Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kanin

  • carron66 18 maj 2011

    Jag har som liten ätit mycket stekt kanin. Mor tillagade och det var verkligen smarrigt. I år fick jag och maken för oss att testa det igen. Inköpte kaninen fryst i Ica affären i Hästveda(skriver inte namnet för man får väl inte göra reklam). Kaninen var fransk men det gjorde ju inget, vi skulle ju inte prata med den. Maken stekte enligt konstens alla regler, men det blev inte lika gott som mors. Till saken hör att vi hade en tamkanin i bur i trädgården, så lite av njutningen gick åt spillo "det går ju inte och äta Pelles kompis!". Tveksamt om jag ger mig på detta igen, men lagar någon annan så blir det säkert kanon!;)

  • Amika 18 maj 2011

    Åt kaningryta en gång när jag var liten, det var ljuvligt gott. :)
    Och har ätit kaninspett och helgrillad kanin på gotland. Det är supersmaskigt. Jag har inga problem att äta kaninkött. På gotland lever de ju vilt, precis som harar här uppe.

  • 2201many 19 maj 2011

    Hej, jag har faktiskt också ätit kanin en gång (lille skutt) , men känns mer som restaurangmat numera. Ganska vanlig mat 60 år sen - att ha uppfödning hemma på gården. Fort går det ju att få fram nya ;-) Men tror det blir mer och mer som att äta sitt husdjur..Ligger inte riktigt i tiden, tror jag..

  • gollen 19 maj 2011

    Kanin kan jag inte äta. Har en söt liten rackare som heter Bambi. Han är som en blandning mellan hund och katt. Väldigt personlig och mysig.:s

  • Arne2006 19 maj 2011

    Hej, Jag bor på Tenerife, Kanarieöarna, och här är kanin i alla former en "nationalrätt".

    Finns att köpa färsk i alla matbutiker, klara och uttagna med levern i en liten plastpåse för sig och finns på nästan alla matställens menyer.

    Det finns restauranter som "bara" har kanin på matsedeln, tex i rödvinssås, vanligast...
    och friterad i olja med massor av vitlök som enda krydda.

    Här är kaninen ett av det möraste köttslagen och går alltså snabbt att tillaga.

    Prova när ni kommer till öarna på nästa semester.

    Sök "conejo en salsa" eller "conejo en salmorejo" på nätet, så hittar ni många bra recept på kanin.

  • ScarlettRose 19 maj 2011

    Skrivet av evaldo den 30 nov 2007

    Kanin lagad på rätt sätt är jättegott, påminner lite om kyckling i smaken.


    Hur kommer det sig att alla som ska beskriva kött (som kanske inte används så mycket i vardagen av en standardsvensk) säger "Det smakar som kyckling"?
    Kanin smakar som kyckling, grodlår sägs smaka som kyckling (själv tycker jag att det smakar mer som vit fisk)... har även hört att människokött ska smaka som kyckling.
    Inget fel på kyckling iofs, men lite nyfiken på varför den beskrivningen är så vanlig.

  • bondelinda 19 maj 2011

    Många är skeptiska till att äta kanin pga deras "keldjursstatus" men jag personligen tycker det är mycket trevligare att äta kött från ett djur som man vet har haft det bra! I Sverige föds kaniner upp på ett mycket bra sätt, ungefär på samma sätt som de flesta har sina "keldjur" hemma. Men skillnad är att mina bor i ladan ;-)

    Utomlands där det äts mycket kanin är det tyvärr uppfödning i gallerburar som gäller, utan tillgång på strö... synd att de ska behöva leva så.

    Men äter man svensk kanin ska man absolut inte ha dåligt samvete! Tycker det är ett väldigt bra alternativ till t ex gris.

    Det finns två godkända slakterier som slaktar kanin, det ena ligger på Öland www.stubbensprodukter.se och det andra i Enköping www.vretakaningard.se. Vreta kaningård har många trevliga kaninrecept på sin sida dessutom.

  • kranglin 19 maj 2011

    Kanin gryta är jätte gott. Vi som är jägare gjorde nästan lika som vi gör med hare.Vill man inte köpa kanin kan man åka till Gotland å skjuta några. Man behöver några eftersom dom är små. Vild kaniner har man ju inga känslor för på de viset....... Ni som inte provat bör göra de. Är de någon som provat Bäver??? Det är nog det jag ska testa härnäst,om vi får tag i någon....:)

  • nunnunn 19 maj 2011

    Vi har några kaniner och när de får ungar äter vi upp ungarna.
    Det är t.o.m. så att dottern som annars aldrig äter kött, eftersom
    hon inte litar på att djuren behandlas med respekt av bönder
    och slaktare, äter vårt eget kött. Om köttet smakar neutral broiler
    eller mer smakrikt vilt beror nog på vad man göder dem med.

  • amoz 19 maj 2011

    Förr hade man ju kanske både grisar, höns och kaniner hemma, och även om man kanske både döpte dem och kliade dem bakom öronen, så var det aldrig någon som tänkte på det när det var dags för grytan. Det var helt enkelt naturligt att först föda upp dem och sedan äta upp dem.
    Ska man börja tänka på hur djuren ser ut när de lever så är nog alternativet att bli vegeterian.

  • amoz 19 maj 2011

    Skrivet av carron66 den 18 maj 2011

    Jag har som liten ätit mycket stekt kanin. Mor tillagade och det var verkligen smarrigt. I år fick jag och maken för oss att testa det igen. Inköpte kaninen fryst i Ica affären i Hästveda(skriver inte namnet för man får väl inte göra reklam). Kaninen var fransk men det gjorde ju inget, vi skulle ju inte prata med den. Maken stekte enligt konstens alla regler, men det blev inte lika gott som mors. Till saken hör att vi hade en tamkanin i bur i trädgården, så lite av njutningen gick åt spillo "det går ju inte och äta Pelles kompis!". Tveksamt om jag ger mig på detta igen, men lagar någon annan så blir det säkert kanon!;)


    Visst är det där man kan köpa kött från alla möjliga och (tycker man) omöjliga djur???

  • Kajsa30 23 maj 2011

    Skrivet av anluk den 30 nov 2007

    Jo det vet jag mamma också säger att det påminner om kyckling. Man jag skulle bara se den lilla gosiga kaninen framför mig..... Men iofs äter jag ju annat kött. Rimmar lite dåligt kanske..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.