har ni för erfarenhet av induktionshällar? Står i valet och kvalet vilket man ska ha n unär jag ska ha ny spis:o Säljarna har naturligtvis tusen argument för, men finns det några nackdelar förutom att man får byta ut alla kärl som inte funkar med induktion?

  • musqot 4 september 2008

    Jag köpte en induktionshäll för några månader sen när jag slängde ut min gamla spis med järnplattor. Här är mina nackdelar, som säkert inte är relevanta om man jämför med en vanlig keramikhäll eller så.

    - man går miste om eftervärmen.

    - hällen känns ömtåligare än de gamla plattorna, så jag ställer t ex aldrig varma plåtar direkt på hällen.

    - kastrullerna låter ibland, och även själva hällen låter ibland när man stängt av den.

    - de digitala reglagen tar tid att lära sig och det tar tid att ändra värmen jämfört med ett mekaniskt vred. Man kan gå direkt från 0 till 9, men inte tillbaka från 9 till 0. Det här har väl mer med modellen att göra än induktionshällen i och för sig.

    - en äldre teflonstekpanna som klarade "magnet-testet" tar en evighet på sig att bli varm. Då fungerar min gamla gjutjärnsstekpanna mycket bättre. Man undrar hur det är med kastrullerna som också klarade testet. Jag vet, man blir väl tvungen att köpa nytt. Men säljaren sa att allt som en magnet fastnar på kan användas, något som inte riktigt stämmer tycker jag.

    - Hällen kräver 16 ampere säkring. Det sa inte säljaren något om. När jag testade spisen första gången så fungerade bara två av plattorna. Det visade sig att en säkring gått. Som tur var så kunde min elektriker konstatera att det gick att byta ut säkringen från 10A till 16A. Vad skulle jag annars gjort?

    Men jag är jättenöjd annars. Fördelarna överväger, men det var ju nackdelar du efterlyste här.

    /Chris

  • Smulpajen 4 september 2008

    Intressanta upplysningar du kom med Chris. Rent spontant kände jag att det får bli en vanlig keramikhäll som jag haft tidigare i en allt-i-ett spis. Men är det fler som har åsikter tar jag gärna emot det, för jag är minst sagt vankelmodig:'(

  • ikah 4 september 2008

    Vi håller på bygger ut vårat kök och vi valde att köpa induktionshäll.:)
    De enda nakdelen vi kom fram till var just det att man måste köpa nya kastruller.
    Vi har både jämfört och funderat på alla småsaker och det var induktionshällen som fick mest fördelar ändå.
    Nu har vi ju inte hunnit prova den ännu så det kan komma fler nackdelar men de får vi ta då.(H)
    Bekanta som har induktionshäll är väldigt nöjda iallafall.(Y)

    /ika

  • zudette 4 september 2008

    Vi har nyligen byggt hus och vi valde induktionshäll och det är det vi är mest nöjda med i hela huset - Vi ÄLSKAR den!!!!!

    här är mina argument för:

    + det går fort för det du har på spisen - vatten kokar snabbt och smör och margarin behöver du inte vänta på särskilt länge - Vi fick lära om oss att laga mat! Förr har man planerat matlagningen så att vi först satte på kastrullerna och sedan förberedde färdigt det man skulle laga - det funkar inte längre.... :D Nu måste man ha hackat, skurit och tagit fram färdigt innan du sätter på spisen!!! BRA tycker jag och här sparar du energin!

    + man går miste om eftervärmen, visst.. men jag säger tack o lov! Risken att du ska bränna fast är minimal - Det går blixtsnabbt att justera värmen och ÄNTLIGEN har begreppet "sjuda" blivit verklighet i mitt kök! Behöver du eftervärme så använd de lägsta nivåerna på spisen! Det ger bra varmhållningseffekt men kokar inte alls..... Om det tar längre tid att justera reglagen så har du igen det i att värmen ändras omedelbums!

    + Testa alla dina pannor med en magnet! Jag behövde byta ut betydligt färre än jag trodde! Min älskade gjutjärnsgryta funkar perfekt!

    + Du behöver inte vara rädd att glömma spisen! Plattorna blir inte alls varma när man inte har en kastrull på och vår modell slår av sig själv efter ca 10 - 20 sek om man glömmer att slå av en platta o man inte har något på den (vilket jag tror att de flesta gör)!!!!(Y)

    För övrigt har jag (och jag har funderat en stund) inget negativt att säga om min induktionshäll!

    Lycka till med ditt val!

  • Bohnke-Oslo 4 september 2008

    hei
    Du sparar strøm!!
    Iduktion är 40% snålare än vanlig häll
    extrem rask uppvärmning
    Barnen slipper bränna sina små søta tassar och du slipper barnskydd

    bara detta är nog før att kjøpa en induktion

    Om du kjøper Mieles nya serie med induktion,så har den
    en "tänkande " eftervärme,den har jag och funkar bra

    minus,du kan äntligen kasta dina ärvda alu-kastruller och ØB-kastruller
    dom funkar inte,bara rostfritt stål duger


    mvh bøhnke

  • Smulpajen 5 september 2008

    Tack för era intressanta synpunkter (Y) Jag förstår att det är måååånga +! Det tråkiga är att man kanske inte kan använda sina mest kära kastruller:'( Har en tryckkokare jag älskar. Men tipset från zudette att testa med en magnet var ju kanonbra(Y)

    Bohnke-Oslo!! ÖB-kastrullerna är sedan många år förpassade till tippen!

    Vad säger ni om dessa små inbyggnadsugnar då?? Inte mycket att baka i enl min åsikt. Vad är era erfarenheter här??

  • musqot 5 september 2008

    I mitt förra inlägg fick du ju bara nackdelarna, det var ju sådana som efterlystes.
    Här några fördelar:

    - perfekt att det går så fort att få varmt (bortsett stekpannan som jag skrev om i förra inlägget, som ändå klarade magnettestet, måste vara något annat fel på den).

    - men ännu bättre är att det går fort att få ner värmen. Om det skulle råka koka över, så behöver man inte stå där och lyfta kastrullen tills plattan svalnat. Det är bara att dra ner värmen så slutar det koka.

    - Kattvänlig. Mina katter springer ofta över spisen. Ofta lyckas dom ha på den, men den stänger av sig själv efter ett antal sek. Skulle dom även råka ha på värmen, så händer det ändå inget så länge det inte står en kastrull på. Perfekt för kattassar att zonerna inte blir heta.

    - den lär dra mindre energi, men det har jag inte haft möjlighet att kolla. Köpte nämligen även ny kyl/frys och tvättmaskin.

    - lätt att göra ren - men då jämför jag förstås med min mycket gamla spis.

    /Chris

  • Smulpajen 5 september 2008

    Skrivet av Bohnke-Oslo den 4 sep 2008

    hei
    Du sparar strøm!!
    Iduktion är 40% snålare än vanlig häll
    extrem rask uppvärmning
    Barnen slipper bränna sina små søta tassar och du slipper barnskydd

    bara detta är nog før att kjøpa en induktion

    Om du kjøper Mieles nya serie med induktion,så har den
    en "tänkande " eftervärme,den har jag och funkar bra

    minus,du kan äntligen kasta dina ärvda alu-kastruller och ØB-kastruller
    dom funkar inte,bara rostfritt stål duger


    mvh bøhnke

    Vad menar du med tänkande eftervärme? Låter som något för mig(Y)

  • frucaos 5 september 2008

    En liten kommentar på det att det låter från kärlen - det är en kvalitetsfråga. Bra kärl låter inte. Men även de sämre "hummar" bara på de höga temperaturerna, och det är ju inte så länge man använder dem.
    Jag vet att det heter att det ska bli kallt på en gång - men det gäller nog bara de dyrare modellerna, för mina zoner går det fint att bränna sig på efter att man har tagit bort grytan, men inte lika länge som på en vanlig spis förstås.
    Jag är jättenöjd, önskar bara att vi hade köpt en lite "finare" modell - vår är te.x väldigt känslig på storlek på kärl. Kärlets botten måste täcka zonen, annars funkar det inte. (Jo, om grytan är större uppåt, så att den "skuggar" hällen - hoppas att du fattar vad jag menar, konformad gryta).
    Det är sant att man inte ska sätta varma saker på hällen - den kan spricka.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.