Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ketchup

  • jas65 15 oktober 2011

    Detta måste väl vara ett av de onödigaste varorna man har hemma. Vi köper en flaska per år och den får man kasta då datumet går ut., Vad tycker ni?

    Mvh

    Anders

  • pihal 15 oktober 2011

    Håller med, det enda jag har ketchup till är när jag lagar köttfärssås och spaghetti, då har jag lite ketchup i när jag har brynt köttfärsen.

  • boz1965 15 oktober 2011

    Skrivet av jas65 den 15 okt 2011

    Detta måste väl vara ett av de onödigaste varorna man har hemma...


    Alltså... Jag kan inte inse varför ketchup skulle vara en onödig vara. Onödig för _dig_ - OK, det kan jag gå med på. Men inte för alla oss som faktiskt gillar ketchup.

    Jag utgår från att det är tomatketchup du menar, det finns ju många olika sorter, varav tomatketchupen är EN sort (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketchup).

    Skulle man döma ut ketchup som "onödig" får man nog i så fall också döma ut fler såser som t.ex. senap, worcestershiresås, HP-sås, chilisås, eller varför inte den vanliga "hederliga" gräddsåsen till våra svenska köttbullar.

    Bara min enkla åsikt...

  • jas65 15 oktober 2011

    boz,

    Din åsikt var enkel.
    Mvh
    Trevlig helg

  • Solitarie 15 oktober 2011

    Vad är det för fel med ketchup? Förutom att det är lite onödigt mycket socker i, men det finns varianter med mindre socker också. Ketchup är gott.

  • The_mama97mia 15 oktober 2011

    Ketchup är ngt man måste ha hemma, men det går inte åt några mängder här heller. Nån gång ska jag testa att göra egen ketchup.

  • Mistys 15 oktober 2011

    Här äter vi väldigt lite Tomatketchup. Jag - aldrig och sonen och maken på någon varmkorv ibland. Vi använder aldrig i matlagningen utan använder tomatpuré, passerade tomater och krossade tomater desto mer. Har en svärmor som gör köttfärssås på ketchup och den klarar jag inte av att äta. Smakar så sött och "jolmigt" på nåt sätt. Kokar egen sås till ex pizza. Så vi skulle inte gråta om den inte fanns att köpa.

  • boz1965 15 oktober 2011

    Skrivet av jas65 den 15 okt 2011

    boz,

    Din åsikt var enkel.
    Mvh
    Trevlig helg


    Vad kul att det var så enkelt att förstå att jag menade att man ska inte vara så snabb att döma ut mat man inte gillar eftersom det faktiskt finns andra som gillar den. :D

    Trevlig helg åt dig med. :)

  • Mistys 15 oktober 2011

    Fast....... han dömde ju inte ut varan. Han skrev ju att han tyckte det var den onödigaste varan för honom och frågade sen vad vi andra tyckte.

    Det finns ju en hel tråd som handlar om vad man tycker är onödig vara och där har ju åsikter gått isär. Det är väl det som är meningen med ett diskussionsforum?

    Så jag tycker att det är okey att döma ut en vara så länge man är nyfiken på vad andra tycker och respekterar det.

  • KimOfDrac 15 oktober 2011

    Jag använder ganska ofta ketchup i dressingar och grytor om det råkat bli för salt.

  • wildlife 15 oktober 2011

    Då finns det en sak som JAG tycker är onödigare... nämligen färdig pannkakssmet som är bland det lättaste man kan göra själv. Då har jag mer förståelse för färdigstekta pannkakor, där tjänar man ju lite tid iaf... :\

  • sandraLS 15 oktober 2011

    Jag använder inte heller speciellt mycket ketchup, men jag har det ändå alltid hemma. För till vissa rätter måste jag bara ha ketchup.
    Men om man tycker en vara är onödig är det väl bara att låta bli att köpa den!! Känns som mycket svinn att köpa hem för att sen kasta när datumen gått ut!!

  • blekegreven 15 oktober 2011

    Ketchup är som lingonsylt, inlagda rödbetor, mayonäs och de allra flesta kryddor man har hemma. Det är sällan man faktiskt använder det, men någon gång då och då, så är det precis det där lilla extra som man behöver och som gör hela måltiden.

    Nödvändigt? Nej - men typiskt 'bra-att-ha'

  • Lenkan 15 oktober 2011

    Ketchup är räddaren i nöden när det gäller att få små kräsna barn att äta maten...här går det åt mycket ketchup, men vi använder bara sorten med mindre socker och mindre salt.

  • kari58 15 oktober 2011

    Jag älskar ketchup:)

  • Tingeling13 15 oktober 2011

    Njeee håller väl inte riktigt med där.
    Jag är väl inget stort fan av ketchup men det finns andra tillbehör som jag hellre är utan.
    Tex senap. Det använder jag bara till korv med bröd och på julskinka, kanske en lite klick när jag rullar egna köttbullar.
    Ketchp har jag i alla fall till fler saker än så.

  • 123Linnea 15 oktober 2011

    Vad vore varmkorven utan ketchup??

  • Bettan1969 15 oktober 2011

    Min man avgudar ketchup, så här går det åt massor..........

  • cissi38 15 oktober 2011

    Ketchup är inte en onödig vara alls...Jag och min familj använder minst en 1.25 kg flaska i veckan till allt ifrån smörgåspålägg till spagetthi.så vad det onödiga skulle vara förstår inte jag....{question}{laugh}

  • app_syl1 1 november 2011

    Kan man göra egen ketchup och var kan man hitta recept på det ? en som har varit ketchupoman :-) äter inte så mycket nu men ett måste för mig att ha hemma :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.