Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jag köper svenskt!! Gör ni?????

  • samaka 24 februari 2011

    Nu måste vi konsumenter ta vårt ansvar! Köpa svenskt och stödja det utdöende lantbruket.

    Ur länkad artikel: "Tomas Arkeberg och sonen Ulf pekar på bilder ur tidskriften Svensk gris, en tidskrift från Grisföretagarna.

    Så här ser det ut i ett annat EU-land, en sugga har en liten yta där den bara kan ligga eller resa sig upp, men inte röra sig mer. Smågrisarna är på en matta. Men annars är det spalt på golven som gör att avföringen rinner rakt igenom och här finns inget strö. "

    Var god läs hur det går till i andra länder med lägre djurskyddskrav:

    http://www.dt.se/nyheter/sater/article907746.ece

    Ställ krav på riktig ursprungsmärkning. Det är vi konsumenter som kan förändra. Vi får vad vi efterfrågar!

  • svengelsk 24 februari 2011

    Jag håller med dig. Jag hörde en gång på radion en engelsk grisuppfödare klaga på att han inte fick använda benmjöl som foder och därför hade svårt att konkurera med dansk och holländsk bacon. Sedan dess har jag bara köpt brittisk.
    Jag tror att konsumenterna har gjort framsteg här, för det finns många fält i närheten med små skjul och och bökande grisar.Jamie Oliver & Co hade ett program om grisuppfödning och om vikten av att vi köper alla styckningsdelar, inte bara filé och kotlett, för att grisuppfödnigen skall bli lönsam.

  • The_mama97mia 24 februari 2011

    Griskött köper jag nog uteslutande svenskt. Men lammfärs från Nya Zeeland och Entrecote från Argentina kan slinka ner i korgen...

  • littlejohn 24 februari 2011

    Försöker att handla i första hand närproducerat och svenskt så långt det är möjligt. Jag hoppas ju att det ska gynna våra egna producenter. Det gäller inte bara matvaror utan överhuvudtaget allt som konsumeras. Jag älskar frukt och grönsaker men den här årstiden är det svårt att hitta något svenskt.
    Men som sagt vad, jag gör så gott jag kan. ;)

  • chrisq 24 februari 2011

    fint kött som oxfile kalvfile oentrcote vill ja ha från utlandet både beroende av pris o kvalite är lite jag köper i sverige tyvärr

  • nilami 24 februari 2011

    Som sagt det svenska lantbruket står och faller med att konsumenterna tar sig i kragen och väljer efter något annat än plånboken, själv skulle jag aldrig köpa kött som inte var svenskt! Precis som att jag aldrig skulle köpa ett äpple som inte var sveskt så länge det finns sådana. Man önskar ju att butikerna skulle göra valet lite enklare genom att bara sälja "rätt".

    Tänk på miljön, tänk på regnskogen, tänk på den utrotningshotade svenska bonden, tänk på djuren och tänk på framtiden - låt inte prislappen tänka åt dig!!

  • chrisq 24 februari 2011

    (N)nej men kvaliten på kött är bättre utomlands

  • LinneaThornberg 24 februari 2011

    köper alltid svenskt kött! köper inte ens fläskfile från danmark.

  • Mistys 24 februari 2011

    Jag har en dotter som bor i Syd Afrika. Där är det tvärtimot här i Sverige. Närproducerat kött och kyckling från gårdarna runt Kapstaden som säljs i butik kostar mellan 20-30 kr kilot. Importerat eller kött som kommer långväga ifrån kostar det dubbla om inte mer ca 80-150 kr kilot. Det samma gäller frukt och grönt samt bröd. Närproducerat är billigt, importerat dyrt.
    Där lägger man på transportkostnader på priset därav sån skillnad.Här i Sverige verkar det vara det motsatta. Långväga transport = billigt

  • Pam6 24 februari 2011

    Skrivet av chrisn den 24 feb 2011

    (N)nej men kvaliten på kött är bättre utomlands [/qu

  • Marksten 24 februari 2011

    Läste idag att räkor fångade på västkusten kördes ner till Tunisien för att skalas för att sen köras upp till Sverigen igen som skalade räkor.
    Där går gränsen. Jag brukar aldrig köpa skalade räkor och kommer aldrig göra det heller.

  • samaka 24 februari 2011

    Skrivet av chrisn den 24 feb 2011

    (N)nej men kvaliten på kött är bättre utomlands


    Vad är kvalitet för dig?

  • boz1965 24 februari 2011

    En god tanke att uppmana till att enbart köpa svenskt. Men det funkar dessvärre inte för alla.
    En del måste "tänka med plånboken" för att få det att gå ihop i slutet av månaden. Det är ju som bekant alltid för mycket månad kvar i slutet av lönen. Och då köper man såklart det billigaste man kan hitta som håller en godtagbar kvalitet. Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om ifall nötköttet kommer från Sydamerika eller om grisköttet är danskt - jag ska ju inte prata med det. ;)

  • Tant_Anita 24 februari 2011

    Skrivet av chrisn den 24 feb 2011

    (N)nej men kvaliten på kött är bättre utomlands


    Det var det mest oupplysta jag har läst i ett forum hittills Klart att svenskt kött håller bättre kvalité med den rigorösa kontroll det måste genomgå för att överhuvudtaget bli godkänt till försäljning.

  • redd 24 februari 2011

    Tycker det är dom svenska bönderna och slakterierna som skall rycka upp sig snarare.
    Köpte härom veckan (troligen för sista gången på lång tid) en nötstek ifrån scan, 90kr kilot kändes ju okay eftersom det var svenskt kött. ~5% av biten försvann i putsningen som tog dryga 20minuter (inget kött bara bindväv och fett).
    Samtidigt säljer finbutiken på hörnet tysk nötstek för 50kr kilot var och varannan vecka, och då är kötet vällputsat och resultatet blir MYCKET bättre..

    Dessutom kostar ju en svensk nötstek inte sällan 140kr kilot och hur vanvårdade dom tyska djuren än må vara är jag starkt tveksam till att produktionskostnaden är tre gånger så hög i sverige som i tyskland..

    Ett stort problem ligger just i att vi har så höga priser på svenskta råvaror att priserna på svenska gårdar/bruksmark gör att nya bönder måste ta stora lån med höga räntekostnader som följd vilket pressar upp priserna ytterligare för att bonden skall ha råd att gå runt.

    Sedan får ju svenska bönder skylla sig själva, dom skulle på både den svenska och den utlänska marknaden kunna saluföra sitt kött som djur/miljövänligt och därmed få kunderna att betala mer för det.

    Själv skiter jag högaktningsfullt om kossan har varit glad eller inte men betalar mer än gärna ett antal procent mer för att slippa få i mig mer rester efter mediciner än nödvändigt eller obesprutad frukt. Sedan spelar det ingen roll om det kommer ifrån sverige, italien eller tyskland

  • samaka 24 februari 2011

    Skrivet av boz1965 den 24 feb 2011
    Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om ifall nötköttet kommer från Sydamerika eller om grisköttet är danskt - jag ska ju inte prata med det. ;)


    Det är knappast denna anledning som gör att jag inte köper utländskt....

    jag vill gärna att suggan som föder kultingarna jag sedan äter ska kunna göra annat än att stå och ligga på spaltgolv, till exempel. Läs artikeln.

    Jag vill köpa kött som produceras i det land som har de strängaste djurskyddsreglerna i världen!

    Jag vill inte att regnskog ska skövlas för att de djuren jag äter ska få mark att beta!

    Jag vill inte äta djur som behandlats med antibiotika i förebyggande syfte! Vi behöver bara gå till matlandet Frankrike för att hitta detta fanstyg!

  • samaka 24 februari 2011

    Skrivet av redd den 24 feb 2011
    Dessutom kostar ju en svensk nötstek inte sällan 140kr kilot och hur vanvårdade dom tyska djuren än må vara är jag starkt tveksam till att produktionskostnaden är tre gånger så hög i sverige som i tyskland.


    Problemet med hela kråksången är att det säkerligen inte blir bonden som får ta del av prisskillnaden. Skulle tippa att det är handeln som tar största delen av mellanskillnaden vad gäller prisskillnaden på utländskt och svenskt kött.

    Vad tror ni bonden får kr/kg för lammet som genererar kotletter för 280 kr/kg i disken?

  • boz1965 24 februari 2011

    Skrivet av samaka den 24 feb 2011

    Skrivet av boz1965 den 24 feb 2011
    Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om ifall nötköttet kommer från Sydamerika eller om grisköttet är danskt - jag ska ju inte prata med det. ;)


    Det är knappast denna anledning som gör att jag inte köper utländskt....


    Du missar min poäng. Jag skrev att många måste tänka med plånboken när de handlar. Svenskt kött är alldeles för dyrt för många. Då är alternativet att köpa utländskt. Vill svenska bönder sälja mer så får de sänka priserna, och där måste böndernas eget företag, SCAN gå i bräschen. Men eftersom det är vinstintresset och girigheten som styr i det här landet tvivlar jag på att det kommer att ske.

  • samaka 24 februari 2011

    Vill svenska bönder sälja mer så får de sänka priserna, och där måste böndernas eget företag, SCAN gå i bräschen. Men eftersom det är vinstintresset och girigheten som styr i det här landet tvivlar jag på att det kommer att ske.


    Snälla du!! Svara på frågan.... vad tror du lammbonden får kr/kg??? Statistiskt sett får en bonde mindre betalt för sin råvara idag än 1975. Det är få brancher man kan hitta en så dålig utveckling i.

    Har det undgått dig att bönderna går på knäna i detta land. Det är inte bonden som måste sänka priset!!! Folk i detta land lägger mindre och mindre pengar på mat. Mat har förlorat sitt värde. Istället ska man handla kläder, inredningsdetaljer etc etc. Folk behöver omprioritera. Tänka långsiktigt istället för kortsiktigt.

    Sen måste pengarna konsumenterna betalar för köttet omfördelas, men det är en annan femma...

  • Bumbis 25 februari 2011

    När jag köper "finare" delar köper jag nästan alltid utländskt och tänker med plånboken och jag tycker faktiskt att det utländska nötköttet är bättre. Färs köper jag alltid svenskt men det beror på att det utländska oftats är alldeles för fett. Skinkstek, högrev od. tar jag det som finns i affären men det är nästan alltid svenskt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.